• 2 0 1 2

Snålt med tvårätters + tårta?

Hörrni. Idag kom jag på att vi spräckt budgeten. Vi har karvat och hyvlat och skurit bort alla "onödiga" gäster och kvar är de man "måste" bjuda, och de vi verkligen vill ha med. Totalt cirka 50 personer, vi räknar med ett visst bortfall så vi kanske blir 45.
    Vi har hittat ett jättebra ställe som är hyfsat billigt, 370 kronor per kuvert för trerätters middag, men som man snabbt räknar ut knackar det iväg betydligt ändå, särskilt om man därtill ska ha tårta på kvällen. Jag tänkte då såhär; kan man bjuda på förrätt, huvudrätt och en finare chokladbit till kaffe (som serveras med avec)? Och sedan, någon timme eller två senare, tårta? Eller är jag dumsnål som tänker så?

• Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?
  • Lirry

Vi ska ocksa bara ha 2 ratters + tarta - jag tycker definitivt det racker och inte alls ar snalt!

• Lirry

Vill aven tillagga att det tillochmed var tjejen som ager restaurangen som rekommenderade att vi 'bara' har 2 ratter + tarta efter att ha arrangerat manga brollop. Tycker jag va valdigt schysst och arligt gjort av henne!

• 2 0 1 2

Vad skönt att höra era åsikter och att fler tänker som jag! Tack =0)

• Juni 2012

I dagens samhälle tycker jag mig märka att allt fler inte äter så värst mycket sötsaker. Så att "bara" (vaddå bara, egentligen?)  ha tårta tycker jag räcker väldigt bra.

• pulmonate

Javisst är det OK. Jag har varit på 3 svenska bröllop och det har varit likadant! Man behöver inte sitta och äta i 7 timmar som de gör här i Italien. Vi var på ett italienskt bröllop för 2 år sen där det var 19rätters middag....och det var ju lite att ta i! 2500kr/pers i mat! hahaha. Och innan dess hade dem buffé..Jag var mätt INNAN vi började med den riktiga maten! hahah. 

• passionsblomman

Om man bjuder på förrätt, varmrätt och efterrätt-som råkar vara tårta-så har man ju bjudit på trerätters? Tycker jag i allafall. Och en trerättersmiddag är inte snålt.

Egentligen tycker jag inte man behöver ha chokladbiten alls då, (även om jag är helt galen i god choklad) utan kaffe och tårta plus eventuell avec serveras som efterrätt. Särskilt ifall man dessutom tänkt ha någon typ av vickning senare.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 2 0 1 2
    passionsblomman skrev 2011-12-15 17:08:12 följande:

Om man bjuder på förrätt, varmrätt och efterrätt-som råkar vara tårta-så har man ju bjudit på trerätters? Tycker jag i allafall. Och en trerättersmiddag är inte snålt.

Egentligen tycker jag inte man behöver ha chokladbiten alls då, (även om jag är helt galen i god choklad) utan kaffe och tårta plus eventuell avec serveras som efterrätt. Särskilt ifall man dessutom tänkt ha någon typ av vickning senare.

Vår lokal stänger klockan ett på natten, så det blir nog ingen vickning utan lite fri bar och umgänge för de som stannar kvar och ev. lite chips och sådär. Blir ingen fest natten lång i och med att lokalen stänger. Då behövs nog ingen vickning tänkte jag?
  • passionsblomman
    2 0 1 2 skrev 2011-12-15 17:20:00 följande:
    Vår lokal stänger klockan ett på natten, så det blir nog ingen vickning utan lite fri bar och umgänge för de som stannar kvar och ev. lite chips och sådär. Blir ingen fest natten lång i och med att lokalen stänger. Då behövs nog ingen vickning tänkte jag?
    Nä, det tror inte jag heller. Jag blandade nog ihop dig med någon annan som pratade om vickning. Jag skulle nog ändå köra som jag sa, och skippa chokladbitarna. (Haha, det känns som att häda när jag ser mig själv skriva det-chokladfantast som jag är )
  • 2 0 1 2
    passionsblomman skrev 2011-12-15 17:22:48 följande:
    Nä, det tror inte jag heller. Jag blandade nog ihop dig med någon annan som pratade om vickning. Jag skulle nog ändå köra som jag sa, och skippa chokladbitarna. (Haha, det känns som att häda när jag ser mig själv skriva det-chokladfantast som jag är )
    Hahaha! =0) Jag tänkte bara någon liten after eight eller så till kaffet för den som var sötsugen efter maten eftersom det isf kanske dröjer en timme eller så till tårtan? Har i och för sig inte skissat på någon tidsplan ännu...!
  • passionsblomman

Tja, det funkar säkert vilket som, men så här spontant, så tänker jag att efter en tvårättersmiddag, kan det säkert vara ganska skönt med en bensträckare som är lång nog för kiss- och rökpaus och att röra på sig lite. Kanske finns ammande mödrar eller andra som behöver gå åt sidan lite med i sällskapet. Då kan man ju isåfall bara helt enkelt duka om och så signalera tårtan efter sisådär en halvtimme-40 minuter eller så.
    *spånar*

Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?