Ingen klädkod
Vi ska inte ha någon klädkod på vårat bröllop. Vi tycker inte alla ska behöva ha kostym på sig, men endå vara upplädda. Men vad kan man skriva då?
Vi ska inte ha någon klädkod på vårat bröllop. Vi tycker inte alla ska behöva ha kostym på sig, men endå vara upplädda. Men vad kan man skriva då?
Kan man inte bara skriva något i stil med "sommrigt" (fast ni gifter i på våren...?), "ledig klädsel" eller något då? Vi funderade på "sommrigt" först.
Vi var på bröllop där man skrev "Valfritt men fint" och den formuleringen kommer även vi att använda.
Vi ska skriva "sommarfin".
Sista bröllopet jag var på så var jag och maken nästan finare klädda än brudparet.
Vi valde att komma i "kavaj" eftersom det är lite mittemellan-fint så att säga då det inte stod någon klädkod.
Men det visade sig att ca 50% kom i joggingdräkt och mysbyxor
Vi skrev:
Klädsel: Något Ni känner Er fina i!
Vill inte att folk ska behöva gå o köpa nytt eller komma i något de inte känner sig bekväma i. Är inte ett dugg orolig att någon kommer i mysbyxor och om någon gör det skulle jag faktiskt inte bry mig. Så länge folk är hela och rena och känner sig bekväma är jag nöjd!
Vi är i lite samma situation, vill ha klädkod men inte ens den lägsta passar.
Funderar på formuleringen "udda kavaj" med en liten förklaring av klädkoden i infobladet?
Annars struntar vi nog i klädkod helt och hoppas på folks sunda förnuft, men det är ju tråkigt när det blir väldigt blandat och folk känner sig obekväma.
Jag skulle nog ha valt klädkod "kavaj", med en förklaring i bilagan om att ni inte har krav på att alla kommer i full kostym, utan det är helt ok att ta något annat fint som dom har hemma redan.
Det sätter en nivå på finkläder, men tvingar ingen att gå ut och handla en kostym...
Jag tycker också det saknas en klädkod, någonstans mellan vardagskläder och "kavaj" (som ju betyder kostym). Vi löste det så att vi gjorde det man inte ska och hittade på en egen klädkod, men såg också till att förklara den:
"Klädsel: "Kavaj light", dvs kostym i valfri kulör alternativt udda kavaj om man föredrar det, valfri kjollängd eller festbyxor".
Vi ville inte att någon skulle känna sig tvingad att köpa en kostym om de inte hade någon (det fanns ett par gäster med lite sämre ekonomi), men samtidigt skulle det ju vara trevligt om de drog på sig något annat än vardagspaltorna.
Möjligen kunde vi (i eftertankens kranka blekhet) ha specificerat att kjollängden var valfri men gärna fick täcka liiiite mer än bara troskanten... Men det är ju så modet ser ut.
Aniara4:
Det tyckte jag lät vettigt. Får man stjäla?
Vi hittade också på en egen eftersom inget passade oss. Vet att flera i bekantskapen inte trivs i kavaj samt att vi inte ville att nån skulle känna sig tvingad att köpa nya kläder.
Vi skrev "Klädsel - Sommarfin festklädsel (kavaj ej nödvändigt men jeans undanbedes)
Tjejerna hade klänning eller kjol och top och ett barn hade shorts och en fin top och killarna hade allt från hel kostym, udda kavaj och byxor till chinos och skjorta.
Aniara4:
Det tyckte jag lät vettigt. Får man stjäla?