• LillaEllan

Hur gör ni med tårta och allergier?

Som rubriken lyder? jag är extremt allergisk mot mjölk och vill ha en FIN tårta, vill att alla ska tycka att den är god så jag vet inte om jag vill göra den mjölkfri.
    hur har ni gjort?
    jag behöver ingen tårta, gillar inte det egentligen men vill ha en för syns skull  

• Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?
  • LillaEllan
    cookieandkermit skrev 2012-01-05 02:04:35 följande:

Hej. Jag kommer utgå från mina egna allergier och sen försöka anpassa mat och tårta så gott det går till övriga allergier, speciellt när det kommer till tårtan. Har citrusallergi, är även allergisk mot annans och kiwi samt större mängder med färgämnen. (nu låter jag lite negativ här men, det är med att "det går att plocka bort" funkar inte riktigt med citrusallergi enligt egen och andras erfarenheter har det engång legat emot någonting så märks det.Så är det iaf för mig, kan inte ens äta godis med citrussmak... ) så kommer försöka ha en god mousetårta, typ med hallon eller något och sen försöka få den anpassad efter övriga allergier som kan komma att finnas. Tror dock bara att det är laktos, och det är inte jätte svårt att fixa. *optimist*

Jag litar på att den som kommer göra vår tårta gör den efter våra (mest mina) önskemål. Skulle inte vilja ha en allergisk reaktion på min bröllopsdag inte..

laktos är inte alls svårt , dessutom smakar grädde och mjölk likadant så ingan kommer märka skillnad på en laktos fri tårta, allt finn satt ersätta med. Det finns det som mjölkfritt också MEN det smakar inte likadant och framför allt ser inte inte lika gott ut. Grädden är väl inte jätte fluffig och beter sig inte likadant

men klart det går. Men jag vill ha en fin tårta och den ska vara god för gästerna, det är det viktigaste jag behöer ingen tårta det tycker jag ändå inte om , men tydligen så MÅSTE bruden äta tårta om tårta är efterätten.  
  • Dejli
    Victoria skrev 2012-01-05 16:19:51 följande:
    Jag är också extremt allergisk mot mjölk och därför har jag valt laktosfri tårta. Smakar preciss som vanligt!! Ingen skulle känna skillnad
    Men är du allergisk mot mjölk eller laktosintollerant? För det är nämligen STOR skillnad. Är man mjölkallergisk (oftast mot mjölkprotein) så hjälper det ju inte om det är laktosfritt - det man är allergisk mot är ju inte mjölksockret, och det man inte tål finns fortfarande kvar.

Laktosintollerans är ju ITE allergi (man är således inte laktosallergisk eller mjölkallergisk om man inte tål laktos) utan det betyder bara att kroppen saknar laktasenzymet som bryter ner laktos, och det är inte heller något som är farligt även om det är obehagligt.
  • Chicita
    Dejli skrev 2012-01-05 16:33:39 följande:
    Men är du allergisk mot mjölk eller laktosintollerant? För det är nämligen STOR skillnad. Är man mjölkallergisk (oftast mot mjölkprotein) så hjälper det ju inte om det är laktosfritt - det man är allergisk mot är ju inte mjölksockret, och det man inte tål finns fortfarande kvar.

Laktosintollerans är ju ITE allergi (man är således inte laktosallergisk eller mjölkallergisk om man inte tål laktos) utan det betyder bara att kroppen saknar laktasenzymet som bryter ner laktos, och det är inte heller något som är farligt även om det är obehagligt.
    Precis...
    Sååå många gånger som någon konferensbokare sagt att dom har en mjölkallergiker med, och vill ha specialkost.
    Och när gästerna kommer så var det laktos - inte mjölk. (eller tvärt om)
    Så personen får vänta på sin mat och blir irriterad. Konferensbokaren tycker att den var tydlig när den bokade maten, och kockarna står och svär för att dom måste börja om från början, ibland hitta på något helt annat. Dom kan inte använda samma pannor att laga maten i mm så allt tar väldigt mycket längre tid...
  • LillaEllan
    Dejli skrev 2012-01-05 16:33:39 följande:

Härligt att det finns folk som vet skillnaden det är inte så många jag får OFTA förklara att jag DÖR av mjölkprotein och NEJ det är inte laktos intolerans
  • Dejli
    LillaEllan skrev 2012-01-05 20:35:57 följande:
    Härligt att det finns folk som vet skillnaden det är inte så många jag får OFTA förklara att jag DÖR av mjölkprotein och NEJ det är inte laktos intolerans
    Har en mamma som fick diagnosen laktosintollerans långt innan det var "på modet" (och en stor andel som tror sig vara laktosintolleranta i Sverige idag är inte det, utan har någon form av IBS, de flesta svenskar tål mjölk ganska bra)...

På den tiden fanns det på sin höjd låglaktosmjölk i välsorterade butiker och t o m den mängden blir hon dålig av. Ville man ha laktosfritt så var det soja- eller havremjölk som gällde, och inte fanns det överallt heller... Men asiatisk mat är bra, de använder knappt mjölkprodukter alls... Men då var det knappt som hade hört talas om att man kunde vara intollerant mot mjölksocker :P Så detta mode med att inte tåla mjölksocker har ju gjort att utbudet har ökat, och det är ju tacksamt för de som faktiskt inte tål det.

Men fortfarande tror folk att laktosintollerans = allergi, och så är ju verkligen inte fallt. T o m många som säger sig vara laktosintolleranta tror att det är en allergi, och det kan ju bli jättefel... men det blir väl så när alla självdiagnosticerar sig själva. Mamma har en riktig diagnos efter en laktosbelastning på sjukhus, liksom min syster som iofs tål lite men inte särskilt mkt. Men tror inte det görs sådana test längre, eftersom alla tror sig ha det så hade de väl blivit helt överbelamrada på sjukan. Men mejerierna tjänar nog bra med pengar på det iaf...
  • LillaEllan

ja verkligen! jag har vart allergisk hela livet så när jag var liten fanns skogaholmslimpan att äta som bröd, och mjök fick vi hämta på apoteket. så var det läänge, så nu är det ju rena drömmen vi ska äta "färskost" och kex ikväll så jäkla gott! Jag har dock haft lite problem med "nya" grejer , mycket svårt för yoghurt och ostar som jag inte gillar men det kanske  kommer det med ! 

Bästa påhittet är cream fraichen FANTASTISK ! pefekt till tzatsiki. 

• Madreh73

Här är en till som är ellergisk mot mjölkprotein och skaldjur och mina barn är oxå allergiska mot mjölkprotein  plus rätt mycket annat.
    Dessutom har jag magsår och IBS vilket gör att jag får ont i magen av det mesta jag äter.....framförallt, lök (all lök) , ägg, grovt bröd och för att spä på det hela får jag svår migrän av vilök, parfymdofter och bensin.

Vi kommer att anpassa tårtan (om det nu blir tårta) så den passar alla, även vi kommer ha gäster som har olika allergier och ett alternativ var om vi skulle ha bakelser/cupcakes att göra special till dom som ska ha det och vanliga och så en tårta till oss att ha överst i ställningen.

Att säga så här som

TheD skrev 2012-01-04 22:39:10 följande:

När gästerna fick mail från mina föräldrar så var där en fråga om allergier. Men inget behövdes ändras för den redan bestämda tårtan.

Tänk på er själva i första hand... jag älskar marsipan så det var ingen snack om att det skulle vara det på tårtan. Sen om någon skulle vara allergisk...well too bad. Jag är själv allergiker så visa saker skippar man helt enkelt.

tycker jag är att vara lite för ego. Tänk om det nu är så att nån är väldigt allergisk mot just mandel, marsipan är ju mandel då kanske personen i fåga inte ens kan vara där. Inte så kul för någon, varken brudparet eller gästen, gästen är väl bjuden för att man vill att den ska vara med. Och att bara ta bort funkar inte alltid, det borde ju TheD veta om han/hon själv är allergisk.

Det finns ju en hel del olika sätt att reagera på ett allergen och reagerar man på luftburet så kan det sluta illa. Tänk på det alla som har allergiker som gäster!
  • aurum

Om jag var du skulle jag beställa en tårta med mjölkfri (var väääääldigt tydlig på den punkten) frosting istället för all förbenad marsipan o suggarpaste som alla använder idag.
    Du kommer garanterat få en överlycklig konditor för att denne får göra något nytt och hela tårtan blir likadan.

Jag är själv konditor o vet hur urbota tråkigt det är att göra 40 prinsesstårtor vareviga dag

• Madreh73
    aurum skrev 2012-04-07 20:05:54 följande:
    Om jag var du skulle jag beställa en tårta med mjölkfri (var väääääldigt tydlig på den punkten) frosting istället för all förbenad marsipan o suggarpaste som alla använder idag.
    Du kommer garanterat få en överlycklig konditor för att denne får göra något nytt och hela tårtan blir likadan.

Jag är själv konditor o vet hur urbota tråkigt det är att göra 40 prinsesstårtor vareviga dag
    Men hur gör du frostigen HELT mjölkfri, är det inte mjölkprodukter i vanlig frosting? Om man inte tål soja heller som i mitt fall, missade det innan.....förvirrad som jag är.
  • aurum
    Madreh73 skrev 2012-04-07 20:16:41 följande:
    Men hur gör du frostigen HELT mjölkfri, är det inte mjölkprodukter i vanlig frosting? Om man inte tål soja heller som i mitt fall, missade det innan.....förvirrad som jag är.
    Beror på vad för frosting man gör, men det är lätt att göra helt mjölkfritt eftersom margarin (i regel, inte alla sorter dock) är mjölkfritt. Margarin görs på vegetabiliska oljor, främst från raps, och är dessutom billigare än t.ex smör.
    Cream cheese frosting vet jag inte om man kan göra helt mjölkfri dock då jag inte är insatt i vilka produkter som finns tillgängliga riktigt på den marknaden men finns det bara cream cheese (mjukost, typ philadelphia) som du tål kan man använda det tillsammans med margarin och florsocker + ev. smaktillsats för att göra en frosting som fungerar ypperligt.
    Annars kan man göra en fastare version av "smörkräm" fast med mjölkfritt margarin istället för smör.

Det finns garanterat en mängd lösningar till som jag inte har i huvudet nu, särskilt som jag inte har pysslat med det på några år, men det finns i alla fall MÄNGDER med alternativ om man bara har en duktig konditor som ser det som en utmaning istället för ett problem - vilket är ett måste om man ska bli bra på det man gör i den branchen.
  • Madreh73
    aurum skrev 2012-04-07 20:26:14 följande:
    Beror på vad för frosting man gör, men det är lätt att göra helt mjölkfritt eftersom margarin (i regel, inte alla sorter dock) är mjölkfritt. Margarin görs på vegetabiliska oljor, främst från raps, och är dessutom billigare än t.ex smör.
    Cream cheese frosting vet jag inte om man kan göra helt mjölkfri dock då jag inte är insatt i vilka produkter som finns tillgängliga riktigt på den marknaden men finns det bara cream cheese (mjukost, typ philadelphia) som du tål kan man använda det tillsammans med margarin och florsocker + ev. smaktillsats för att göra en frosting som fungerar ypperligt.
    Annars kan man göra en fastare version av "smörkräm" fast med mjölkfritt margarin istället för smör.

Det finns garanterat en mängd lösningar till som jag inte har i huvudet nu, särskilt som jag inte har pysslat med det på några år, men det finns i alla fall MÄNGDER med alternativ om man bara har en duktig konditor som ser det som en utmaning istället för ett problem - vilket är ett måste om man ska bli bra på det man gör i den branchen.
    Men du, det är bara Mjölkfria  Milda och Carlshmans mejeri som gör mjölkfirtt margarin, i alla dom andra vanliga margarinerna är det tillsatt mjölk i så då är dom inte mjölkfria av sig själv.

Och för min del kan jag inte äta dom där creme cheesen för jag har inte hittat nån utan mjölk eller soja. Vet ju att det finns lakosfria och dom som är gjorda på soja, vilket inte hjälper mig nåt av det tyvärr.

Jag använder havre ersättningar men har inte hittat nån creme cheece gjord på havre här där jag bor iaf.

Ja att jag frågar beror på att jag gillar att göra cupcakes och vill ha frosting på men har inte hittat nåt bra alternativ som smakade oki. Provade med soja (fick ont i magen direkt) men det smakade inget vidare och så gjorde ju magen uppror direkt och så fick jag bo på toa några timmar.  Så här blir det med glasyr på, inte lika kuel eller fint men funkar det oxå......Tungan ute
  • aurum

Jag har aldrig haft några problem att hitta mjölkfria margarinsorter o i bageriet var alla sorter förutom en helt mjölkfria om man bortser från riktigt smör då...

Gör smörkräm till dina cupcakes. Mycket godare än frosting Flört

• ElinFalk85

tänkte bara inflika det där med självdiagnosterng som nån skrev. jag gjorde en laktosbelastning men då sa dem att den inte visade något trots att jag fick ont utav helvete i magen och fick typ diaré av det. jag testar med jämna mellanrum vanliga mjölkprodukter men får diare, illamående osv. så jag kör laktosfritt.

• Madreh73
    aurum skrev 2012-04-07 21:36:11 följande:
    Jag har aldrig haft några problem att hitta mjölkfria margarinsorter o i bageriet var alla sorter förutom en helt mjölkfria om man bortser från riktigt smör då...

Gör smörkräm till dina cupcakes. Mycket godare än frosting Flört
    Men köper du dom i vanliga affären då?? Vad heter dom du använder som är mjölkfria?

Jo jag gör nog med smörkräm istället i fortsättningen.....Skrattande
  • aurum
    Madreh73 skrev 2012-04-08 20:59:51 följande:
    Men köper du dom i vanliga affären då?? Vad heter dom du använder som är mjölkfria?

Jo jag gör nog med smörkräm istället i fortsättningen.....Skrattande
    Har inget hemma nu så kan inte kolla på det, pterkommer i frågan när jag handlat nästa gång
  • Madreh73

Jag undrar för jag har då inte hittat nån som är helt mjölkfri annat än mjölkfria milda och carlshamns mjölkfria, men det kan ju vara vår affär som inte tar in nåt...vi har ica, coop, maxi och konsum.

Ja gör så och jag ska kolla vad det står på dom vi har i våra....

Men Milda är inte mjölkfri iaf, och inte heller icas margarin, eller coop extra (eller vad dom heter, blåvit logga "extra")

Googlade lite och hittade en del....blir liksom lite fundersam när vi via vår dietitst fått veta att vi bara kan använda oss av margarin som det står mjölkfritt på och numera flytande Culiness och Flytande Becel. I alla andra margariner jag hittade, både bak och smörgåsmargariner finns det mjölk i i någon form. Det kan ju heta så mycket och står det inte filmjölk eller skummjölk så stod det vassle och i vassle är det mjölkprotein så finns det vassle i margarinet så är det inte mjölkfritt ej heller om det innehåller filmjölk osv.

Jag fick en lång lista på vad mjölk kunde heta i andra former, eller vad det finns mjölkprotein i. Så att det skulel finnas vanliga margariner som är mjölkfria är inte rätt.
    Men kom gärna med ett exempel och gärna en ingrediensförtekning. Jag är nyfiken. Förvånad

• Madreh73

Här är några andra ord för mjölk....eller där det finns mjölkprotein i.

Om kasein, kaseinat, vassleproteiner, skummjölk, mjölkpulver eller skummjölk anges i innehållsförteckningen måste livsmedlet uteslutas. Liksom om det anges spår av mjölk på förpackningen.

Svar på tråden Hur gör ni med tårta och allergier?