• Pertinax

När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av

Större delen av mitt liv har jag drömt om ett stort, flott och dyrt kyrkbröllop. De senare åren har jag funderat mer på bergerlig vigsel och åka bort och hyra en herrgård eller liknande. Men i verkligheten är min fästman långtidsarbetslös och jag försörjer oss med min sjuksköterskelön. Har sällan en endaste krona kvar vid månadsslutet. Därför har jag insett att ska jag prompt hålla fast vid mina storslagna planer kommer jag aldrig någonsin bli gift. Och jag börjar känna att det nog faktiskt är att bli gift som är grejen, inte allt runtomkring. Så nu har vi helt plötsligt börjat prata om bröllop redan till sommaren. 15/8 har vi varit förlovade i två år, och det har då gått tre år sedan han vågade be mig om mitt telefonnummer, så det känns som ett roligt datum att välja. Dessvärre blir det ju väldigt ont om tid att hinna med något sparande. Planen är nu att få till ett personligt, intimt litet bröllop som verligen känns "vi" utan att det kostar så mycket. Finns en vacker gammelgård på orten jag kommer ifrån med utsikt ner mot österdalälven. Tänker mig en borgerlig cermoni där (trots allt känns det som hyckleri för oss båda att lova "inför gud och dennna församling") utomhus. Knälång enkel brudklänning, barfota, enkel bukett med bara ett par stora blommor. Han i kostymbyxor och kortärmad skjorta. Vigselringar (ja, han vill också ha en vigselring) från titanringar.com då våra förlovningsringar är i titan. Bästa kompisen är frisör och får göra hår tillika vara tärna. Har två kompisar som sjunger fint, tänker mig till exempel Av längtan till dig, Kärleksvisan och Utan dina andetag, men även Mötleys Without you då min karl gillar rock. Har funderingar kring inmarsch och sådant när det gäller borgerlig cermoni. Är väl inget hinder att få till en vacker cermoni trots att det inte är kyrkligt? Skulle vilja att några violinister spelar Canon in D tror jag.

"Festen" kommer hållas i anslutning till gammelgården där det finns en typ bystuga, stor gräsplan samt liten dansbana. Vill helst vara ute om det är fint väder. Festen blir alkoholfri då min fästman vuxit upp i en alkoholiserad familj och inom båda våra familjer finns det folk som eventuellt skulle dricka för mycket, och ingen av oss gillar fulla människor och dricker ytterst sällan själva. Blandar någon god bål till brudskålen och till maten blir det vatten med olika bär och frukter. Maten tänker jag mig catering från ett lokalt ställe som heter Rältagården. De kommer ut och tillagar maten på plats utomhus till en inte allt för dyr peng. Till barnen kan man grilla korv. Min brors kompisar har ett coverband som kan spela om inte gratis så i alla fall väldigt billigt. Lite roliga tävlingar, frågesport osv med olika vinster.

Tycker det är svårt det här med hur många man ska bjuda. Har ganska klart för mig inom familjen vilka som ska få komma, men det finns ett par frågetecken på hans sida. Och hur många kompisar vi ska bjuda har jag ingen aning om... Det tål att tänkas på. Har även funderingar kring det här med kuvertavgift. eventuellt en liten sådan på ca 150 kr. Eller att vi helt enkelt skriver att vi inte önskar oss presenter men gärna ett bidrag till bröllopsresan. Vilket är bäst?

Allt är fortfarande helt på planeringsstadiet, ingen person är tillfrågad och inget är bokat. Skulle vara trevligt med synpunkter, idéer och tankar. Någon som känner igen sig?

http://www.raltagarden.se/index.htm
    http://www.hembygd.se/index.asp?lev=24317

• Svar på tråden När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av
  • Guffi

Måste bara säga att dina planer låter helt underbara! Jag förstår dina drömmar men jag tycker att du fattar rätt beslut med tanke på era ekonomiska förutsättningar. Det viktigaste är ju att bli gift :)

Just med tanke på ekonomin så tycker jag absolut att ni kan ta en kuvertavgift. Kan du låna/få klänning och smycken av nära och kära? Finns en massa fint på second hand och liknande.. :)

Kör på som du har tänkt och ge er utmaningen att göra det precis som ni vill ha det till en så billig peng som möjligt! Fråga runt - det finns massor av snälla själar som hjälper till gratis/för billig peng. Vänner och familj är toppen i såna lägen!

Lycka till!

• fruhgan

Jag tycker att det låter som ett jättehärligt personligt bröllop!
    Ceremonin utomhus låter fantastiskt!
    Klart att ni kan ha en ingångslåt och gå fram längs en gång även om ni gifter er utomhus. Ni ställer fram stolar vid vigselplatsen och skapar en gång där ni går fram mot platsen där ni och vigselförrättaren kommer stå.
    Platsen där ni kommer stå kan ni ju dekorera med en blomsterbåge och så står ni och vigselförrättaren framför och blomsterbågen skapar en härlig bakgrund tillsammans med utsikten mot älven. Eller annars så kan ni ha ett litet bord med en stor vas med blommor framme där ni står och på så vis skymmer inte blommorna utsikten mot älven. Ceremonin bestämmer ni över och ni och vigselförrättaren kommer överens om ni ska ha det, det finns inga hinder för en underbar ceremoni - det komer bli härligt iavsett om det är borgerligt eller kyrkligt.
    OM ni skulle vilja ha det kyrkligt så kan en präst komma ut och viga er, det gör dom om ni vill.
    På så vis får ni ju den kyrkliga biten som du ville ha från början.
    Det där med "inför Gud och denna församling" det anspelar ju på gästerna och de personer som är närvarande och Gud, det betyder alltså INTE "församlingen" i betydelsen den församling som kyrkan tilllhör.
    Förstår du hur jag menar? Och Gud finns ju överallt brukar präster anse, alltså finns då Gud närvarande även utomhus. Så det går alldeles utmärkt att lova varandra trohet "inför Gud och denna församling" utomhus.
    En av mina bästa vänner gifte sig kyrkligt utomhus och det kändes så luftigt,fritt,personligt och kärleksfullt och det blev intimt och väldigt avslappnat Ni ska bjuda dom som ni vill ha där, varken fler eller färre - om budgeten är begränsad så ska ni välja att bjuda dom som är de allra närmaste, dom som betyder mest för er oavsett hur ofta ni ses - låt känslan av vilka som betyder mest för er styra.
    Ni kan helt klart önska er ett litet bidrag till bröllopsresan eller kanske presentkort på någon affär där ni handlar ofta? Eller om ni tex skulle vilja köpa en ny soffa men inte har råd, då kan ni ju önska er presentkort på tex Mio eller IKEA och köpa soffan för presentkorten och det är ju smidigt för gästerna om ni har en önskelista så behöver dom inte funedra på vad ni vill ha.

• brideo

Håller med! Tror ni kommer få ett fantastiskt bröllop! Lycka till! 

• lisskulla

åh det låter underbart! Jag kommer själv från Gagnef och stuggu är ju ljuvligt på sommaren.
    Hela din inställning till bröllopet och hela den enkla men personliga ceremonin låter fantastisk.
    Lycka till!

• Pertinax

Tack för allt pepp!

Har massor med tankar i huvudet just nu...  Mest kring festarrangemanget och färgtema. Tycker det känns lite tråkigt att sitta inne på sommaren, särskilt om maten görs på plats utomhus. Men samtidigt blir jag mer och mer sugen på att försöka få till en snygg dukning trots att det skulle vara enkelt, och då kanske de är svårt att vara utomhus (tänker på väder och vind)? Funderar på att ha festen i partytält, men det verkar ganska dyrt att hyra. Vi har redan hunnit välja ut inbjudningskorten som kommer gå i brunt och vanilj. När jag letat inspiration på dukning och dekoration har jag fastnat för ljusgrönt. Funkar brunt och ljusgrönt ihop? Och vad skulle man isf kunna kombinera med för tredje färg (förutom vitt)? Hur vanligt är det med vigselprogram och festprogram? Överambitiöst vid mindre bröllop? Och dessa eviga små presenter (sk favors?), hur vanligt är det egentligen?

Imorgon ska vi spana in vigselplatsen igen :)

• Jossen

Favours är, enligt min mening, lite "overkill". man har nog med annat på sitt bröllop att betala än att ge folk något litet chokladhjärta. MEN vill man kan man, som jag läste på en annan tråd, skäna pengar till ex unicef och skriva det i festprogram (om man har ett sånt).

I övrigt skulle jag vilja komma på ditt bröllop;) så som du beskriver det låter helt underbart!!

Vi har funderingar på att ha brunt och vitt (olika nyanser) som bas, med grönt och mörklila.

Party tält kanske ni kan låna av folk ni känner, annars förhandla er fram till något billigare pris.

Lycka till med planeringen! Det kommer bli kanon!

• Pertinax

Fler funderingar... Tärna eller inte tärna? Min blivande man kommer kanske inte ha någon bestman, borde jag strunta i att ha tärna då? Kanske ändå är ondödigt vid en så pass liten och enkel cermoni?

När skicka ut inbjudning? Har läst andra trådar och blir bara mer och mer förvirrad. Många av mina släktingar bor långt borta, har en kusin i USA och en annan kusin som jobbar utomlands. Bröllopet ligger ju mitt i semestertider, så kan ju vara svårt att få ledigt för sådana som har tidig semester och så. Hade egentligen tänkt skicka ut inbjudningarna i mitten av februari, men det kanske är alldeles för tidigt?? Borde jag skicka ut save the date-kort trots allt?

Har hittat många fina klänningar som egentligen inte alls är brudklänningar, men de känns somriga och fina. Vad tycks?
    http://www.promgirl.com/shop/dresses/viewitem-PD246030
    http://www.boozt.com/se/sv/coast/coast-irah-shift-dress_545379/545383?navId=4307&page=2&limit=200
    http://www.bonprix.se/produkt/klaenning-bjoernbaer-956262/?bundle=3948212&type=image&sk=7438&sourcePageClick=article_image
    http://www.bonprix.se/produkt/festklaenning-cremevit-979236/?bundle=3289694&type=image&sk=7438&sourcePageClick=article_image
    http://www.kanaca.com/Prom-and-evening-dresses-0110.html

• chyzz

Åh, bröllopsidén låter helt fantastisk!
    Gör dagen till er egen och jag vet att det finns flera tips i olika forum här på "billiga budget bröllop"...
    Det finns mycket man kan göra själva också!

Visst kan det vara tråkigt att sitta inomhus när det är sommar, men samtidigt kan det ju vara väldigt ostabilt med väder etcetera så jag hade nog hellre suttit inomhus och vetat att allt blir toppen än att vara osäker på väder och vind så att säga... Köp saker begagnat till dukningen om ni kan, alternativt på rea då blir det mycket billigare..

Brunt, Vanilj och Grönt är väl toppenfärger, måste det vara några fler nyanser? Går även att plocka säsongsblommor att komplettera dukningen med...

Lycka till!! =) 

• Pertinax

En sak till! Med "de närmaste" och de vi "måste" bjuda hamnar vi på drygt 40 personer. Men sen vill vi ju ha några vänner med också... Jag har inte så många nära vänner längre, men älskar många av mina kollegor av hela mitt hjärta.  Har dock inte utrymme att bjuda dem med respektive. Men jag tänkte att om de kollegor som jag bjuder får som en gemensam inbjudan, typ på facebook eller nåt, så att de ser att de som grupp är bjudna, då kanske det inte känns så konstigt att bli bjuden "ensam". Eller?

• Jossen
    Pertinax skrev 2012-01-06 21:37:30 följande:
    En sak till! Med "de närmaste" och de vi "måste" bjuda hamnar vi på drygt 40 personer. Men sen vill vi ju ha några vänner med också... Jag har inte så många nära vänner längre, men älskar många av mina kollegor av hela mitt hjärta.  Har dock inte utrymme att bjuda dem med respektive. Men jag tänkte att om de kollegor som jag bjuder får som en gemensam inbjudan, typ på facebook eller nåt, så att de ser att de som grupp är bjudna, då kanske det inte känns så konstigt att bli bjuden "ensam". Eller?
    Jag tycker det låter jättebra! Om någon, mot förmodan, skulle säga något så kan man ju förklara att du tycker så mycket om allesammans men inte har råd att bjuda respektive också!
Svar på tråden När "drömbröllopet" aldrig kommer bli av