• Linn88

Bekanta ber om att få komma på vårt bröllop, jag kan inte säga nej:(

Jag har problem med att många bekanta, bl.a. Mina chefer frågar i fall de får komma på vårt bröllop. Egentligen vill jag inte ha dem där men jag blir så paff varje gång jag får frågan att jag inte vet vad jag ska svara och säger att de får komma. Nu börjar det verkligen närma sig att skicka ut inbjudningarna och jag vill ju inte bjuda dem som "bjudit in sig själva" men nu har vi ju redan sagt att de ska få komma. Jag vet inte vad jag ska göra. Är ganska konflikträdd redan från början och det känns ännu lite värre när det gäller cheferna. Så jag kännner mig inte helt bekväm med att "ta tillbaka inbjudan". Det är världens bästa chefer i övrigt men vi har kämpat med att hålla nere gästlistan till 70 och valt att inte bjuda vänner som är bättre vänner till oss än de som tiggt till sig en plats. Är det någon som känner igen sig? Jag behöver råd eller tips på hur jag ska göra! min blivande är inget egentligt stöd i frågan tyvärr, snarare tvärtom bjuder han in folk i förbifarten till höger o väster hela tiden och när jag säger att jag blir upprörd över att folk frågar till sig en inbjudan säger han bara att det bara är att skicka en inbjudan då. Men jag vill inte ha ett stort opersonligt bröllop med männiksor jag egentligen inte känner. Framför allt, är det inte bara jävligt fel att be om att få komma på någons bröllop?! Eller tänker jag fel där?

• Svar på tråden Bekanta ber om att få komma på vårt bröllop, jag kan inte säga nej:(
  • Chicita

Min första tanke är ju att dom bjuder in sig till bröllopet (alltså själva vigseln) inte till festen.
    Så ge dom en inbjudan till Kyrkan / vigselplatsen. Men inte till festen efteråt.

Om ni gifter er kyrkligt så kan ni ju ändå inte hindra folk från att komma dit, så då har du uppfyllt ditt löfte om att bjuda in dom till bröllopet. Att inte festen räknas dit är ju en annan femma Flört

• Junibrud12

Ja det är jävligt fel att bjuda in sig själv! Tyvärr har jag inget råd att ge dig, jag hade också haft svårt att säga nej. Jag irriterar mig på folk som "skämtsamt" kommenterar att de inte blivit bjudna, och som ger pikar. Det är ju inte för att vara elak man väljer bort folk. Jag hade gärna bjudit fler, men vi har helt enkelt inte råd. Kanske man borde pika tillbaka om att dom gärna får komma om dom betalar inträde... ;)

• Jossen

Säg att de är välkomna till vigseln, jag tror inte heller de menar festen. Herregud, isåfall är de ju äkta idioter!

Om någon undrar kan du säga att det var så du själv uppfattade det.

• Jossen
    Junibrud12 skrev 2012-01-01 21:14:01 följande:
    Ja det är jävligt fel att bjuda in sig själv! Tyvärr har jag inget råd att ge dig, jag hade också haft svårt att säga nej. Jag irriterar mig på folk som "skämtsamt" kommenterar att de inte blivit bjudna, och som ger pikar. Det är ju inte för att vara elak man väljer bort folk. Jag hade gärna bjudit fler, men vi har helt enkelt inte råd. Kanske man borde pika tillbaka om att dom gärna får komma om dom betalar inträde... ;)
    Haha ja, säga typ "betalar du bröllopet, är du mer än välkommen!"
  • Junibrud12

Hann inte läsa ditt svar Chicita innan jag postade. Gud vad smart du är! Glad Bra tips!

• Pebbles

Jag tycker det är rätt otrevligt att folk frågar om att få komma, skulle aldrig falla mig in att göra själv. Men jag hade nog sagt från början att det bara ska vara de närmsta vännerna och familjen. Tycker Chicitas förslag låter bra, att de kan komma på vigseln.

Loves it!
  • Linn88

Jag tror tyvärr inte att de som frågat, syftar till bara vigseln, men det är en smart ide på hur jag kan komma undan lite lindrigt, men hur formulerar man en sådan inbjudan?

• Chicita

Enklast är ju att skriva precis det

Härmed inbjuds du till vigseln mellan X och Y
    den XX/XX-20XX
    i X Kyrka

• Linn88

Jag hoppas bara att de fattar att de får åka hem sen:) men jag får hålla tummarna för att allt går bra och att ingen blir arg! Kunde väl aldrig i min vildaste fantasi inbilla mig att gästlistan skulle orsaka oss de största problemen i hela bröllopsplaneringen, men så kan det tydligen gå:)

• daniiel
    Chicita skrev 2012-01-01 21:11:51 följande:
    Min första tanke är ju att dom bjuder in sig till bröllopet (alltså själva vigseln) inte till festen.
    Så ge dom en inbjudan till Kyrkan / vigselplatsen. Men inte till festen efteråt.

Om ni gifter er kyrkligt så kan ni ju ändå inte hindra folk från att komma dit, så då har du uppfyllt ditt löfte om att bjuda in dom till bröllopet. Att inte festen räknas dit är ju en annan femma Flört
    Jag håller med, en bra idé :)

Alla de som ni inte vill bjuda in på festen, kan ni bara bjuda in till själva vigseln. En kyrkoibjudan :) Sådana skickade vi till arbetskamrater, skolkamrater, bekanta, våra föräldrars vänner osv. Det var mycket uppskattat av de som fick den, för många vågar nog inte riktigt komma till kyrkan om inte brudparet bjudit in, även om det är som Chicita säger, att man inte kan hindra någon från det då vigselgudstjänsten är öppen för alla.

Jag tycker det borde vara en bra kompromiss. Ni behöver inte lägga ut en massa pengar och tid på extra gäster till bröllopsfesten, men de som gärna vill dela er dag med er av era bekanta känner sig extra välkomna till vigseln :)
  • daniiel
    Linn88 skrev 2012-01-01 21:20:41 följande:
    Jag tror tyvärr inte att de som frågat, syftar till bara vigseln, men det är en smart ide på hur jag kan komma undan lite lindrigt, men hur formulerar man en sådan inbjudan?
    Jag fick ett tips på en formulering och snodden den själv till våra sådana inbjudningar.
    Något liknande detta, men lite mer personligt:

"Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!

Varmt välkomna den XX/XX!"

• daniiel
    daniiel skrev 2012-01-01 21:44:21 följande:
    Jag fick ett tips på en formulering och snodden den själv till våra sådana inbjudningar.
    Något liknande detta, men lite mer personligt:

"Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Numera är det tämligen ovanligt med så kallade ”kyrkbjudningar”, det vill säga inbjudningar till att vara med om enbart vigselceremonin. Förr i tiden var det dock självklart att bjuda in alla vänner, bekanta och släktingar till kyrkan, utöver den begränsade skara som kunde beredas plats till festen, genom en kungörelse om att vigseln skulle äga rum. De som hade tid och lust var välkomna att dyka upp – utan krav på vare sig klädsel, presenter eller formella svar. I Västergötland kallades sådana inbjudningar för ”tittekort”, för att de bjöd in just till att vara med och titta på vigseln, och i södra Sverige (och Danmark) talar man om "globröllop".

Idag spelar kyrkan inte längre samma självklara roll i människors tillvaro, men denna tradition vill vi gärna blåsa liv i! Vi vill helt enkelt ha så många vänner som möjligt med oss under vigselceremonin, och tror att det blir en minnesvärd, stämningsfull och speciell händelse att vara med om - så dyk upp om Ni känner för det!

Vad grötigt det blev, lättare att läsa såhär:

Vi hoppas att Ni har möjlighet att hedra vår vigsel i XXX-kyrkan fredagen den XX/XX med Er närvaro!

Vi tyckte det var roligt att få med lite info och då framgår det också tydligare att de enbart är inbjudna till kyrkan och inte till festen efteråt.

• Linn88

Det där lät toppen! Ska använda mig av det som inspiration om jag kanske bara inte lånar det rakt av:) Tack för all hjälp! Kan somna med lite lättare hjärta ikväll:)

• Chicita

Om det är någon tröst så är gästlistan nog det svåraste för oss alla.
    Nästan alla har någon man absolut inte vill bjuda, men som man "måste" bjuda ändå pga att det är nära släkt eller liknande.
    Eller man har så många man vill bjuda, men man har inte råd osv.

Vi fick höra rätt tidigt att en del inte kunde komma. Så vi bad dom att svara snabbt. Och när vi fått deras "netack" så vi officiellt kunde avskriva dom från listan med inbjudna, så skickade vi ut några inbjudningar till. Bland annat jobbarkompisar till mig som jag gärna ville ha med men inte hade råd med först...

Så det är också ett alternativ om ni känner att ni har många ni vill bjuda men inte har råd med.
    Gör en A och en B-lista. Skriv ett tillägg på inbjudningskorten ni skickar ut till A-listan att de som vet direkt att dom inte kan komma bör svara snarast, eftersom ni har en reservlista...

Svar på tråden Bekanta ber om att få komma på vårt bröllop, jag kan inte säga nej:(