• Fröken Söt

    Sökfunktionen i forumet

    Är det bara jag som är helblind, eller hur sjutton sorterar man sökresultaten efter de senaste inläggen? Får typ tjugo sidor med träffar, men de flesta är flera flera år gamla trådar, många utan svar dessutom.


  • Svar på tråden Sökfunktionen i forumet
  • Silketuss
    Dejli skrev 2012-01-19 13:55:55 följande:
    Om man bara söker rakt upp och ner så går det inte, för då söker den inte i forumet utan enbart i artiklar. Man måste välja "Forum" i listan bredvid sökknappen... med det sagt så är söket fortfarande värdelöst...
    Haha, ja det gör ju ingen som helst skillnad att välja forum. Det är fortfarande omöjligt att använda sig av sajtens egna sökfunktion. Och tråkigt nog är det fortfarande ingen som tycks vilja kommentera det, från Bröllopstorgets sida?? :-O 
  • Aniara4

    Jag har flera gånger varit på väg att starta en tråd om sökfunktionen, bra att någon gjorde slag i saken. Glad
    Det är helt klart den uslaste sökfunktion jag nånsin sett. Den verkar ha en omvänd algoritm som gör att de trådar som kommer upp först är de äldsta, utan svar, som helst ska ha så lite som möjligt med ämnet att göra som möjligt.

    Inte konstigt att det hela tiden startas nya trådar om ämnen som redan avhandlats utförligt sjuttifemton gånger, även om man har hyfs nog att först söka och se om ämnet redan finns så hjälper det ju inte eftersom trådarna är omöjliga att hitta. Jag har också flera gånger sökt efter en specifik tråd som jag minns rubriken på, som är relativt ny och har många svar, men gett upp efter att ha klickat mig igenom några sidor av irrelevanta sökresultat. Att man måste ändra till "forum" varje gång eftersom "artiklar" är default är bara en liten bonusirritation.

    Jag brukar också använda Google och skriva site:brollopstorget.se följt av sökordet/-n och det funkar mycket bättre. Jag vet en annan sajt där man gav upp om sökfunktionen och helt enkelt omdirigerade den till Google med sökning enligt ovan (fast med den sajtens adress förstås).

  • Aniara4

    Undrar om det är någon från Bröllopstorget som läser sånt här...? Obestämd

  • Fröken Söt
    Aniara4 skrev 2012-01-29 00:05:08 följande:
    Undrar om det är någon från Bröllopstorget som läser sånt här...? Obestämd
    Tveksamt... Och jag känner igen att frågan har varit upp tidigare, när de gjorde om sidan. Hände inget då heller, så det är nog inget prioriterat jobb.
  • Dejli

    Jag brukar anmäla inlägg som de här och skriva "det här borde ni titta på", men oftast ingen reaktion alls...

  • Forumvärd

    Hejsan!

    Jo då vi läser men tyvärr har jag missat denna tråden
    Ber så mycket ursäkt för det!


    Dejli skrev 2012-01-29 10:52:38 följande:
    Jag brukar anmäla inlägg som de här och skriva "det här borde ni titta på", men oftast ingen reaktion alls...
    Om du anmäler inläggen så hamnar de i vår rapportlista och då är det moderatorerna som hanterar det. I sådana fall så är det inte säkert att det kommer till t.ex mig.

    Ni får väldigt gärna göra så att ni inboxar mig om det är någon tråd som ni tycker jag borde se.
    Då ser jag det och kommer in så fort det bara går

    Ja sökfunktionen ja..
    Den är inte helt optimal och
  • Forumvärd
    aniara skrev 2012-01-02 21:23:14 följande:
    Håller med om att sökfunktionen här är riktigt dålig, för att inte säga oanvändbar. När jag har försökt har jag bara fått upp urgamla, inaktuella trådar trots att jag vet att det finns nyare som innehåller precis de sökord jag använde.
    Jag gjorde ett par sök (direkt i sökrutan och inte specificerat) och jag fick också upp en del riktigt gamla och inakutella trådar.
    Det skulle kanske vara smidigare om de rangordnades efter datum?
    Så att man får upp de nyaste först?
  • Forumvärd

    Om man t.ex söker på artiklar så får man upp flera valmöjligheter. Det går att söka på relevans, datum osv.
    Det kan kanske vara något för forumsöket också.
    Skulle det underlätta?

  • Aniara4
    Forumvärd skrev 2012-02-02 10:41:13 följande:
    Om man t.ex söker på artiklar så får man upp flera valmöjligheter. Det går att söka på relevans, datum osv.
    Det kan kanske vara något för forumsöket också.
    Skulle det underlätta?
    Ja, det skulle vara en stor hjälp! Nu har jag inte tittat på artikelsöket (eftersom artiklarna ärligt talat sällan är så intressanta), men det vore bra att kunna rangordna trådarna efter datum, relevans (gärna med möjlighet att söka på *exakt rubrik*), antal svar. Det vore också bra att kunna söka inom ett visst ämne, och inom "Mina favoriter" om man som jag är en riktig pratkvarn som har sida upp och sida ner med trådar som jag skrivit i det senaste året...
  • Forumvärd
    Aniara4 skrev 2012-02-02 10:54:37 följande:
    Ja, det skulle vara en stor hjälp! Nu har jag inte tittat på artikelsöket (eftersom artiklarna ärligt talat sällan är så intressanta), men det vore bra att kunna rangordna trådarna efter datum, relevans (gärna med möjlighet att söka på *exakt rubrik*), antal svar. Det vore också bra att kunna söka inom ett visst ämne, och inom "Mina favoriter" om man som jag är en riktig pratkvarn som har sida upp och sida ner med trådar som jag skrivit i det senaste året...
    Bra förslag!
    Jag skickar det vidare och förhoppningsvis är det något som går att åtgärda i sinom tid
Svar på tråden Sökfunktionen i forumet