• Anonym (Snorkfröken)

Jag tror hon kommer ta med sig barnet i alla fall

Jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Vi har sagt att vårt bröllop ska vara barnfritt. Vi kommer att äta på en resturang  och vi kände att vi inte hade råd att betala för våra släktingar och vänners ca 20-25 barn och dessutom tänkte vi att det inte skulle vara en särskilt rolig kväll för barn. Därför skrev vi inbjudan att det endast var för våra vuxna vänner men att självfallet får ammande barn komma. 

Nu vet jag inte vad ni lägger i definitionen ammande barn (vissa ammar ju sina barn tills de är 4-5 år)  men jag tänkte mig förstås små barn, upp till ett år. Alla mina gäster har varit väldigt snälla och bemödat sig att fixa barnvakt. Men nu visar det sig att en av mina gäster tänker ta med sig sin son i alla fall som kommer att vara 1 år och 8 månader vid bröllopet (inte för att han ammar utan för att hon inte gillar att lämnar honom med någon annan. Trots att hon skulle kunna lämna honom med morföräldrarna som kommer att vara barnvakt åt hennes övriga barn).  

Förvisso kommer han ju inte att kosta något extra för oss men det känns lite sisidär med tanke på att mina andra gäster ansträngt sig och fixat barnvakt. Till saken hör också att han är redan nu i den där jobbiga åldern att han inte vill sitta i mammas famn (då skriker han som man tror att öronen ska trilla av) utan helst vil springa omkring och plasten vi ska äta på är allt annat än barnanpassad.   Jag kan bara tänka mig hur han är om ett halvår. 

Jag ser för mig hur varenda litet ansatsning till tal kommer att dränkas i ilskan barnskrik. 

Är jag fånig om jag påpekar till henne att hon kanske borde fundera över lämna honom hos morföräldrarna med de övriga barnen eller gör jag bäst i att se mellan fingrarna (hon är väldigt lättstött)  och samtidigt hoppas att mina andra gäster inte bryr sig? 

Ge mig råd snälla ni som har barn!  Hur skulle ni tänka och känna (både som den oroliga mamman och gäster som skaffat barnvakt). Jag vet att detta ämne är superkänslig och jag föredrar att ta skit här på BT än av mina gäster så give it to me! Flört

• Svar på tråden Jag tror hon kommer ta med sig barnet i alla fall
  • Vi2alltid

Va svårt! Jag förstår precis hur du tänker, och min spontana tanke är att ändå ringa upp den här kvinnan och förklara läget, och framför allt trycka på att festen inte är barnvänlig och att det känns fel gentemot de andra gästerna som lämnar sina barn hemma.

Sen är det väl ju såklart en balansgång där, hur mycket man ska bråka om det med tanke på att det kan bli tråkig stämning och allt det där men jag tycker ändå att du ska prata med henne och försöka - hon är ju en vuxen människa som måste kunna ta en sådan sak om du lägger fram det på rätt sätt. Det som dock kan hända är ju att hon själv tackar nej till inbjudan men det får du ju ta i så fall.

• Chicita

Jag håller med. Prata med henne. Allt bottnar ju i en bra konversation.

Tänk vad glad morfar skulle bli om han fick rå om alla barnbarnen under en kväll också...
    Och lillkillen har säkert det roligare hos morfar och sina syskon, istället för att springa runt på en tråkig restaurang där det inte finns något för honom att göra och inga andra barn att leka med (troligtvis då)...

Och det är ju faktiskt inte så shysst mot dom andra som lämnat sina småbarn hemma heller.

• BaraE

Alltså, som förälder till två små barn kan jag svara att jag tycker det är ganska oshysst av henne om hon tar med honom. Har man sagt att det är utan barn, så är det ju. Gillar hon inte läget får hon väl stanna hemma hon också då, kan jag tycka.

Men jag förstår ditt dilemma, vem tusan vill vara den som säger det till henne, liksom?

• Anonym (Fråga)

Inte roligt alls men vänd på frågan till henne. Istället för att fråga om hon har ordnat barnvakt, så frågar du t ex: "Hur känns det nu med att lämna lillkillen/tösen nu när det blir bröllop,?" eller: "Är det mor/farföräldrarna som kommer att ha hand om barnen, det måste ju va roligt för dem att få rå hand om alla barnen samtidigt?"

Prata med henne som om att du utgått från att hon ordnat med barnvakt eftersom att det är det som ni har skrivit i er inbjudan.

Om hon då säger att : Ja men vi fick väl ta med barnen om de var små, så kan du faktiskt säga att det var mer för att om ngn ammar så ska inte de behöva pumpa osv...
    Hoppas att det löser sig! :)

• MalinLarsson
    Anonym (Fråga) skrev 2012-01-01 12:55:07 följande:
    Inte roligt alls men vänd på frågan till henne. Istället för att fråga om hon har ordnat barnvakt, så frågar du t ex: "Hur känns det nu med att lämna lillkillen/tösen nu när det blir bröllop,?" eller: "Är det mor/farföräldrarna som kommer att ha hand om barnen, det måste ju va roligt för dem att få rå hand om alla barnen samtidigt?"

Prata med henne som om att du utgått från att hon ordnat med barnvakt eftersom att det är det som ni har skrivit i er inbjudan.

Om hon då säger att : Ja men vi fick väl ta med barnen om de var små, så kan du faktiskt säga att det var mer för att om ngn ammar så ska inte de behöva pumpa osv...
    Hoppas att det löser sig! :)
    Jättebra skrivet!  
  • Fröken Emma

jag fattar inte att folk ska ha så svårt att tolka barnfritt!!

Jag var på ett bröllop för ett tag sedan. Dom skrev på inbjudan att det var 7-rätters middag, och den skulle vara mellan 17-21. Direkt ringde jag mormor o morfar o bokade barnvakt. Aldrig i livet att jag skulle ta med mig mina barn på en sådan middag!! och det hade ju brudparet räknat ut. :)

• Anonym (Snorkfröken)

STORT TACK FÖR ALLA ERA SVAR! (och ursäkta att det kommer så sent, jag har inte varit inne på BT på länge).

Det var ett superbra tips det där med att prata med henne som om jag utgår ifrån att hon ska lämna barnet hos morföräldrarna. Det ska jag försöka med och hopps på det bästa Glad

• Josefin521

Jag blir riktigt arg när jag läser detta. Att folk inte kan visa respekt? Här har ni annordnat, planerat och lagt undan pengar till ER speciella dag och uttryckligen sagt att barn inte är välkommna, hur svårt ska det va att förstå? Att hon har problem att lämna sitt barn ska inte bli ert problem. Detta blir väl ett ypperligt tillfälle för henne att öva på det?!

• Anonym (Blivande :))

Fattar inte heller va problemet är, vill NI inte har barn där så SKALL det inte finnas barn där!
    Vi har oxå barnfritt på vårt bröllop.... Om nån mot all förmodan (vilket jag INTE hoppas) tar me barn på vårt bröllop så är det mest oasvarsfullt av dom föräldrarna! Vi har DJ och band under kvällen med ett jäkla ljud..., det är ju fest lixom :)
    Tänker inte anpassa volym efter barn på VÅR fest !

Eller menar ni i kyrakan kanske...?! kanske missförstod..?!

• bridetobe2013

Vi var på ett barnfritt bröllop när vi hade 1 barn som var 2½. Sambon och jag kom överens om att OM vi inte fick barnvakt (närmsta vännerna skulle dit och mina föräldrar bodde 50 mil bort) så skulle sambon stanna hemma med sonen och jag skulle gå då det var mina vänner i grunden.

Tyckte det var självklart. Jag ville inte ha barn med heller. Var första gången som sambon och jag gjorde ngt utan barn sen sonen föddes.

1/6 2013
Svar på tråden Jag tror hon kommer ta med sig barnet i alla fall