• MrsDRB­M
    Äldre 3 Jan 16:26
    4703 visningar
    14 svar
    14
    4703

    Vad kostar ett minnesvärt bröllop?

    Hur billigt kan man egentligen få ett minnesvärt bröllop för? Jag och min fästman hade planerat att gifta oss i vår/sommar i år, men det ser mer och mer ut som att vi måste skjuta upp bröllopet. Vi flyttade till Sverige i September och min man har ännu inte fått ett nytt jobb, så vi lever på en lön. Vi har inte utrymme att lägga undan en förmögenhet och skulle egentligen behöva köpa massa saker till vår lägenhet. Jag har sagt att jag egentligen skulle kunna gifta mig lite hur som helst så länge han blir min man, men min fästman vill promt ha en fin lokal, god mat och en "minnesvärd dag" som inte bara är "average".


    Det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken. Hur mycket pengar "behöver" man lägga för att få en minnesvärd och speciell dag? Ni får gärna kommentera om vad ni hade lagt pengarna på också, om ni hade en liten budget. Var går gränsen för vad som är rimligt, när borde man säga - 'Vi har inte råd, vi måste skjuta upp bröllopet'.


    Tack för att ni tar er tid att delge era tankar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad kostar ett minnesvärt bröllop?
  • Äldre 3 Jan 16:35
    #1

    Nu gick det ju inte att rösta i tråden.
    Men jag skulle vilja säga att hur minnesvärt det blir - har inget alls med pengarna att göra.
    Utan på om man lyckas få till något som gästerna minns. Något unikt som sticker ut...

    Vi hade ju ett medeltidstema med eldshow och gycklare mm mm. Och självklart är det något som folk minns.
    Men, det som en av gästerna fortfarande pratar om - var våra toalettkorgar med tops, plåster, tuggummi, halstabletter, sybehörs-kit, alvedon, någon sorts magtablett (typ Link) mm mm.
    Hon hade huvudvärk och lätt feber och halsont. Och fick lite ont i magen efter all den goda maten på gästabudet. Dessutom hade hon nya skor som gav henne skavsår.
    Hon ringde oss efter bröllopet och sa att det var helt underbart med dom där korgarna för henne. I princip hade hon använt allt utom sybehörskitet (som en av mina tärnor fick nytta av dock). Och hennes minne av vårt bröllop var alltså att vi hade tänkt på alla hennes behov. Och vår omtanke gjorde det minnesvärt för henne.
    Inte gycklarna ,eldshowen, medeltidsklädda människor, medeltida mat med helgrillat vildsvin mm...

  • Äldre 3 Jan 16:39
    #2
    Chicita skrev 2012-01-03 16:35:46 följande:
    Men jag skulle vilja säga att hur minnesvärt det blir - har inget alls med pengarna att göra.
    Utan på om man lyckas få till något som gästerna minns. Något unikt som sticker ut...
    Jag hade precis tänkt skriva samma sak! Det har inget med pengar att göra. Jag har varit på riktigt påkostade bröllop som har varit skittråkiga för mig som gäst, samtidigt kan ju ett enklare bröllop som hålls hemma i trädgården vara riktigt minnesvärt.
  • Äldre 3 Jan 16:43
    #3

    Vårt bröllop var inte dyrt. Vi hade inget speciellt tema. Vi hade inte gjort något speciellt alls faktiskt. Vi hade ett "vanligt" kyrkbröllop med efterföljande bröllopsfest med 3-rätters middag och lite dans. Trots det är det för oss en väldigt minnesvärd dag, fylld av kärlek. Många av våra vänner och familjer minns också dagen. Jag vet att någon anser att maten var den godaste han någonsin ätit, en annan tyckte att min klänning var wow och väldigt minnesvärd, någon annan lärde känna en ny vän den kvällen som personen inte kände innan, någon tyckte väldigt bra om våra låtval i kyrkan, någon gillade bilen vi åkte vi, såpbubblorna utanför kyrkan istället för ris, festhäftena osv.

    Det är inte prislappen som bestämmer hur rolig och minnesvärd dag det blir. Jag anser nog att det är människorna som står för den biten :) Ett slottsbröllop för 200 000kr eller mer kan vara precis lika minnesvärt som ett picknickbröllop för 10 000kr eller mindre.

  • Aniara­4
    Äldre 4 Jan 12:53
    #4
    Chicita skrev 2012-01-03 16:35:46 följande:
    Men jag skulle vilja säga att hur minnesvärt det blir - har inget alls med pengarna att göra.
  • Äldre 5 Jan 18:15
    #5
    daniiel skrev 2012-01-03 16:43:23 följande:
    Vårt bröllop var inte dyrt. Vi hade inget speciellt tema. Vi hade inte gjort något speciellt alls faktiskt. Vi hade ett "vanligt" kyrkbröllop med efterföljande bröllopsfest med 3-rätters middag och lite dans. Trots det är det för oss en väldigt minnesvärd dag, fylld av kärlek. Många av våra vänner och familjer minns också dagen. Jag vet att någon anser att maten var den godaste han någonsin ätit, en annan tyckte att min klänning var wow och väldigt minnesvärd, någon annan lärde känna en ny vän den kvällen som personen inte kände innan, någon tyckte väldigt bra om våra låtval i kyrkan, någon gillade bilen vi åkte vi, såpbubblorna utanför kyrkan istället för ris, festhäftena osv.

    Det är inte prislappen som bestämmer hur rolig och minnesvärd dag det blir. Jag anser nog att det är människorna som står för den biten :) Ett slottsbröllop för 200 000kr eller mer kan vara precis lika minnesvärt som ett picknickbröllop för 10 000kr eller mindre.
    Nu kombinerar vi iofs slott och picknick Skrattande typ... men jag håller helt med. Vi har samma sits som TS, min fästman kom till Sverige för ett år sedan han pluggar fortfarande, har inget CSN och bara pyttelite i inkomst från ett extrajobb, jag har en ok lön som vi båda lever på och vi ska gifta oss i sommar. Vi har gnetat ihop en del, ja eller ärligt så är det mest mina sparpengar, han har också fått ihop en summa, men det är mindre än en tredjedel.
    Iom. att vi lever som vi gör så har jag börjat reflektera en del över vilken konstig inställning folk har till pengar o inkomst. Ska man göra "si" så måste man lägga "så" mycket pengar på det verkar vara den allmänna inställningen... man MÅSTE kunna köpa si o så mycket konsumtionsvaror i månaden, alltid kunna laga lyxmat även på vardagen och har man ingen iphone, plattv och ipad så ser vissa på en som om man kom från ett u-land...
    Nåja, nu spårar jag ut här lite, men poängen är: minnesvärt för vem? För er själva? Ja det kan man ju fixa ungefär gratis... Men om själva poängen är vad alla andra tycker, och om det enda som räknas är hur mycket saker verkar ha kostat, inte att det blev en trevlig fest eller att bröllopet hade en väldigt fin nnerlig stämning präglad av er kärlek, ja.. då kanske det går på ett antal tusen mer...Obestämd

    För att parafrasera en rätt känd reklam: klänning 8000, ring 10000, kärlek: priceless
  • kaffeä­lskare­n
    Äldre 10 Jan 12:29
    #6

    Planerar själv bröllop och frågade min syster senast igår om vad hon och hennes man tycker är ett MÅSTE med ett bröllop. De gifte sig nu i höstas... Men deras svar: det fina med bröllop är att det finns inga måsten. Det är upp till paret ifråga vad som är ett måste för dem.

  • Vialpa
    Äldre 10 Jan 17:22
    #7

    Många riktigt bra kommentarer, ett tips att få det billigare är att inte nämna ordet bröllop... Jag hade 8st långa enkla röda rosor, när det skulle bli en brudbukett gick priset upp. Samma sak gäller för både tårtan och maten vill jag påstå.

    Vi satsade på just minnet med en ordentlig fotograf.

  • Äldre 10 Jan 17:31
    #8
    Vialpa skrev 2012-01-10 17:22:22 följande:
    Många riktigt bra kommentarer, ett tips att få det billigare är att inte nämna ordet bröllop... Jag hade 8st långa enkla röda rosor, när det skulle bli en brudbukett gick priset upp. Samma sak gäller för både tårtan och maten vill jag påstå.

    Vi satsade på just minnet med en ordentlig fotograf.
    Det där med att det blir dyrare om man nämner bröllop beror till stor del på att de flesta brudpar har väldigt höga krav, medans man inte har fullt lika stora krav på "8 rosor/ morsdagsbukett", "en tårta" osv...

    Till en bröllopstårta gör jag dubbel mängd blommor (om dom ska ha blommor) mot vad jag har räknat med att det ska gå åt, bara så jag "har råd" att ha sönder någon. Blommor tar tid att göra. Jag som är amatör och i princip bara gör tårtor åt folk jag känner (eller såna som är villiga att ta risken att stå utan tårta om jag får en tårtkris Oskyldig)  så kostar det ju i princip bara material och tid. Men för ett konditori så kostar det i personalkostnad. Man är noggrannare när man lägger på marsipan/ sockerpasta också. Det är viktigare att dom är helt släta, perfekt runda osv... Sånt är inte så viktigt på "bara en tårta"...

    Så det man ska fråga sig själv är "vill jag ha en brudbukett, bröllopstårta osv eller räcker det att få bara "en bukett", bara "en tårta"?
    Ingen tar mer betalt för att jävlas, utan det är för att man lägger mer tid och energi på saker som är till ett bröllop, då det ska vara den viktigaste dagen i den personens liv...
  • Äldre 10 Jan 17:40
    #9
    Vänta nu. Det var fler inlägg här tidigare bl.a ett som jag skrev.
  • Äldre 10 Jan 18:04
    #10
    TheD skrev 2012-01-10 17:40:48 följande:
    Vänta nu. Det var fler inlägg här tidigare bl.a ett som jag skrev.
    Jag tror att det finns två likadana trådar, förmodligen eftersom omröstningen i denna inte fungerar. 
  • Äldre 10 Jan 19:35
    #11
    Syrinx skrev 2012-01-10 18:04:09 följande:
    Jag tror att det finns två likadana trådar, förmodligen eftersom omröstningen i denna inte fungerar.
    Ah!
  • Äldre 10 Jan 19:45
    #12
    TheD skrev 2012-01-10 19:35:05 följande:
    Ah!
    Här är den andra tråden Glad
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4102948.html
  • Äldre 10 Jan 19:59
    #13
    Chicita skrev 2012-01-10 19:45:07 följande:
    Här är den andra tråden Gladwww.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4102948.html
    Ingen skillnad... ;)
  • Äldre 10 Jan 20:03
    #14
    TheD skrev 2012-01-10 19:59:14 följande:
    Ingen skillnad... ;)
    Hmm... ser nu att det är samma nummer som på denna tråd, men jag öppnade ju och kopierade från den andra Tungan ute

    Kolla bröllopsämnen --> Ekonomi & Budget.
    Den andra tråden har ett liknande namn
Svar på tråden Vad kostar ett minnesvärt bröllop?