Du har ju redan fått lite svar men kan lägga till lite.
Man brukar räkna från mensens första dag och hur många dagar det då tar till ägglossning varierar mellan person till person och även från månad till månad. Det kan därför vara bra att använda ägglossningstest som någon skrev. Då börjar man att testa en viss dag (rekommenderas lite olika i förpackningarna beroende på hur lång din cykel brukar vara, men vanligen runt dag 9) sen testar man fram tills dess att att man får utslag och därefter har man högst chans att bli gravid inom 48 h.
Ägglossningstesten ger utslag för ett hormon (LH) som utsöndras/stegras precis innan ägglossningen och då även kan detekteras i urinen.
Bra att veta kan också vara att vissa sidor på nätet som erbjuder tjänster där man kan räkna fram sin ägglossning de närmsta månaderna och få sms när det är dags, vill att du ska ange din luthealfas längd. Det de är ute efter då är antal dagar du brukar ha från ägglossning fram tills nästa mens (alltså inte antal dagar från din föregående mens fram till ägglossning som du räknar när du ska testa med stickor och sånt). För att veta din luthealfas kan du testa vilken dag du får ägglossning med stickor och sen räkna dagarna fram till nästa mens. MEN, kom ihåg att din luthealfas alltså kan variera från månad till månad varför de där uträkningarna inte alltid stämmer för nästa månad.
Men sen finns det ju en del som också känner när det är dags för ägglossning. Själv brukar jag få ganska mycket spänningar.
Men har man inte bråttom eller inte vill lägga för mycket fokus på det (för att man kanske blir nervös eller så) så brukar man säga att om man har sex regelbundet (2-3 ggr/vecka) så ska det räcka för att man ska ha goda chanser att bli gravid.
Blir man inte gravid inom ett år kan man få hjälp med fertilitetsutredning.
Hoppas det hjälpte lite och lycka till!! :)
Viccan skrev 2012-04-25 12:43:53 följande:
Jag är givetvis väldigt nyfiken, därför har jag en fråga till er.
Om man har en normal cykel, är det så att man har ägglossning ungefär 12-15 dagar från mensens första dag?
Jag är ju så himla dålig på detta. Så ni får gärna ge mig lite förklarigar.