• MrsDRB­M
    Äldre 3 Jan 16:32
    4539 visningar
    5 svar
    5
    4539

    Hur mycket kostar ett minnesvärt bröllop?

    Hur billigt kan man egentligen få ett minnesvärt bröllop för? Jag och min fästman hade planerat att gifta oss i vår/sommar i år, men det ser mer och mer ut som att vi måste skjuta upp bröllopet. Vi flyttade till Sverige i September och min man har ännu inte fått ett nytt jobb, så vi lever på en lön. Vi har inte utrymme att lägga undan en förmögenhet och skulle egentligen behöva köpa massa saker till vår lägenhet. Jag har sagt att jag egentligen skulle kunna gifta mig lite hur som helst så länge han blir min man, men min fästman vill promt ha en fin lokal, god mat och en "minnesvärd dag" som inte bara är "average".


     


    Det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken. Hur mycket pengar "behöver" man lägga för att få en minnesvärd och speciell dag? Ni får gärna kommentera om vad ni hade lagt pengarna på också, om ni hade en liten budget. Var går gränsen för vad som är rimligt, när borde man säga - 'Vi har inte råd, vi måste skjuta upp bröllopet'.


     


    Tack för att ni tar er tid att delge era tankar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kostar ett minnesvärt bröllop?
  • Blåbär­sson
    Äldre 3 Jan 19:50
    #1

    Allt beror ju på vad man anser vara minnesvärd och speciell. Och hur många man vill bjuda. Vi hade turen att ha med vår orkester under vigseln och det var sanerligen minnesvärt och orginellt att gå in i kyrkan till levande musik av en marschorkester. Det kostade oss kaffe och några påsar kanelbullar.


    Det viktiga är nog att tänka på vad som är viktigt för er och vad som är orginellt. Men efter att ha gått på flera bröllop så kan jag säga att det är stämningen bland gästerna som är viktigast, inte om stolarna är klädda med rosetter. Sen måste man inte servera hummer och oxfilé.Se över bekantskapskretsen, trorligtvis finns flera som är duktiga på något som kan tänka sig att hjälpa till med någon del, det håller nere kostnaden mycket.

  • Dejli
    Äldre 3 Jan 20:11
    #2

    Tycker det är en lite konstig fråga... Som ovanstående säger så beror det ju helt på vad man vill ha. En del kanske tycker det mest minnesvärda bröllopet är ensamma med präst och vittnen i en kyrka utan fest, och andra behöver 300 gäster och trerätters middag för att vara nöjda. Sedan tror jag många lägger långt över ditt översta förslag 60 000, även om många såklart klarar sig med långt under det.

    Vad man hamnar på i slutet beror ju på så himla mycket...

     - Vad för sorts klänning vill du ha? Kan du köpa en fin begagnad, en Kinaklänning eller ska den vara av ett märke?
    - Ska du ha smink, hår och naglar eller gör du det själv?
    - Vilken typ av mat har ni tänkt er? Sittande trerätters, buffé med kallskuret eller "bara" ett tebröllop med kanske ett dignande kak- och tårtbord men ingen mat. Ska ni laga allting själva, catering eller på en restaurang med hela konceptet.
    - Tårtan, ska den vara specialgjord eller kan ni tänka er att köpa på t ex ICA Maxi?
    - Hur många gäster vill ni bjuda?
    - Vilken typ av lokal vill ni ha? En billigare bygdegård eller ska det vara en fin restaurang?
    - Vad kan ni få hjälp med från släkt och vänner?

  • Äldre 3 Jan 20:17
    #3

    Håller med Dejli.



    Sen varför har du satt 60.000:- som max? Det är "väldigt" lite....om alla förstår mig rätt nu.



    Summa - antalet gäster kan skifta rejält men samtidigt kan ett bröllop med



    50 gäster kosta 80.000:- = 20 gäster 80.000:- men för det betyder inte att dagen blir minnesvärd (tänker då på positivt) kan bli katastrof...



    Beror på som sagt vad man vill ha, behöver och bla bla bla.

  • Äldre 3 Jan 20:18
    #4

    Räknar du ENDAST vigseln och fest i budgeten? Då skulle jag nog säga ca 2000kr, allt är ju vad man gör det till. Vi kommer ha ett relativt billigt bröllop men slutsumman blir ändå rätt saftig om man räknar med allt (Vi kommer vigas i en luftballong 5000:- med fotograf, ringarna 7000:- tillsammans, Bröllopsfestens mat knappt 2000:- och tårtor+kaffe blir ca en tusenlapp till, min brudklänning kommer vara en "vanlig" klänning då jag inte är ett dugg intresserad av brudklänningar utan vill hellre kunna använda den igen så ca 500-1000:-, sambon får en ny slips och ett frisörklipp frö ca 300, jag kommer fixa naglarna, sminka mig och fixa håret för ca en tusenlapp därtill, vi räknar även med bröllopsresan för 7000 så summan av kardemumman blir allt som allt ca 25-30.000 men själva bröllopsfesten blir ju inte mer än ca 3000:- och den KOMMER BLI minnesvärd, helt klart!

     

  • Äldre 3 Jan 20:20
    #5

    Vårt bröllop var inte dyrt. Vi hade inget speciellt tema. Vi hade inte gjort något speciellt alls faktiskt. Vi hade ett "vanligt" kyrkbröllop med efterföljande bröllopsfest med 3-rätters middag och lite dans. Trots det är det för oss en väldigt minnesvärd dag, fylld av kärlek. Många av våra vänner och familjer minns också dagen. Jag vet att någon anser att maten var den godaste han någonsin ätit, en annan tyckte att min klänning var wow och väldigt minnesvärd, någon annan lärde känna en ny vän den kvällen som personen inte kände innan, någon tyckte väldigt bra om våra låtval i kyrkan, någon gillade bilen vi åkte vi, såpbubblorna utanför kyrkan istället för ris, festhäftena osv.

    Det är inte prislappen som bestämmer hur rolig och minnesvärd dag det blir. Jag anser nog att det är människorna som står för den biten :) Ett slottsbröllop för 200 000kr eller mer kan vara precis lika minnesvärt som ett picknickbröllop för 10 000kr eller mindre.

Svar på tråden Hur mycket kostar ett minnesvärt bröllop?