• daniiel

God & hyffsat billig mat för ca 15 personer?

Nu fuskar jag lite, detta handlar inte om bröllop, utan om födelsedag. Det är ju dock så många här inne som verkar vara så duktiga och påhittiga när det gäller mat, så tänkte kasta in en fråga ändå :)

Jag fyller 25år snart och vill fira det med att bjuda in min familj och min makes familj på middag. Vi blir allt som allt ca 15 personer, så inte speciellt många. Vi lever dock på en inkomst, så har inte så väldigt stort spelrum när det gäller pengabiten. Vi kommer hyra en kvartersgård i en annan del av stan, så vi ryms att sitta bekvämt och tillsammans. Där finns det uppvärmningsmöjligheter, porslin och sådant, men jag måste laga maten hemma och ta med.

Är det någon som har tips på god mat som inte kostar skjortan?

Skulle gärna vilja ha en förrätt, varmrätt och efterrätt.
    Alla förslag mottages tacksamt, men kan säga att skaldjur och fisk går bort.

• Svar på tråden God & hyffsat billig mat för ca 15 personer?
  • Jossen

Krustader med svampstuvning,Potatisgratäng och kycklingfilé med rödvinssås, chokladmousse. Allt går att förbereda och värma(det som ska värmas), kycklingen går ju att servera kall. Nu blev jag hungrig...

• Moster Stina

tjälknöl är ju jättegott och enkelt att göra.

• Sara 120707

rödvinsgryta med svamp är ganska enkelt och billigt att göra men känns väldigt lyxigt, serveras med ris och grönsallad.

Efterrätt; pannacotta eller mousse går att förbereda och frysa in

• daniiel

Haha jag skulle kanske skrivit svamp i TS också, då det bara är min mamma som tycker om det. Tjälknöl bjuder alltid min mamma på, det är verkligen supergott, men vill gärna laga något "eget" :) Pannacotta är något jag alltid gör, så vill överraska med något annat känner jag. De förväntar sig nog pannacotta :P hehe

Tack för era tips ändå, det är superbra :)

• Jossen

Skinkfyllning? Ostfyllning? Det kan man ju sedan ha i vad som helst.

Något annat som jag älskar är antingen sparris eller rödbetor, kokta, med skirat smör och riven parmesan över (det ska vara ganska fin parmesan). Herre min g** vad gott det är!

Mousse, som sagt är ju toppen. Annars kan man väl bara göra en enkel kladdkaka, med vispad grädde och någon frukt? Också superenkelt, kladdkaka blir även godare om den får stå över natten och gotta ihop sig i kylen;)

Rotfrukter i ugn med något kött/kyckling?

Hoppas det kommer gå bra:)

• daniiel

Jag tänker inte ens på att man kan använda något annat, skinkfyllning skulle ju kunna vara något :) Vi har tyvärr laktosintoleranta med, skrev jag inte heller i TS, så ost och sådant går bort.

Kladdkaka är ju en favorit, men något av min syster trumfkort. Det enda hon kan baka och hon gör det fruktansvärt bra :) Jag mår dessutom alltid illa efter jag ätit det, men äter det ibland ändå, så jag tror den går bort.

Mousse går väl att göra laktosfri? Jag har bara ätit mörk och vit chokladmousse, men man kan väl smaksätta med annat också?

Rotfrukter i ugn tycker jag mycket om, speciellt om man kryddar med färst rosmarin och timjan :D Får nog fundera ut något gott kött/kycklig till det.

• Jossen

Det finns ju laktosfri grädde, så det går bra att göra laktosfritt. Även till olika röror så finns ju laktosfri creme fraiche.
    Mousse går att smaksätta, men lägg hellre krutet på en finare choklad. Sen kan du ha lite bär till annars?

Kyckling går ju att marinera och leka med i det oändliga! Men vitlök, lite honung, soja, peppar och någon ört kanske? Det passar ju om du kryddar rotfrukter.

• daniiel
    Jossen skrev 2012-01-03 15:25:41 följande:
    Det finns ju laktosfri grädde, så det går bra att göra laktosfritt. Även till olika röror så finns ju laktosfri creme fraiche.
    Mousse går att smaksätta, men lägg hellre krutet på en finare choklad. Sen kan du ha lite bär till annars?

Kyckling går ju att marinera och leka med i det oändliga! Men vitlök, lite honung, soja, peppar och någon ört kanske? Det passar ju om du kryddar rotfrukter.
    Jag tänkte mest på att personerna som äter laktosfritt inte brukar kunna äta choklad heller, så därför kanske man kan göra någon annan sorts mousse. De kan väl äta väldigt mörk choklad, men då har vi många som inte är förtjusta i det alls, utan de flesta äter bara mjölkchoklad och det funkar ju inte :P

Vi åt en jättegod kyckligrätt på nyårs förra året som jag fick recept på.. kanske dags att pröva det :)
    Sara 120707 skrev 2012-01-03 16:09:06 följande:

Hallon eller blåbärsmousse är super och går också att frysa in

Hur gör man sån? :)
  • Dejli

Jag gjorde superenkla efterrätter inspirerade av Jamie Oliver när jag fyllde i höstas...

www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/mince-pies
    www.jamieoliver.com/recipes/pastry-cake/perfect-mince-pies

Fast jag gjorde med mosad färsk frukt istället för mince meat. När man bruit isär dem och pudrat dem med lite florsocker ser de jättelyxiga ut. men är superenkla att göra. Jag rekommenderar dock att man testar en gång innan så man får till rätt tid och temperatur. Jag brände de första eftersom filodegen är så tunn.

• daniiel
    Dejli skrev 2012-01-03 16:36:57 följande:
    Jag gjorde superenkla efterrätter inspirerade av Jamie Oliver när jag fyllde i höstas...

www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/min...
    www.jamieoliver.com/recipes/pastry-cake/perfe...

Fast jag gjorde med mosad färsk frukt istället för mince meat. När man bruit isär dem och pudrat dem med lite florsocker ser de jättelyxiga ut. men är superenkla att göra. Jag rekommenderar dock att man testar en gång innan så man får till rätt tid och temperatur. Jag brände de första eftersom filodegen är så tunn.
    Jag har sett programmet där han gör de där och det ser SÅ gott ut :D Smart att göra med mosad frukt istället :) Men det är smördeg han använder va? Finns det laktosfri smördeg?
  • Dejli
    daniiel skrev 2012-01-03 16:48:37 följande:
    Jag har sett programmet där han gör de där och det ser SÅ gott ut :D Smart att göra med mosad frukt istället :) Men det är smördeg han använder va? Finns det laktosfri smördeg?
    Det är filodeg i själva skalet och smördeg i "rullen". Jag har sett att det finns laktosfri smördeg. Alla smördegar görs inte ens på smör (eller ja, de flesta görs nog inte på riktigt smör men innehåller mjölk). Läste nånstans att Findus smördeg skulle vara mjölkfri. Men det ska finnas iaf. Annars är det inte jättesvårt att göra själv, men det gör ju såklart att det blir mer pyssel :P Dock så ska de gå bra att frysa och tina upp innan man stoppar dem i ugnen, så det går ju att göra dem i förväg.
  • daniiel
    Dejli skrev 2012-01-03 17:06:54 följande:
    Det är filodeg i själva skalet och smördeg i "rullen". Jag har sett att det finns laktosfri smördeg. Alla smördegar görs inte ens på smör (eller ja, de flesta görs nog inte på riktigt smör men innehåller mjölk). Läste nånstans att Findus smördeg skulle vara mjölkfri. Men det ska finnas iaf. Annars är det inte jättesvårt att göra själv, men det gör ju såklart att det blir mer pyssel :P Dock så ska de gå bra att frysa och tina upp innan man stoppar dem i ugnen, så det går ju att göra dem i förväg.
    Jag måste kolla upp det då. Tror inte jag orkar göra egen, men finns det laktos/mjökfri att köpa färdig så ska jag nog göra den där efterrätten tror jag :) Det finns ugn där vi ska vara, så kanske gör dom klara dagen innan och stoppar i frysen, tar med och bakar dom på plats. Känns som att de är godast om de är ganska nygjorda.
  • Jossen
    daniiel skrev 2012-01-03 16:19:58 följande:
    Jag tänkte mest på att personerna som äter laktosfritt inte brukar kunna äta choklad heller, så därför kanske man kan göra någon annan sorts mousse. De kan väl äta väldigt mörk choklad, men då har vi många som inte är förtjusta i det alls, utan de flesta äter bara mjölkchoklad och det funkar ju inte :P

Vi åt en jättegod kyckligrätt på nyårs förra året som jag fick recept på.. kanske dags att pröva det :)
    Sara 120707 skrev 2012-01-03 16:09:06 följande:

Hallon eller blåbärsmousse är super och går också att frysa in

Hur gör man sån? :)
    Haha det tänkte inte jag på. Jag hade bara chokladmousse i huvudet! Inte att man kunde göra annan mousse. Men det är klart du kan.

En annan enkel och smidig efterrätt som faktiskt brukar överraska är "hallonglass". Man tar frysta hallon (ca 1 paket till 3 - 4 personer), mixar sönder de snabbt i en matberedare. Sen häller man i vispgrädde (fungerar utmärkt med laktosfri, har själv testat) till önskad konsistens. Gillar man sött blandar man även i florsocker.

Det gör du på bara ett par minuter.
    Däremot har jag aldrigtestat  att göra det till 15 personer. Men det borde inte vara några konstigheter.

Men hallon- blåbärsmousse lät verkligen gott!
Svar på tråden God & hyffsat billig mat för ca 15 personer?