Jag tror hon kommer ta med sig barnet i alla fall
Jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till. Vi har sagt att vårt bröllop ska vara barnfritt. Vi kommer att äta på en resturang och vi kände att vi inte hade råd att betala för våra släktingar och vänners ca 20-25 barn och dessutom tänkte vi att det inte skulle vara en särskilt rolig kväll för barn. Därför skrev vi inbjudan att det endast var för våra vuxna vänner men att självfallet får ammande barn komma.
Nu vet jag inte vad ni lägger i definitionen ammande barn (vissa ammar ju sina barn tills de är 4-5 år) men jag tänkte mig förstås små barn, upp till ett år. Alla mina gäster har varit väldigt snälla och bemödat sig att fixa barnvakt. Men nu visar det sig att en av mina gäster tänker ta med sig sin son i alla fall som kommer att vara 1 år och 8 månader vid bröllopet (inte för att han ammar utan för att hon inte gillar att lämnar honom med någon annan. Trots att hon skulle kunna lämna honom med morföräldrarna som kommer att vara barnvakt åt hennes övriga barn).
Förvisso kommer han ju inte att kosta något extra för oss men det känns lite sisidär med tanke på att mina andra gäster ansträngt sig och fixat barnvakt. Till saken hör också att han är redan nu i den där jobbiga åldern att han inte vill sitta i mammas famn (då skriker han som man tror att öronen ska trilla av) utan helst vil springa omkring och plasten vi ska äta på är allt annat än barnanpassad. Jag kan bara tänka mig hur han är om ett halvår.
Jag ser för mig hur varenda litet ansatsning till tal kommer att dränkas i ilskan barnskrik.
Är jag fånig om jag påpekar till henne att hon kanske borde fundera över lämna honom hos morföräldrarna med de övriga barnen eller gör jag bäst i att se mellan fingrarna (hon är väldigt lättstött) och samtidigt hoppas att mina andra gäster inte bryr sig?
Ge mig råd snälla ni som har barn! Hur skulle ni tänka och känna (både som den oroliga mamman och gäster som skaffat barnvakt). Jag vet att detta ämne är superkänslig och jag föredrar att ta skit här på BT än av mina gäster så give it to me!