• Anonym (stor risk?)

oskyddat sex på dag 8, säker? osäkert? någon som vet?

Jag fick min mens den 16/12 och den tog slut den 21/12. och den 23/12 så hade jag och sambon oskyddat sex, och han kom i mig. 
    Jag har precis börjat läsa på det här med säkra och osäkra perioder, och har läst att spermier lever upp till 5 dagar... betyder det att det finns en risk att jag kan bli gravid om man har oskyddat sex dag 8? 
    för om jag inte har räknat fel så är den 23/12 dag 8 i menscykeln, och jag har vanligtvis en 28dagar lång menscykel... så då borde ju ägglossningen ske dag 14-15, right? så då borde det inte finnas en risk, eller hur för ägget lever bara 24h? så om ägget lossar dag 14, då är redan killens simmare döda(för dom dör på dag 13), så då finns de ingen oro, eller hur?

Någon som vet hur de ligger till? Behöver jag oroa mig, eller inte?
    Känner mig lite dum att jag inte läste om detta innan, för då hade jag kunnat ta ett dagen-efter-piller, men började inte läsa om detta med osäkra/säkra perioder fören nu igår och blev lite nojjig efter att jag hittade denna tabell:
    http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/98 
    scrolla till "när är kvinnan mest fruktbar" Så ser man tabellen.

Jag hade alltså oskyddat sex dag 8, och om spermierna kan leva 5 dagar, så hamnar vi på dag 13... är det bra eller dåligt -dvs är det risk för graviditet eller ej? 
    jag förstår inte riktigt tabellen, för på dag 8, står det att risken till graviditet är 0,7%, men om hans spermier lever tills dag 13( dvs i 5 dagar) så är ju risken 16,9%... men är det 16,9% risk om man har sex på dag 13, eller tror ni tabellen räknar med att simmarna kan leva 5 dagar?

Vad tror ni, behöver jag oroa mig eller ej? 

• Svar på tråden oskyddat sex på dag 8, säker? osäkert? någon som vet?
  • Anonym

Vill du inte bli gravid, ta ditt ansvar och använd preventivmedel. Jag vet, man kan bli gravid även trots det, men det är nog väldigt mycket säkrare än "säkra och osäkra"-perioder. Jag vet att detta inte ger dig svar på din fråga, men jag måste bara påpeka det.. tills nästa gång.

• Anonym (m)

Vi har just nu bebisverkstad och har nu gjort fyra ordentliga försök och har avsiktligt myst lite innan, under och efter ägglossning, och det har inte blivit någon bebis än. Det är vanligt att det tar upp till ett år. Så jag skulle inte oroa mig super mycket, det är många parametrar som ska stämma förutom att man ska pricka rätt tid. Men det finns såklart personer som blir gravida på stört, men jag skulle inte oroa mig för mycket.

• Anonym (stor risk?)
    Anonym skrev 2011-12-27 23:20:16 följande:
    Vill du inte bli gravid, ta ditt ansvar och använd preventivmedel. Jag vet, man kan bli gravid även trots det, men det är nog väldigt mycket säkrare än "säkra och osäkra"-perioder. Jag vet att detta inte ger dig svar på din fråga, men jag måste bara påpeka det.. tills nästa gång.
    Inte enbart MITT ansvar att skydda mig, det är VÅRT ansvar eftersom vi båda har sex med varandra och vi vet båda två riskerna med oskyddat samlag. Så otroligt dumt att det alltid är TJEJENS ansvar att använda preventivmedel när två personer har sex.

men tillbaka till saken, jag skyddar mig vanligtvis - just nu kör vi med kondom. men just denna gång tog vi inte fram kondomen(gemensamt beslut faktiskt för det var precis efter mensen och vi tänkte att det borde vara säkert då).
    Men sedan läste jag om detta med säkra och osäkra perioder på nätet och att spermier lever upp till 5 dygn, så då blev jag lite orolig. Vi tänker använda kondom tills vi tröttar på det och sen ska vi införskaffa oss en p-dator istället. Jag vet att det är lätt att vara efterklok - jag menar, hallå den här tråden är bevis på det. men man lär sig av sina misstag, och hädan efter så kommer vi inte ha sex utan kondom.
    Anonym (m) skrev 2011-12-27 23:30:28 följande:
    Vi har just nu bebisverkstad och har nu gjort fyra ordentliga försök och har avsiktligt myst lite innan, under och efter ägglossning, och det har inte blivit någon bebis än. Det är vanligt att det tar upp till ett år. Så jag skulle inte oroa mig super mycket, det är många parametrar som ska stämma förutom att man ska pricka rätt tid. Men det finns såklart personer som blir gravida på stört, men jag skulle inte oroa mig för mycket.
    Jo, jag har läst lite på nätet och fått uppfattningen att det inte är så enkelt att bli gravid som man tror. Så nu känner jag mig faktiskt mycket lugnare. Men blev lite orolig när jag snubblade in på den där hemsidan med tabellen liksom.

fast 20% chans att bli gravid när man väl prickar in rätt datum och allt, där är inte så speciellt bra odds egentligen.
    Så risken att jag blir gravid nu är nog väldigt minimal, tror jag. Får hålla tummarna och hoppas att min slida har en riktigt otrevlig miljö för simmarna de närmaste dagarna och att de dör innan de lyckas göra något jag inte vill ska göra.
  • Cosy

VId ett lyckat försök är chansen 1 på 4 att detta leder rill ett foster. som du redan läst dig till.

Och som jag läst så är det för sent för dagen efterpiller men du har inte fått din nästa mens.

Jag skulle köpa ett paket kondomer använda dom och invänta nästa mens. Kommer den inte  köp en gravtest och kolla. Kommer den gör inte samma sak en gång till^^

men försök att inte oroa dig mensen kan bli uppskjuten på grund av det. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • TheD

Det finns inga säkra perioder. Man kan bli gravid när som helst. Allt prat om dittan och dattan tycker jag är löjligt för jag har inte stött på någon som har sagt "ja, det stämmer som experterna säger att jag blev gravid då och då men inte där och där...."

Kroppen är en märklig teknisk manick som lever sitt eget liv och känner av mycket av det vi själva inte gör :) som någon annan här så har jag inget svar. Om du blir gravid så kommer du att märka det ;)

• SaraJoakim
    Anonym skrev 2011-12-27 23:20:16 följande:
    Jag håller med. Säkra-osäkra perioder känns inte enligt min mening ansvarsfullt om man absolut inte vill bli gravid? Fast de kanske inte skulle vara några problem om ni blev med barn?

Idag finns så sjukt många preventivmedel så de finns ingen anledning att gå på säkra och osäkra metoder om det inte är pga medisinska skäl eller liknande tycker jag.  

Tänk på barnet/barnen! :) 
  • Anonym
    Anonym (stor risk?) skrev 2011-12-28 00:34:27 följande:
    Inte enbart MITT ansvar att skydda mig, det är VÅRT ansvar eftersom vi båda har sex med varandra och vi vet båda två riskerna med oskyddat samlag. Så otroligt dumt att det alltid är TJEJENS ansvar att använda preventivmedel när två personer har sex.
    Givetvis är det bådas ansvar, men som det ser ut just nu i den underbara världen av preventivmedel, så hur många är riktade till tjejen och hur många till killen? Du har en uppsjö av olika piller och stavar och sprutor osv att använda dig av och det är inte så svårt faktiskt.
  • Anonym (stor risk?)

Jag vet att det var väldigt dumt att inte dra på kondomen när vi båda är medvetna om att det inte finns några säkra eller osäkra perioder, men som sagt, lätt att vara efterklok.
    Men förhoppningsvis så blir det ingenting och jag har lärt mig min läxa, hädan efter är det enbart sex med kondom på, annars blir det inget sex. 
    Vet att det finns en hel drös med hormonpreparat för tjejerna, har provat både det ena och det andra, men jag mår så fruktansvärt dåligt av hormoner att jag var tvungen att sluta. Så enda alernativet för mig är då kondom eller p-dator, vilket jag ska införskaffa mig nästa månad(efter nästa mens).

Cosy skrev 2011-12-28 01:07:28 följande:
    VId ett lyckat försök är chansen 1 på 4 att detta leder rill ett foster. som du redan läst dig till.

Och som jag läst så är det för sent för dagen efterpiller men du har inte fått din nästa mens.

Jag skulle köpa ett paket kondomer använda dom och invänta nästa mens. Kommer den inte  köp en gravtest och kolla. Kommer den gör inte samma sak en gång till^^

men försök att inte oroa dig mensen kan bli uppskjuten på grund av det. 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jo, jag ska försöka att inte oroa mig, ju mer jag läser om säkra och osäkra perioder desto mindre orolig blir jag, för av det jag läst är chanserna att bli gravid strax efter mensen ganska liten, det händer men vanligtvis är det typ en vecka efter att mensen slutat som man blir gravid. Så jag känner mig inte allt för orolig, och jag ska försöka att inte gå runt och tänka på det.

Tack för alla svar!
  • Anonym (se upp!)

Skriver inte det här för att göra dig nervös, men kan ju bara berätta om en vän till mig... Hon läste om säkra perioder, tänkte att hon skulle testa, trodde inte hon skulle ha ägglossning förrän en vecka senare. Efteråt ångrade hon sig och tänkte att hon kanske skulle ta ett dagen efterpiller, men fick höra att "jamen det är såååå svårt att bli gravid, en på fyra bl.a bl.a osv" så hon struntade i att ta pillret. Nu har hon en liten dotter, och även om allt har löst sig till det bästa så har hon iaf lärt sig att ALLTID ha kondom eller annat skydd. Det går aldrig att skylla på den ena eller den andra om man glömmer skydda sig. Det är lika mycket bådas ansvar, och blir det en bebis så är ni lika "skyldiga" båda två. Vill man inte ha en bebis ska man skydda sig, punkt. Och som kille så ska man inte gå med på att tjejen säger att det är säkert att köra utan, hon vet det lika lite som han.  

• TheD
    Anonym (se upp!) skrev 2011-12-28 20:35:15 följande:
    Skriver inte det här för att göra dig nervös, men kan ju bara berätta om en vän till mig... Hon läste om säkra perioder, tänkte att hon skulle testa, trodde inte hon skulle ha ägglossning förrän en vecka senare. Efteråt ångrade hon sig och tänkte att hon kanske skulle ta ett dagen efterpiller, men fick höra att "jamen det är såååå svårt att bli gravid, en på fyra bl.a bl.a osv" så hon struntade i att ta pillret. Nu har hon en liten dotter, och även om allt har löst sig till det bästa så har hon iaf lärt sig att ALLTID ha kondom eller annat skydd. Det går aldrig att skylla på den ena eller den andra om man glömmer skydda sig. Det är lika mycket bådas ansvar, och blir det en bebis så är ni lika "skyldiga" båda två. Vill man inte ha en bebis ska man skydda sig, punkt. Och som kille så ska man inte gå med på att tjejen säger att det är säkert att köra utan, hon vet det lika lite som han.
  • SaraJoakim
    Anonym (stor risk?) skrev 2011-12-28 15:51:42 följande:
    Jag vet att det var väldigt dumt att inte dra på kondomen när vi båda är medvetna om att det inte finns några säkra eller osäkra perioder, men som sagt, lätt att vara efterklok.
    Men förhoppningsvis så blir det ingenting och jag har lärt mig min läxa, hädan efter är det enbart sex med kondom på, annars blir det inget sex. 
    Vet att det finns en hel drös med hormonpreparat för tjejerna, har provat både det ena och det andra, men jag mår så fruktansvärt dåligt av hormoner att jag var tvungen att sluta. Så enda alernativet för mig är då kondom eller p-dator, vilket jag ska införskaffa mig nästa månad(efter nästa mens).Jo, jag ska försöka att inte oroa mig, ju mer jag läser om säkra och osäkra perioder desto mindre orolig blir jag, för av det jag läst är chanserna att bli gravid strax efter mensen ganska liten, det händer men vanligtvis är det typ en vecka efter att mensen slutat som man blir gravid. Så jag känner mig inte allt för orolig, och jag ska försöka att inte gå runt och tänka på det.

Tack för alla svar!
    Har du provat Nuva-ringen? Den har en väldigt låg dos av hormoner då den sitter på "rätt ställe" i kroppen..
Svar på tråden oskyddat sex på dag 8, säker? osäkert? någon som vet?