• Äldre 2 Jan 21:39
    3681 visningar
    13 svar
    13
    3681

    Ecuador / Galapagos

    Jag har alltid velat åka till Galapagos. Är det någon som varit där? Vilket resebolag rekommenderar ni? Jag har tittat lite på Rosa Bussarna (känns som lite för lång tid att vara borta) och temaresor (nästan samma pris för 15 dagar...).

    Alla tips och idéer är välkomna!


  • Svar på tråden Ecuador / Galapagos
  • Äldre 5 Jan 22:30
    #1
  • Äldre 7 Jan 11:50
    #2

    *puff puff*


  • Winter­candle­s
    Äldre 7 Jan 15:57
    #3

    Jag skulle nog vända mig till Kilroy travels för ett prisförslag för flyg till Ecuador. Men sedan boka något på egen hand därifrån till Galapagos. Ska tydligen vara helt underbar dykning där om ni har cert :) 
    Annars är majsöarna i Costa Rica likvärdiga och ligger inte alls lika långt ut i havet.

  • LL 2010
    Äldre 7 Jan 18:32
    #4

    jag skulle ocksa vilja aka dit - haftig resa - hoppas ni hittar ngt!

  • SaraJo­akim
    Äldre 7 Jan 20:41
    #5
    LL 2010 skrev 2012-01-07 18:32:42 följande:
    jag skulle ocksa vilja aka dit - haftig resa - hoppas ni hittar ngt!
  • bridet­obe201­3
    Äldre 7 Jan 20:51
    #6

    Jag bodde i Ecuador i 6 månader. Mina föräldrar bodde där närmare 1 år. Tror också att det bästa är att flyga till Ecuador och boka en resa därifrån. Det gjorde min familj... Efter att jag hade rest hem och missade det


    Hör dig för på olika resebolag annars. Hör vad dom har att erbjuda.


    1/6 2013
  • Äldre 8 Jan 12:31
    #7

    Tack för alla tips! Kan man boka en resa ut till Galapagos redan hemifrån, eller gör man det på plats i Quito? Det vore ju väldigt tråkigt att komma till Ecuador och inte få plats på Galapagosturen...

    Hur är det med säkerhet mm i Ecuador? Något särskilt att tänka på?


  • Äldre 8 Jan 12:54
    #8

    Just Ecuador har jag inte så mycket erfarenhet av men jag har rest mycket på egen hand i Latinamerika och jag skulle nog också rekomendera att boka på plats. Generellt så finns det alltid bättre urval till mycket bättre priser när man väl är där. Den enda paketresa jag har gjort var till Iguazú-fallen och där hade resebyrån konsekvent bokat rum på de dyraste hotellen som dessutom låg lite långt ifrån etc så man fick åka taxi osv...
    Ett tips är att skaffa en guidebok typ Rough Guide eller Lonely Planet för Galapagos/Ecuador och kolla där, där brukar det finnas jättemycket information även om hur långt innan man måste boka olika turer osv samt kontaktuppgifter till de olika researrangörerna. Du kan tom låna dessa på bibliotek först om du vill ha lite koll på vilken som är bäst utan att punga ut med en förmögenhet (de brukar vara ganska dyra).
    Eller kan du kolla här:
    www.resdagboken.se/forum/&h=L:0&c=L:0&g=L:0&mr=903&r=909
    Där brukar det finnas svar på olika sådana frågor, eller så kan du fråga specifikt vad du vill ha svar på direkt i forumet!
    Lycka till

  • Äldre 9 Jan 20:52
    #9

    Kalas, tack för alla tips!


  • bridet­obe201­3
    Äldre 9 Jan 21:24
    #10

    Säkerheten för 15 år sedan var inte den bästa...Men det har väll förhoppningsvis blivit bättre. Jag fick inte gå en meter själv då det var risk för bla kidnappning då jag var svensk. Men som vuxen är det ju bara att använda sitt sunda fönuft och hålla i hop....


     


    Inget land jag kommer åka till med mina barn, men jag skulle så gärna åka själv utan dom...(med sambon)


     


    1/6 2013
  • daniel­aL
    Äldre 7 Feb 17:32
    #11

    Jag är född och har bodde ett par år i Ecuador som barn med min familj och var där senast i somras. Säkerheten är inte den bästa. Men reser man med vett och inte skyltar med dyrbara kameror och slänger pengar omkring sig så är det nog ingen fara. Men åker ni med lokaltrafiken i landet, dvs bussar och "spårvagnarna" i bergen så tänk på att inte ha plånböcker, mobiler och annat värdefullt i bakfickor och fickor överhuvudtaget. Jag har själv aldrig blivit rånad där men har mer än nådigt många vänner där nere som blir rånade titt som tätt. Och som inte märker något förrän efteråt. Ficktjuvar finns det alltså gott om. Så en såndär platt magväska att ha värdesaker i är bra att investera i. Men jag ska inte skrämma upp dig för mycket. Jag är en ljus, väldigt liten till kroppen och till utseendet väldigt svensk tjej på bara 22 år men jag reste helt själv genom stora delar av landet under två månader 2011 och möttes av enbart trevliga människor. Det är ett fantastiskt land! I somras när jag var där igen träffade jag en tysk tjej som blivit av med två mobiler på en månad men den ena hade hon haft i bakfickan på sina ganska hängiga byxor och den andra hade hon haft i knät i sin öppna handväska när hon somnade på bussen. Så.. res med vett helt enkelt! Det är ett fantastiskt land med SÅ mycket att erbjuda! Allt från djungel till stränder, berg och Galapagosöarna. Fastän jag är ecuadoriansk medborgare och därför bara betalar hälften av vad icke-ecuadorianer betalar för att åka till Galapagos har jag aldrig varit dit... men den dagen kommer :) Lycka till med reseplaneringen!


    (Kom på att jag ju känner en massa folk som har varit på Galapagos, svenskar som jag kan fråga om hjälp. Får jag något bra tips skriver jag igen.)

  • bridet­obe201­3
    Äldre 7 Feb 21:49
    #12
    danielaL skrev 2012-02-07 17:32:14 följande:

    Jag är född och har bodde ett par år i Ecuador som barn med min familj och var där senast i somras. Säkerheten är inte den bästa. Men reser man med vett och inte skyltar med dyrbara kameror och slänger pengar omkring sig så är det nog ingen fara. Men åker ni med lokaltrafiken i landet, dvs bussar och "spårvagnarna" i bergen så tänk på att inte ha plånböcker, mobiler och annat värdefullt i bakfickor och fickor överhuvudtaget. Jag har själv aldrig blivit rånad där men har mer än nådigt många vänner där nere som blir rånade titt som tätt. Och som inte märker något förrän efteråt. Ficktjuvar finns det alltså gott om. Så en såndär platt magväska att ha värdesaker i är bra att investera i. Men jag ska inte skrämma upp dig för mycket. Jag är en ljus, väldigt liten till kroppen och till utseendet väldigt svensk tjej på bara 22 år men jag reste helt själv genom stora delar av landet under två månader 2011 och möttes av enbart trevliga människor. Det är ett fantastiskt land! I somras när jag var där igen träffade jag en tysk tjej som blivit av med två mobiler på en månad men den ena hade hon haft i bakfickan på sina ganska hängiga byxor och den andra hade hon haft i knät i sin öppna handväska när hon somnade på bussen. Så.. res med vett helt enkelt! Det är ett fantastiskt land med SÅ mycket att erbjuda! Allt från djungel till stränder, berg och Galapagosöarna. Fastän jag är ecuadoriansk medborgare och därför bara betalar hälften av vad icke-ecuadorianer betalar för att åka till Galapagos har jag aldrig varit dit... men den dagen kommer :) Lycka till med reseplaneringen!


    (Kom på att jag ju känner en massa folk som har varit på Galapagos, svenskar som jag kan fråga om hjälp. Får jag något bra tips skriver jag igen.)


    Vart i Ecuador bodde du? Jag bodde i cumbaya....
    1/6 2012
  • daniel­aL
    Äldre 21 Mar 21:32
    #13
    bridetobe2013 skrev 2012-02-07 21:49:01 följande:
    Vart i Ecuador bodde du? Jag bodde i cumbaya....
    1/6 2012
    Oj, vad jag helt glömt bort att jag skrivit här... Jag bodde i Montecrisi utanför Manta nere på kusten :) Jag har faktiskt inte varit i Cumbaya ännu men hoppas på att en dag kunna åka runt i hela landet och njuta av allt vad det har att erbjuda :)
Svar på tråden Ecuador / Galapagos