• Forumvärd

Skulle det vara okej för dig om din blivande valde din ring?

En till fundering appropå ringar!

I vissa kulturer är det ju vanligt eller vanligare att mannen väljer ringen och bruden får liksom gilla läget.
    Skulle du acceptera det eller vill du vara med och välja ring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle det vara okej för dig om din blivande valde din ring?
  • EmmaLSA

Vi pratade om typen av ringen som jag gillar, och det han gillar, tack o lov har vi liknande tanker :) han valde ut ringen och det var PERFEKT !

• ClaraH

Min man friade utan ringar, så gick vi och beställde ringar några veckor senare. Jag valde då både ut vigsel- och förlovningsring opå en och samma gång och betalade dem också själv. Eftersom jag var väldigt bestämd på att jag ville ha just dessa ringar så tyckte inte jag att vi skulle dela på kostnaden.

Jag skulle inte velat att han hade valt ringar till mig. När vi tittade på ringar visade det sig att han föredrog rundade medan jag ville ha två kantiga ringar (eftersom att jag tycker att de passar bättre ihop då och att det blir en "enklare och kantigare" design som jag föredrar).

Ska jag vara riktigt eftertänksam är jag inte säker på att han i det ögenblicket han friade tänkte på att vi också förlovade oss. Han tänkte nog mer på giftemålet än på förlovningen, så jag tror inte ens han hade tänkt tanken "förlovningsring" under planerandet av frieriet. De var jag som tog upp senare på kvällen, att "jaha, nu är man förlovad alltså!". Vilket han då tillstod!

• Jonacroi

Jag röstar nej för att jag tycker att det ett sådant personligt val. Man ska leva med den på fingret i resten av ens liv och då bör man ju helst älska dem... Vi resonerar så bägge två och även att vi väljer/designar efter våra egna hjärtan, de måste inte matcha, huvudsaken är att vi trivs med dem och vad de symboliserar!

• Power of Love

Nej och inte heller skulle jag välja ut hans ring. Det ska kännas rätt och vara bekvämt på fingret och inte bara vara snygg. Jag litar helt på hans smak men han kan omöjligt veta vad som känns bäst på mig. 

• Strawberry

Jag har varit med och valt både förlovningsring och vigselring MEN är övertygad om att min blivande skulle kunnat välja "rätt" även om jag inte hade varit med. :)

• aniara

Jag röstade "annat". Det är väl framför allt förlovningsringen som mannen inom många kulturer brukar välja. Det hade jag inte haft något problem med, i alla fall inte nu efter förlovningen då jag vet vad min fästman har för smak ;) Men jag vet också att jag inte vill låta honom välja båda ringarna. Jag vet vad jag vill ha för vigselring men jag tror inte han hade valt den. Han tycker den kostar för mycket. Den är inte extremdyr kanske ska tilläggas. Kommer gå på ca 6-7000 kr.

• Forumvärd

Jag är i valet och kvalet
    När vi förlovade oss så där på stenåldern så valde vi ringarna gemensamt.
    Men- jag hade nog inte haft något emot att maken valt ringarna eftersom att han har bra koll på vad jag gillar och inte gillar. Enda problemet är ju om det blir fel?
    Vad gör man då?!

• 1700tal

Förlovningsringarna bär man ju båda så det föll sig naturligt att vi valde dem tillsammans, vilket oxå är traditionen här i Sverige vad jag förstått. Vigselringen ska bara jag bära så den valde jag.

Var dock tillsammans med en skotte under ett bra tag och han skulle ha valt ringen (för där har ju inte mannen någon förlovningsring) ihop med en kvinnlig släktning till mig. Han skulle oxå ha bett min pappa om min hand innan frieriet fast jag sa att det var både onödigt och förminskande av min egen åsikt. Men som tur var hann han inte det, det tog slut i grevens tid!

• Annamolly

Min gjorde det. Jag hade visserligen sagt att jag ville ha en guldring med en 'rund' solitar diamant i, sa det kunde kanske inte ga sa himla fel, men han valde den finaste jag nagonsin sett. Jag alskar den annu mera for att han har valt ut den at mig.Glad

Svar på tråden Skulle det vara okej för dig om din blivande valde din ring?