aurum skrev 2012-04-07 20:26:14 följande:
Beror på vad för frosting man gör, men det är lätt att göra helt mjölkfritt eftersom margarin (i regel, inte alla sorter dock) är mjölkfritt. Margarin görs på vegetabiliska oljor, främst från raps, och är dessutom billigare än t.ex smör.
Cream cheese frosting vet jag inte om man kan göra helt mjölkfri dock då jag inte är insatt i vilka produkter som finns tillgängliga riktigt på den marknaden men finns det bara cream cheese (mjukost, typ philadelphia) som du tål kan man använda det tillsammans med margarin och florsocker + ev. smaktillsats för att göra en frosting som fungerar ypperligt.
Annars kan man göra en fastare version av "smörkräm" fast med mjölkfritt margarin istället för smör.
Det finns garanterat en mängd lösningar till som jag inte har i huvudet nu, särskilt som jag inte har pysslat med det på några år, men det finns i alla fall MÄNGDER med alternativ om man bara har en duktig konditor som ser det som en utmaning istället för ett problem - vilket är ett måste om man ska bli bra på det man gör i den branchen.
Men du, det är bara Mjölkfria Milda och Carlshmans mejeri som gör mjölkfirtt margarin, i alla dom andra vanliga margarinerna är det tillsatt mjölk i så då är dom inte mjölkfria av sig själv.
Och för min del kan jag inte äta dom där creme cheesen för jag har inte hittat nån utan mjölk eller soja. Vet ju att det finns lakosfria och dom som är gjorda på soja, vilket inte hjälper mig nåt av det tyvärr.
Jag använder havre ersättningar men har inte hittat nån creme cheece gjord på havre här där jag bor iaf.
Ja att jag frågar beror på att jag gillar att göra cupcakes och vill ha frosting på men har inte hittat nåt bra alternativ som smakade oki. Provade med soja (fick ont i magen direkt) men det smakade inget vidare och så gjorde ju magen uppror direkt och så fick jag bo på toa några timmar. Så här blir det med glasyr på, inte lika kuel eller fint men funkar det oxå......