• spring­islove­ly
    Äldre 4 Jan 19:19
    2453 visningar
    7 svar
    7
    2453

    Brudtärna, frågor omkring det!

    Hej! Jag fick idag frågan av min syster som ska gifta sig i sommar om jag vill vara hennes brudtärna tillsammans med hennes bästa vän Glad Jag blev så glad att tårarna sprutade.. Hihi!
    Det är så att jag har aldrig fått en sådan ära att vara någons brudtärna, därför undrar jag vad är det jag ska tänka på och vad är det som brudtärnan i sig har för ansvar??
    Tacksam för alla svar! :)
    //Sofia

  • Svar på tråden Brudtärna, frågor omkring det!
  • Äldre 4 Jan 19:22
    #1

    Det är så olika. Vissa vill bara att brudtärnorna ska finnas där framme med dom vid vigseln och inte så mkt annat, medan andra vill att brudtärnorna ska vara väldigt involverade i planeringen osv. Det bästa du kan göra att ta upp detta med bruden. Fråga henne rakt ut vad hon har för önskningar och förväntningar på er som tärnor och ha en konversation kring det. Då undviker ni att det längre fram ska uppstå konflikter kring det hela.

    Vad roligt att få vara tärna, hoppas det ska gå bra :)

  • Äldre 4 Jan 19:24
    #2

    Att fråga vad som är brudtärnans ansvar är som att fråga "hur långt är ett snöre"...
    Det beror på bruden och vilka förväntningar hon har på dig.

    Vissa brudar vill att tärnorna är med och väljer brudklänning, ordnar möhippa, hjälper till att pyssla med inbjudningar och allt sånt.

    Andra tycker att det räcker om tärnan dyker upp på bröllopet och står med framme vid koret, möjligtvis kanske håller brudens bukett...

    Så prata med din syster så blir det inga missförstånd Solig

  • Imke19­77
    Äldre 4 Jan 19:25
    #3

    Personligen anser jag att om man fått äran att vara någons brudtärna så ska man finnas där för bruden under hela resan fram tills allt är över. Man ska fungera som ett bollplank och finnas till hjälp med saker som bruden vill ha hjälp med. Kanske hjälpa med att pyssla till bröllopet mm.

    Tyvärr är inte min tärna så alls. Hon gör ingenting..... Vilket jag inte hade räknat med riktigt. :-/

  • Äldre 4 Jan 19:27
    #4
    Imke1977 skrev 2012-01-04 19:25:34 följande:

    Personligen anser jag att om man fått äran att vara någons brudtärna så ska man finnas där för bruden under hela resan fram tills allt är över. Man ska fungera som ett bollplank och finnas till hjälp med saker som bruden vill ha hjälp med. Kanske hjälpa med att pyssla till bröllopet mm.

    Tyvärr är inte min tärna så alls. Hon gör ingenting..... Vilket jag inte hade räknat med riktigt. :-/


    Detta är ju då ett typexempel på vad som kan ske om man inte tar en diskussion på vad man som brud förväntar sig av tärnan/tärnorna och vad de är villiga att ställa upp på. Just därför tycker jag det är så viktigt att man, både som brud och tärna, pratar om saken, så båda är med på noterna :)
  • Imke19­77
    Äldre 4 Jan 19:28
    #5
    daniiel skrev 2012-01-04 19:27:39 följande:
    Detta är ju då ett typexempel på vad som kan ske om man inte tar en diskussion på vad man som brud förväntar sig av tärnan/tärnorna och vad de är villiga att ställa upp på. Just därför tycker jag det är så viktigt att man, både som brud och tärna, pratar om saken, så båda är med på noterna :)

    Japp håller med. det kan vara svårt för bruden oxå att komma med "krav" om vad hon vill. Så gå till henne du och prata så gör du säkert saker oh ting lättare för henne oxå.

  • spring­islove­ly
    Äldre 4 Jan 19:34
    #6

    Tack för svaren :) hon ska ju både ha mig som brudtärna, men även hennes bästa kompis. Sen har hon frågat om jag vill sjunga på hennes bröllop också :)
    Det ska bli så kul och allt känns som en stor ära. Jag vill ju att det ska bli den dagen hon minns hela livet med ett leende och tänker att hon va nöjd över sina val av tärnor. Därför vill jag göra så bra som möjligt av mig.
    //Sofia

  • steg2
    Äldre 29 Jan 15:44
    #7
    springislovely skrev 2012-01-04 19:19:46 följande:
    Hej! Jag fick idag frågan av min syster som ska gifta sig i sommar om jag vill vara hennes brudtärna tillsammans med hennes bästa vän Glad Jag blev så glad att tårarna sprutade.. Hihi!
    Det är så att jag har aldrig fått en sådan ära att vara någons brudtärna, därför undrar jag vad är det jag ska tänka på och vad är det som brudtärnan i sig har för ansvar??
    Tacksam för alla svar! :)
    //Sofia
    Fråga din syster istället vad hon förväntar sig, alla tycker så olika om vaf en tärna ska göra. =)
Svar på tråden Brudtärna, frågor omkring det!