• Anonym (blivande maka)

    har pantat min ring ..

    Rubriken talar för sig själv. Jag har pantat min vackra underbara förlovningsring. Inte för att jag ville direkt men nu har det kommit upp att blivande make har obetalda skulder och jag känner bara att jag vägrar gå runt med en dyr ring på fingret köpt med pengar som fästman egenligen inte har. Han vet inte om detta. Men när jag fick veta om skulderna hotade jag med att panta ringen. Nu har det gått två månader och skulderna är ännu inte betalda såjag gick till pantbanken och pantade ringen. Detta innebär inte slutet, inte alls. Men jag vägrar gifta mig för pengar jag inte har. Hellre ser jag till att allt blir betalt och gifter mig förmindre pengar än att ha ett stort och pampigt bröllop betalat av andra.

    Bara undrar över era reaktioner när ni läser detta, har jag kanske gjort fel? Skulderna överstiger inte 10 000 kr så det är inte överdrivna summor det handlar om, men ändå. Nu vet jag itne hur jag ska berätta för blivande. Tror atthan kmr bli aningen arg men jag hade ju sagt att detta skulle hända om skulderna inte betalades... 

    Kommentera gärna :)  

  • Svar på tråden har pantat min ring ..
  • SannaoAndreas

    Men fy vad tråkigt!


    Men jag (Sanna) tycker att du gjorde helt rätt! Dels så hade du sagt till honom att det kunde sluta på detta sättet och sedan förstår jag dig att man vill känna att ringen är ens egen!


    Snacka med honom och säg hur du känner och vad du har gjort och varför. Har han svårt att ta att du gör en sådan sak så är det ju bara att säga att man är två i ett förhållande. Så se till att prata med honom, lugnt och stilla, om saken.


    Och tänk att sedan få ha ett bröllop som är ert eget utan emonomiska smällar som kommer efteråt!


    Kram på dej och lycka till!

  • Dejli

    Jag tycker du resonerar väldigt hälsosamt.

    Är det skulder som gått till Kronofogden redan? 10 000 är ju för de flesta med inkomst och hälsosam ekonomi inga oöverstigliga summor pengar att betala av innan det går så långt att de går till fogden (de flesta företag ser ju hellre att man kommer överens om avbetalning än att de inte får något alls), så frågan är ju varför det blivit så med dessa pengar, och varför han inte berättat något.

  • Chicita

    Jag tycker att du har rätt inställning till det med skulderna - även om jag kanske inte hade gjort allvar i hotet om att panta ringen.

    Skulderna är ju inte dina, men du har ju ändå ett visst ansvar i att dom betals.
    Du får nog ta din blivande i örat. Berätta att du gjort allvar i ditt hot och att han nu måste betala sina skulder om det ska bli något bröllop.
    För det känns ju som att du är i det läget...
    Gör upp en plan med honom. Hur ska ni lösa detta?

  • Anonym (blivande maka)

    ja alltså just nu känns det som att det är jag som betalar hans skulder, försöker tänka på vad vi kan sälja, göra oss av med för att få in och kunna betala dessa skulder. (har sett för mkt på lyxfällan..)  men det stämmer inte riktigt för de tvar ju han som köpte ringen..

    nej det har inte gått till kronofogden, det är lån som han tagit av bekanta. alltså inget skriftligt lån så att säga. mn i o m att det är folk JAG knner blir det jobbigt att veta att man är skydlig och går där och köper grejer till  brllopet.  

    har t o m 28 mars på oss att köpa tillbaka ringen. det blir nog inga problem. men just när man vill köpa grejer och börja fixa inför bröllop i maj så måste man sitta och betala skulder. inte kul. 

    samtidigt har vi en hyra att betala, den brukar han alltid betala men nu har han varit arbetssökande i en månad och jag jobbar så jag får ta den smällen, också.. känns lite jobbigt måste jag erkänna. men men.. man är ju ett lag och får ställa upp för varandra. nästa gång kanske det är jag ? .. 

    har inte pratat med honom än.  

  • Dejli

    Ok, det är ju skönt att det är en kompisskuld ur ekonomisynpunkt, men kanske inte lika kul när det är någon man känner väl. Varför har han lånat pengarna, och vad har han använt dem till?

  • Dannedo

    Jag tycker du gjort både rätt och fel. Eller, du har gjort det rätta, men ännu bättre hade varit att prata med honom och sagt att; nu tycker jag att det är dags att vi går och pantar ringen, vare sig du vill eller inte. Och så skulle ni gjort det tillsammans. Eftersom ni faktiskt ska gifta er så är hans ekonomi bådas problem. 10000 kr är kanske ingen jättesumma, men när det gäller lån mellan familj och vänner så är det rätt mycket pengar. Ni ska absolut inte ha något stort flådigt bröllop innan pengarna är återbetalade, det vore respektlöst mot dom han lånat pengar av och kan lätt förstöra relationen med dom han lånat av. 
    Problem är till för att lösas och du har ju redan börjat, det kommer vara väldigt skönt när allt är återbetalt! 

  • Anonym (blivande maka)
    Dannedo skrev 2011-12-28 16:23:52 följande:
    Jag tycker du gjort både rätt och fel. Eller, du har gjort det rätta, men ännu bättre hade varit att prata med honom och sagt att; nu tycker jag att det är dags att vi går och pantar ringen, vare sig du vill eller inte. Och så skulle ni gjort det tillsammans. Eftersom ni faktiskt ska gifta er så är hans ekonomi bådas problem. 10000 kr är kanske ingen jättesumma, men när det gäller lån mellan familj och vänner så är det rätt mycket pengar. Ni ska absolut inte ha något stort flådigt bröllop innan pengarna är återbetalade, det vore respektlöst mot dom han lånat pengar av och kan lätt förstöra relationen med dom han lånat av. 
    Problem är till för att lösas och du har ju redan börjat, det kommer vara väldigt skönt när allt är återbetalt! 
    att vi skulle ha gått tillsammans har du rätt i. jagätnkte bara för att få det gjort med en gång, skulle han varit med så skulle han sagt aatt det inte behövdes för att han skulle betala på egen hand, och det skulle ju hända... om några år kanske..

    den totala skuldsumman ligger på 7 000 kr
  • soffia
    Anonym (blivande maka) skrev 2011-12-28 16:39:49 följande:
    att vi skulle ha gått tillsammans har du rätt i. jagätnkte bara för att få det gjort med en gång, skulle han varit med så skulle han sagt aatt det inte behövdes för att han skulle betala på egen hand, och det skulle ju hända... om några år kanske..

    den totala skuldsumman ligger på 7 000 kr

    Måste bara få fråga en sak, varför inte bara lägga av dig ringen åt sidan tills allt är betalt? Varför gå till pantbanken där du ändå måste betala tillbaka kapitalet, ränta för månaderna samt en expeditionsavgift?


    Eftersom en inlämnad pant alltid läggs upp som en belåning.....

  • Dannedo
    Anonym (blivande maka) skrev 2011-12-29 17:20:04 följande:
    Börjar ångra mig nu ..
    Hur mycket fick du för ringen? Det låter ju lite som att du pantat den "i vredesmod", för att straffa din m2b, och inte för att lösa den ekonomiska situationen... Eller?
  • Anonym (blivande maka)

    dels gjorde jag det för att jag var arg och blev trött på att känna skulden andas mig i nacken.  nu har han skrapat ihop och betalat av halva summan. resten kom de överens om att han skulle betala i slutet av januari. men nu har jag gått o pantat min ring, känner mig lite dum. känner mig nästan ännu dummare om jag går och köper tillbaka den efter två dagar.. 

     

  • soffia
    Anonym (blivande maka) skrev 2011-12-29 22:20:12 följande:
    dels gjorde jag det för att jag var arg och blev trött på att känna skulden andas mig i nacken. nu har han skrapat ihop och betalat av halva summan. resten kom de överens om att han skulle betala i slutet av januari. men nu har jag gått o pantat min ring, känner mig lite dum. känner mig nästan ännu dummare om jag går och köper tillbaka den efter två dagar..

    Okej jag förstår att du blev arg, men jag förstår fortfarande varför du pantade den....Menar inte att vara taskig mot dig men det verkar lite...drastiskt när det blir dyrare för dig att hämta ut ringen igen, än vad den kostade innan,


    För du vet att man betalar ränta per påbörjad månad, det betyder alltså att det inte spelar roll om du lämnar den idag och hämtar den imorgon (jobbar på en pantbank....Hade du betalat av skulden med pengarna så hade jag inte sagt så mycket men det verkar inte som om det var så du tänkte?

  • Dejli

    Samtidigt kanske det var det som fick sambon att vakna upp och inse allvaret i situationen (och hur allvarligt TS ser på obetalda skulder, särskilt till vänner) och lösa problemet, och om det då kostat några hundralappar så kanske man får se det som läropengar för hans del.

  • soffia
    Dejli skrev 2011-12-30 13:28:16 följande:
    Samtidigt kanske det var det som fick sambon att vakna upp och inse allvaret i situationen (och hur allvarligt TS ser på obetalda skulder, särskilt till vänner) och lösa problemet, och om det då kostat några hundralappar så kanske man får se det som läropengar för hans del.
    Jo det har du rätt i, men jag menar bara hur tankarna gick, gick dom pengarna till skulden? TS skriver ju att ringen var köpt med lånade pengar, och då tänker jag om dom pengarna har gått till den skulden...Ja du förstår säkert hur jag menar :-P
  • Anonym (blivande maka)

    Gud jag verkar vara världens mest komplicerade person :P Jag pantade ringen i första hand för att jag inte trodde att min sambo skulle hinna betala av den del av skulden som han kommit överens med låntgaren om att betala nu i december. Men han lyckades betala det han skull för denna månad så att panta ringen var egentligen onödigt. Jag gjorde det "för skerhets skull" men han såg det som att jag inte litade på honom.. för när jag berättade att jag hade pantat ringen blev han jätteledsen och sa att han hade en avbetalningsplan med långivaren och att samma månad som han köpt ringen hade han också betalat av en del av skulden. Han sa också att ringen var mer värd än vad jag kunde tro.. För att han hade kämpat för att spara ihop pengarna till ringen o hit o dit. Jag kände mig taskig för mitt snabba beslut så i går var jag och hämtade ut ringen. Fick betala 70 kr mer. Men skulderna för denna månad är betalade så ringen behöver inte pantas för att betala igen pengarna.   

  • soffia
    Anonym (blivande maka) skrev 2011-12-31 13:45:05 följande:

    Gud jag verkar vara världens mest komplicerade person :P Jag pantade ringen i första hand för att jag inte trodde att min sambo skulle hinna betala av den del av skulden som han kommit överens med låntgaren om att betala nu i december. Men han lyckades betala det han skull för denna månad så att panta ringen var egentligen onödigt. Jag gjorde det "för skerhets skull" men han såg det som att jag inte litade på honom.. för när jag berättade att jag hade pantat ringen blev han jätteledsen och sa att han hade en avbetalningsplan med långivaren och att samma månad som han köpt ringen hade han också betalat av en del av skulden. Han sa också att ringen var mer värd än vad jag kunde tro.. För att han hade kämpat för att spara ihop pengarna till ringen o hit o dit. Jag kände mig taskig för mitt snabba beslut så i går var jag och hämtade ut ringen. Fick betala 70 kr mer. Men skulderna för denna månad är betalade så ringen behöver inte pantas för att betala igen pengarna.


    Vad härligt!
Svar på tråden har pantat min ring ..