oskyddat sex på dag 8, säker? osäkert? någon som vet?
Jag fick min mens den 16/12 och den tog slut den 21/12. och den 23/12 så hade jag och sambon oskyddat sex, och han kom i mig.
Jag har precis börjat läsa på det här med säkra och osäkra perioder, och har läst att spermier lever upp till 5 dagar... betyder det att det finns en risk att jag kan bli gravid om man har oskyddat sex dag 8?
för om jag inte har räknat fel så är den 23/12 dag 8 i menscykeln, och jag har vanligtvis en 28dagar lång menscykel... så då borde ju ägglossningen ske dag 14-15, right? så då borde det inte finnas en risk, eller hur för ägget lever bara 24h? så om ägget lossar dag 14, då är redan killens simmare döda(för dom dör på dag 13), så då finns de ingen oro, eller hur?
Någon som vet hur de ligger till? Behöver jag oroa mig, eller inte?
Känner mig lite dum att jag inte läste om detta innan, för då hade jag kunnat ta ett dagen-efter-piller, men började inte läsa om detta med osäkra/säkra perioder fören nu igår och blev lite nojjig efter att jag hittade denna tabell:
http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/98
scrolla till "när är kvinnan mest fruktbar" Så ser man tabellen.
Jag hade alltså oskyddat sex dag 8, och om spermierna kan leva 5 dagar, så hamnar vi på dag 13... är det bra eller dåligt -dvs är det risk för graviditet eller ej?
jag förstår inte riktigt tabellen, för på dag 8, står det att risken till graviditet är 0,7%, men om hans spermier lever tills dag 13( dvs i 5 dagar) så är ju risken 16,9%... men är det 16,9% risk om man har sex på dag 13, eller tror ni tabellen räknar med att simmarna kan leva 5 dagar?
Vad tror ni, behöver jag oroa mig eller ej?