• Äldre 3 Jan 20:26
    3013 visningar
    11 svar
    11
    3013

    Vad gör vi vid dåligt väder?

    Bröllopsplanerna är igång för fullt och all planering är klart... nästan!

    Vi kommer gifta oss i en luftballong en varm sommardag (hoppas vi). Med oss i ballongen kommer förutom vigselförrättaren, 2 vittnen och en fotograf vara. Vi kommer inte ha traditionella bröllopskläder utan jag kommer ha på mig en "vanlig" festklänning men ack så vacker den kommer vara. m2b kommer ha skjorta och fina byxor men det är allt (nåja). Väl nere på marken kommer vi ha bröllopsfest för ca 35 personer med grillbuffé-picknick i en kommunal vacker park. Något som passar oss riktigt bra!

    MEN(!) vad gör vi vid dåligt väder? Företaget som har ballongen flyger inte vid dåligt väder även om dom var mycket positiva till en vigsel. Kan man "boka" rådhuset som backup? Andra förslag? Likadant med bröllopsfesten efteråt. Ska man boka någon lokal "ifall ifall"? Hur har ni andra gjort som har haft utomhusbröllop?

    Tips och idéer?

  • Svar på tråden Vad gör vi vid dåligt väder?
  • Äldre 3 Jan 20:30
    #1

    Var ni kan ha vigseln istället har jag tyvärr inget förslag på ännu.

    Men att hyra ett tält kanske inte är fel. Det brukar ju finnas väggar på om det är regnigt, som man kan fälla ner. Annras kan ju de vara uppfällda och ni kan ändå använder er av det.

    På kvällningen kanske det blir lite kyligare och då kan det vara trevligt med ett litet kryp in!

  • Äldre 3 Jan 20:43
    #2

    Ja visst, vi har funderat på tält. Kan man hyra det? trodde man bara kunde köpa? Synd bara att det är just GRILL-buffé, man kan ju inte ha grillen inuti tältet, då börjar det ju brinna så vi får hoppas att det inte tokregnar kanske.


    Tyvärr är det ju just vigseln som är det viktigaste, vill ju inte att man måste skjuta upp hela alltet pga vädret. Självklart hade det väl vart bättre att vigas FÖRST i rådhuset för att sen åka luftballong men detta är något vi pratat om i flera år och något som skalla passa oss helt kanon och vill därför helst inte ändra på vår dröm. Säg till om du kommerp å nån lösning, jag skulle bli mycket tacksam!

  • Äldre 3 Jan 20:47
    #3
  • Äldre 3 Jan 20:48
    #4

    Ja det brukar gå att hyra tält.

    Vad bor ni? Googla på det, så hittar du säkert något. Kanske kan ni förbereda någon slags mat, utifall att. Som ni lätt kan plocka fram om det blir alldeles för dåligt väder för att grilla. Annars kanske dett finns träd eller något ni kan stå under och grilla så det inte blir rökt istället ;)

    Hur pass dåligt väder vill de inte flyga i? Kolla med rådhuset, en vigsel där behöver ju bara ta fem minuter. Så det är ju inte direkt att de förlorar massa tid om ni inte kommer ( förutsatt att ni då väljer en kortare vigsel om ni bokar där).

    Åk runt och kolla lite i den staden ni bor och se om ni hittar någon alternativ plats som ni kan tänka er!

  • Äldre 3 Jan 20:49
    #5

    Vill minnas att när jag flög luftballong så var ballong-folket otroligt noga med att vindarna var "rätt", så det är kanske mer än regn och rusk att oroa sig för? Så en backup är nog bra

  • Äldre 3 Jan 20:53
    #6
    Juni 2012 skrev 2012-01-03 20:47:22 följande:

    rentatent.se/ Hyrtält


    Har kollat in sidan nu och skickat en offertförfrågan. Hoppas det inte blir för dyrt då vi inte kan lägga allt för mycket pengar :)

  • Äldre 3 Jan 20:56
    #7
    Juni 2012 skrev 2012-01-03 20:49:28 följande:
    Vill minnas att när jag flög luftballong så var ballong-folket otroligt noga med att vindarna var "rätt", så det är kanske mer än regn och rusk att oroa sig för? Så en backup är nog bra
    Aj då, det lät ju inte bra. Jag har pratat med företaget och dom sa att dom mycket gärna hade bröllop i ballongen men att dom inte ville flyga "vid dåligt väder... för er skull". Vad exakt dåligt väder kunde han inte riktigt svara på. Åh för kanske försöka komma på något annat alternativ... gud vad synd
  • Äldre 3 Jan 20:59
    #8
    Jossen skrev 2012-01-03 20:48:19 följande:
    Ja det brukar gå att hyra tält.

    Vad bor ni? Googla på det, så hittar du säkert något. Kanske kan ni förbereda någon slags mat, utifall att. Som ni lätt kan plocka fram om det blir alldeles för dåligt väder för att grilla. Annars kanske dett finns träd eller något ni kan stå under och grilla så det inte blir rökt istället ;)

    Hur pass dåligt väder vill de inte flyga i? Kolla med rådhuset, en vigsel där behöver ju bara ta fem minuter. Så det är ju inte direkt att de förlorar massa tid om ni inte kommer ( förutsatt att ni då väljer en kortare vigsel om ni bokar där).

    Åk runt och kolla lite i den staden ni bor och se om ni hittar någon alternativ plats som ni kan tänka er!
    Jag har googlat (dock rätt snabbt och slarvigt) men jag fattade det som att det var bara företag som kunde hyra tält alternativt tält med värme, golv, belysning, väggar där företaget levererar, monterar, monterar ner och kör hem det igen vilket låter fasligt dyrt men jag ska googla igen, absolut!

    Maten kommer vara "färdig" och kommer egentlgen bara värmas på grillen så visst SKULLE man kunna äta den kall också.

    Vad händer om man "bokar" vigsel och inte kommer?
  • Äldre 3 Jan 21:02
    #9

    Maila och be om en prisoffert?

    Ja men det är ju jättebra!

    INgen aning, det får du fråga de om, men som jag skrev ovan; en vigsel behöver ju inte ta så lång tid så det b o r d e ju inte vara någon fara. Men det är ju vad jag tycker och sen kanske det ligger massa arbete bakom en vigsel i rådhuset som jag inte har en aning om som gör att det inte går att avboka tätt inpå?

    Det löser sig alltid ska du se!

  • Nudax
    Äldre 3 Jan 21:16
    #10
    Fröken fantastisk skrev 2012-01-03 20:59:28 följande:
    Jag har googlat (dock rätt snabbt och slarvigt) men jag fattade det som att det var bara företag som kunde hyra tält alternativt tält med värme, golv, belysning, väggar där företaget levererar, monterar, monterar ner och kör hem det igen vilket låter fasligt dyrt men jag ska googla igen, absolut!

    Maten kommer vara "färdig" och kommer egentlgen bara värmas på grillen så visst SKULLE man kunna äta den kall också.

    Vad händer om man "bokar" vigsel och inte kommer?
    Vi kommer att hyra tält (och golv, bord, stolar) från ett hyrföretag och vi gör det ju privat., Sen tänker jag att tälten är så pass stora/höga att det nog inte skulle vara någin fara att värma på köttet inuti tältet, det är väl mer om det blir rökigt som det blir jobbigt för er. Vi hyr från nedanstående företag, men det beror ju helt på vart ni bor =)

    Deras hemsida ser lite enkel ut, men de har varit jättebra i kontakten med oss och vi har fått ett bra pris:
    www.hyrexperten.se/
  • Äldre 3 Jan 21:33
    #11
    Fröken fantastisk skrev 2012-01-03 20:56:23 följande:
    Aj då, det lät ju inte bra. Jag har pratat med företaget och dom sa att dom mycket gärna hade bröllop i ballongen men att dom inte ville flyga "vid dåligt väder... för er skull". Vad exakt dåligt väder kunde han inte riktigt svara på. Åh för kanske försöka komma på något annat alternativ... gud vad synd
    Ja, de vi flög med hade med sig små ballonger av den typen man blåser upp till barnkalas som de fyllde med ...hm... helium, antar jag och lät det sticka till väders samtidigt som de studerade hur den rörde sig i luften. Nej, inte rätt, vi åker en bit till innan vi plockar upp luftballongen.
    Dock var det -97 så de kan ju vara modernare nu. Kolla upp det.
Svar på tråden Vad gör vi vid dåligt väder?