• SaraJoakim

Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?

Våra tärnor bor i olika länder, är det någon som vet en affär som säljer tärnklänningar som kan tänkas finnas internationellt? 

Min m2b's äldre syster är lite skeptisk till att handla klänningar online ifall de inte skulle passa osv.. jag förstår henne.. men så sa hon även att hon och deras lillasyster kunde hitta en tillsammans, sen skicka bilder till tärnorna utomlands så hittade de liknande klänningar.. Min första tanke var; "Jag vill att tjejjerna har LIKA klänningar. Det är nästan ett krav för mig.. M2B's första tanke var ironiskt nog; "Vad säger att just de två ska få välja klänningar?!" ... vilken jag som w2b tycker känns ganska skönt då jag inte vill att "mina tärnor" ska stå utanför i olika klänningar... dom är ju som mina systrar ju och de har ju också all rätt att få smälta in vackert med de andra.

Sen kan ju alla ha olika som ett sista alternativt. men jag gillar den där harmoniska bilden av att tjejjerna har lika..

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?
  • Dannedo

Det jag kommer på är Zara och H&M, men den kanske inte är riktigt vad du tänkt :D Men kom kan ju ibland ha väldigt fina klänningar som man ev kan trolla lite med, fina band i midjan t.ex. Men det måste ju finnas! 
    Annars får ni välja dom klänningar ni vill ha, skicka till respektive tärna och så får dom gå till en sömmerska om dom inte passar. Var bor dom förresten? Det kanske går att hitta mycket billigare klänningar där?

• SaraJoakim

Jo det är klart, där har man ju gjort klipp till sig själv ibland :D Dom brukar ha riktigt söta klänningar :)
    Tärnorna bor i Sverige, USA och Serbien. Kläder är jättebilligt i USA och jag tror det är billigast att sy upp i Serbien... men vi börjar med internationellt span ;) Tack för tipsen! 

• darkHorse

Jag tycker nog att du ska fundera över varför det är så viktigt för dig att dom har likadana klänningar. Vad fyller det för funktion under ert bröllop? Kommer tärnorna känna sig bekväma i klänningar av samma modell och färg? Kan de kanske var harmoniska på något annat sätt, med identiska accessoarer, buketter eller så? Ofta blir det lätt så att man har fastnat i en bild av att något ska vara på ett särskilt sätt som man har visualiserat och då missar man lätt att alternativa lösningar kan vara precis lika bra, om inte bättre.

Om du fortfarande känner att det är viktigt med identiska klänningar skickar många inlinebutiker till både USA och Sverige så det är nog inga problem. Jag vet tyvärr inte hur det ligger till med Serbien.

• pulmonate

Jag har själv sagt till mina tärnor att de får lov att ha på sig vad de vill i en liknande färgskala. Efter ett tag såg jag att alla hade tittat på ungefär samma klänning, vilket var lite roligt. Men det allra lättaste är ändå att de alla får välja sin själva. Tycker det är snyggast också.
    Men man kan ju måttbeställa online. Många av kina-sidorna syr ju upp tärnklänningar efter tärnans egna mått, och då kommer dom ju att passa. Man kan ju till och med skicka in ett foto på en känd klänning och få den sydd. Annars så får man ju tittat på klänningar i affärer som säljs i alla länderna:
    H&M, Zara, Mango, Max Mara, Berscha, alla större märken (om man har lust att betala mer, dvs... gucci, versace, mm. )
    Smartaste är nog ändå onlineköp.. de kan ju sys in sen om de inte passar... Karen Millen har jätte snygga klänningar tex.

• daniiel

Jag beställde exakt likadana klänningar till mina två tärnor, de hade dessutom likadana boleros, skor, buketter, armband, örhängen och hårspänne. Ja, samt liknande frisyr. Jag ser inget fel i det. Även de fyra marskalkerna var likadant klädda i likadana slipsar, kostymer och skor. Jag tycker det ser snyggt och enhetligt ut. Det var ingen som hade någon invändning mot det.

Jag beställde mina tärnklänningar från en kina-sida, skickade in bilder på hur jag ville att de skulle se ut. Fick betala ca 300kr/klänning. Både jag och tärnorna var mycket nöjda :)

• SaraJoakim
    darkHorse skrev 2011-12-31 12:36:00 följande:
    Jag tycker nog att du ska fundera över varför det är så viktigt för dig att dom har likadana klänningar. Vad fyller det för funktion under ert bröllop? Kommer tärnorna känna sig bekväma i klänningar av samma modell och färg? Kan de kanske var harmoniska på något annat sätt, med identiska accessoarer, buketter eller så? Ofta blir det lätt så att man har fastnat i en bild av att något ska vara på ett särskilt sätt som man har visualiserat och då missar man lätt att alternativa lösningar kan vara precis lika bra, om inte bättre.

Om du fortfarande känner att det är viktigt med identiska klänningar skickar många inlinebutiker till både USA och Sverige så det är nog inga problem. Jag vet tyvärr inte hur det ligger till med Serbien.
    Det är klart att det skulle funka med olika klänningar med! Absolut :) det är bara för den sakens skull att vi tycker det är fint när tärnorna har lika. Modellerna kan variera exempelvis med axelband och så, men just färg o längd och så tycker vi är fint om de har lika. För tärnorna är inte heller problemet att de ska vara lika, utan mer själva beställningsproceduren, då en tärna tycker det är "jobbigt" med postorder.. men jag känner lite att om allt är okej för alla, ska vi verkligen ändra konceptet med klänningar bara för att hon är anti att beställa? Vi ser inte riktigt problemet i att beställa kläder...?
    Därför tänkte vi kolla här om ni andra vet om några affärer som möjligtvis finns på plats i olika länder, för då kan ju tärnorna beställa eller åka till butiken, precis som de önskar :) 
  • SaraJoakim
    pulmonate skrev 2011-12-31 14:09:57 följande:
    Jag har själv sagt till mina tärnor att de får lov att ha på sig vad de vill i en liknande färgskala. Efter ett tag såg jag att alla hade tittat på ungefär samma klänning, vilket var lite roligt. Men det allra lättaste är ändå att de alla får välja sin själva. Tycker det är snyggast också.
    Men man kan ju måttbeställa online. Många av kina-sidorna syr ju upp tärnklänningar efter tärnans egna mått, och då kommer dom ju att passa. Man kan ju till och med skicka in ett foto på en känd klänning och få den sydd. Annars så får man ju tittat på klänningar i affärer som säljs i alla länderna:
    H&M, Zara, Mango, Max Mara, Berscha, alla större märken (om man har lust att betala mer, dvs... gucci, versace, mm. )
    Smartaste är nog ändå onlineköp.. de kan ju sys in sen om de inte passar... Karen Millen har jätte snygga klänningar tex.

Tack så mycket! :) Det var ju en hel rad kedjor att checka in! Det här med "kinaklänningar" är nytt för mig, såg en tråd med det häromdagen, kanske något man borde kolla också? Har du någon erfarenhet av det?
  • SaraJoakim
    daniiel skrev 2011-12-31 14:50:04 följande:
    Jag beställde exakt likadana klänningar till mina två tärnor, de hade dessutom likadana boleros, skor, buketter, armband, örhängen och hårspänne. Ja, samt liknande frisyr. Jag ser inget fel i det. Även de fyra marskalkerna var likadant klädda i likadana slipsar, kostymer och skor. Jag tycker det ser snyggt och enhetligt ut. Det var ingen som hade någon invändning mot det.

Jag beställde mina tärnklänningar från en kina-sida, skickade in bilder på hur jag ville att de skulle se ut. Fick betala ca 300kr/klänning. Både jag och tärnorna var mycket nöjda :)
    Oj, det är ju ingenting!! Beställde du även din brudklänning från en kina sida eller köpte du den på hemma plan? Vilken sida använde du?
  • Darling Daisy

Jag beställde min brudklänning från en sk kinasida och har sett flera som är väldigt nöjda även med tärnklänningar.
    Jag beställde från landybridal.com (och är jättenöjd).
    Många är nöjda med det de beställt från millybridal.com.

Från milanoo.com och lightinthebox.com har jag beställt mother of the bride-kläder. Det blev inte lyckat, så dessa två företag skulle jag inte rekommendera.

• SaraJoakim
    Darling Daisy skrev 2012-01-02 15:18:29 följande:
    Jag beställde min brudklänning från en sk kinasida och har sett flera som är väldigt nöjda även med tärnklänningar.
    Jag beställde från landybridal.com (och är jättenöjd).
    Många är nöjda med det de beställt från millybridal.com.

Från milanoo.com och lightinthebox.com har jag beställt mother of the bride-kläder. Det blev inte lyckat, så dessa två företag skulle jag inte rekommendera.
    Tack för varningen! 
    Är det svårt att beställa en kina klänning? Tog du måtten själv hemma? Eller åkte du ut i affärer och provade orginalen och fick storleken därifrån?
    Jag tycker de känns så tjaskigt att åka ut och "låtsas handla"... :s
Svar på tråden Vill inte ha olikt klädda tärnor.. / Internationell affär med tärnklänningar?