• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Jättefin ClaraH Glad
    Man lär sig något med varje tårta...

I dag lärde jag mig att det är bra att hunden kan NEJ! Tungan ute 
    För han ville gärna hjälpa till att äta upp min beställning...
    Det är svårt att hitta en bra vinkel på den här tårtan för foto. Vissa detaljer syns bara i en speciell vinkel. Men då ser man inte andra saker istället.

Beställningen var "en tårta till en som fyller 60, han gillar bilar och sport".
    Så det blev en gammeldags hockeyklubba med puck på tårtan, ett spjut och en dumbell för sportgrejor.
    Bilintresset blev en kromad överkant (silverdust) och ett ferarrirött band + en leksaksbil.
    Sen är det spritsat gräs + marsipanstenar på den för att fylla upp lite
    Hallonmousse och vit chokladmousse inuti på sockerkaksbottnar

• ClaraH

Hur transporterar man enklast en tårta? Någon som har något tips?

• Chicita
    ClaraH skrev 2012-09-07 21:47:26 följande:
    Hur transporterar man enklast en tårta? Någon som har något tips?
    Menar du en tårta typ den du gjorde ovan, eller en flervåningstårta?

Jag transporterar aldrig något som är ihopmonterat. Det monteras på plats.
    Men annars använder jag antingen liggande (hårda) kylväskor. Eller plastlådor med lock där jag kan lägga kylklampar i botten och en handduk ovanpå det som jag sedan ställer tårtorna på (en tårta / låda)
    Ska det fraktas långt så lägger jag kylklampar ovanpå lådorna, försöker ställa dom så tätt jag kan och sen lägger en eller flera filtar ovanpå för att hålla kvar kylan 
  • ClaraH
    Chicita skrev 2012-09-07 21:58:19 följande:
    Menar du en tårta typ den du gjorde ovan, eller en flervåningstårta?

Jag transporterar aldrig något som är ihopmonterat. Det monteras på plats.
    Men annars använder jag antingen liggande (hårda) kylväskor. Eller plastlådor med lock där jag kan lägga kylklampar i botten och en handduk ovanpå det som jag sedan ställer tårtorna på (en tårta / låda)
    Ska det fraktas långt så lägger jag kylklampar ovanpå lådorna, försöker ställa dom så tätt jag kan och sen lägger en eller flera filtar ovanpå för att hålla kvar kylan 
    Tack för tips. Nä, det dröjer nog innan jag vågar mig på en våningstårta, fast det är ju kul med utmaningar. Till bröllopet blir det nog en mycket hög istället. Vi kommer inte att vara så många. Det är min son som gifter sig, ungefär ett år senare än sin mamma
  • Chicita

Det finns kartonger att köpa på nätet om man vill. Men jag föredrar plastlådorna eftersom dom inte går sönder när man bär dom och tårtorna är skyddade mot omgivningen på ett bra sätt + att man ju kan kyla dom Glad

• BlomAnna
    ClaraH skrev 2012-09-07 22:30:32 följande:
    Tack för tips. Nä, det dröjer nog innan jag vågar mig på en våningstårta, fast det är ju kul med utmaningar. Till bröllopet blir det nog en mycket hög istället. Vi kommer inte att vara så många. Det är min son som gifter sig, ungefär ett år senare än sin mamma
    Alltså jag har sett massa bilder på dig och du ser då rakt inte ut som någon som är gammal nog för att ha en son som ska gifta sig. Ska be till alla gudar att jag med får vara så snygg när det är dax för mina barn att gifta sig!

För övrigt tycker jag din tårta var jätte fin. Jag har köpt tårtkartonger dels från tartdecor.se men även från konditoriet som ligger i närheten. Har man tårtan på en sån ordentlig pappbricka (brukar vara guldiga/silvriga) ligger den stadigt i tårtkartongen tycker jag, men man kan ju inte lägga kylklampar direkt på dessa. Jag har lagt kylklampar i en plastpåse, lagt en handduk över och sen ställt kartongerna på...gäller bara att det blir stadigt. Men ska man inte transportera så långt och det inte är 25 grader varmt tycker jag inte att det behövs kyla. Om man tar dem från kyl till kyl vill säga och inte gör en massa stopp på vägen  
  • Chicita
    BlomAnna skrev 2012-09-07 22:44:15 följande:
    Jag kyler inte alltid men plastbackar och hårda kylväskor är enkla att packa i, går att stapla på andra saker eller lägga andra saker ovanpå. Man behöver inte oroa sig över en mosad kartong om något löst skulle råka ramla på den och det är bara att diska och återanvända...
    Och möjligheten att lägga i / på kylklampar finns...Flört 
  • ClaraH
    BlomAnna skrev 2012-09-07 22:44:15 följande:
    Alltså jag har sett massa bilder på dig och du ser då rakt inte ut som någon som är gammal nog för att ha en son som ska gifta sig. Ska be till alla gudar att jag med får vara så snygg när det är dax för mina barn att gifta sig!

För övrigt tycker jag din tårta var jätte fin. Jag har köpt tårtkartonger dels från tartdecor.se men även från konditoriet som ligger i närheten. Har man tårtan på en sån ordentlig pappbricka (brukar vara guldiga/silvriga) ligger den stadigt i tårtkartongen tycker jag, men man kan ju inte lägga kylklampar direkt på dessa. Jag har lagt kylklampar i en plastpåse, lagt en handduk över och sen ställt kartongerna på...gäller bara att det blir stadigt. Men ska man inte transportera så långt och det inte är 25 grader varmt tycker jag inte att det behövs kyla. Om man tar dem från kyl till kyl vill säga och inte gör en massa stopp på vägen  
    Tack så mycket för dina komplimanger Blir så glad för det faktiskt. Sonen är väl inte jättegammal, han blir snart 22.

Bra tips med att man kan köpa tårtkartonger, det känns som att det är ett lämpligt sätt att transportera. Tackför att du delar med dig!
  • Pyssligheter

Hej! Jag hoppar in lite här! :) Jag gilar också att baka och greja. Tårtor är roligt men jag bakar lika gärna småkakor och bullar, men helst något utmanande och lite pyssligt och kreativt. Här är lite bilder på en tårta jag gjorde i somras till min kusins bröllop. Jag har vare sig bakat våningstårtor eller bröllpstårtor tidigare, men för kusinen och hennes man var det inte så noga, de ville ha något fint och gott och intruktionerna var blått och prickigt. :)

Blåbärsgrädde och vaniljkräm var fyllningen och sedan täckt med blå kavlingsmarsipan och utstansade prickar i vit kavlingsmarsipan fastlimmade med kristyr. Stora amerikanska blåbär, minipenseer + citronmeliss och ett hjärta med blåbär uppträdda på ståltråd fick bli dekrationen. Dock har tårtan här framåt natten (tårtan serverades inte förrän vid 00.30!) hunnit bli lite ihopsjunken, den var nog i tyngsta laget trots pinnar och tårtunderlägg. Men men! Brudparet var jättenöjda och den var faktiskt himla god, så det blev bra trots allt. Väldigt roligt uppdrag i alla fall!

Dock gör jag inte min egen bröllopstårta, det blir för mycket jobb med 85 gäster. Jag har planer på att beställa från Ica Maxi där jag tidigare sommarjobbat i köket och vet har bra konditorer. Är inne på något med choklad och päron, typ en Williamtårta fast med kladdkakebotten... Å andra sidan gifter vi oss i juni så då kanske päron känns för höstigt? Förslag? :)

Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm