Min make hade fyra marskalker och när vi frågade om de ville vara marskalker sa vi "Vi skulle bli väldigt glada om ni hade möjlighet att bära en svart kostym, men så länge det är en mörk kostym (blå, grå, kritstrecksrandig osv) med vit skjorta går det bra." Vi köpte likadana skor, slipsar och jag gjorde egna knapphålsblommor till alla fyra.
På bröllopsdagen när jag kom till kyrkan, så stod de alla fyra där, i svarta kostymer och var så stiliga. Vi talade alltså redan från början om vad vi helst ville att de skulle klä sig i, men sa också att de fick stå för kostym själva. Ingen hade någon invändning mot det. Jag vet att dom alla inte ägde kostym sedan innan och att det var alltså en av dom som köpte en hel ny kostym och någon annan som köpte ny kavaj eller byxa. Vilken prisklass dom ville köpa kostym för var helt upp till dom själva. Det finns ju faktiskt begagnade på tex Blocket eller Second Hand (Myrorna, Pingstkyrkan osv) för en billig peng om det bara är något det ska använda en gång. Annars kanske man har en kusin, kompis eller förälder att låna av.
Så länge man är öppen med sina förväntningar, önskemål och talar om rakt ut ifall man inte har råd att köpa kläder åt alla, så är det bra. Då har ju marskalker en chans att tala om hur de vill göra också.
Kan tillägga att även tärnorna betalade sina egna klänningar också, trots att jag var med och valde ut dom och jag ville att de skulle ha likadana. De kostade dock bara 300kr/st. Vi köpte då skor, smycken, boleros och buketter till tärnorna.