• 2 0 1 2
    Äldre 14 Dec 23:56
    7817 visningar
    32 svar
    32
    7817

    Snålt med tvårätters + tårta?

    Hörrni. Idag kom jag på att vi spräckt budgeten. Vi har karvat och hyvlat och skurit bort alla "onödiga" gäster och kvar är de man "måste" bjuda, och de vi verkligen vill ha med. Totalt cirka 50 personer, vi räknar med ett visst bortfall så vi kanske blir 45.
    Vi har hittat ett jättebra ställe som är hyfsat billigt, 370 kronor per kuvert för trerätters middag, men som man snabbt räknar ut knackar det iväg betydligt ändå, särskilt om man därtill ska ha tårta på kvällen. Jag tänkte då såhär; kan man bjuda på förrätt, huvudrätt och en finare chokladbit till kaffe (som serveras med avec)? Och sedan, någon timme eller två senare, tårta? Eller är jag dumsnål som tänker så?

  • Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?
  • Sia
    Äldre 15 Dec 00:17
    #1

    Du är absolut inte dumsnål! Personligen tycker jag ändå att det blir för mycket med både dessert och tårta. Jag tycker ert upplägg låter jättebra!


     


    Vi kommer ha snittar istället för förrätt, sedan kör vi varmrätt på buffé och tårta + gottebord. Framåt midnatt tänker vi ha korv med bröd som vickning, enkelt, gott och brukar vara uppskattat! Vi kommer göra mycket själva och räknar med ett kuvertpris på cirka 150:- per person, det är vad vår budget klarar och vi känner oss väldigt nöjda med det.

  • 2 0 1 2
    Äldre 15 Dec 00:21
    #2
    Sia skrev 2011-12-15 00:17:27 följande:

    Du är absolut inte dumsnål! Personligen tycker jag ändå att det blir för mycket med både dessert och tårta. Jag tycker ert upplägg låter jättebra!


     


    Vi kommer ha snittar istället för förrätt, sedan kör vi varmrätt på buffé och tårta + gottebord. Framåt midnatt tänker vi ha korv med bröd som vickning, enkelt, gott och brukar vara uppskattat! Vi kommer göra mycket själva och räknar med ett kuvertpris på cirka 150:- per person, det är vad vår budget klarar och vi känner oss väldigt nöjda med det.


    Ja det låter ju också bra! Tack för ditt svar =0).
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Dec 05:18
    #3

    Vi hade till slut bara tvårätters och tårta och det var verkligen tur för folk var så mätta att det blev jättemycket tårta över. :)


  • Doofie
    Äldre 15 Dec 05:35
    #4

    Tycker det är en jättebra ide att ha tårta som dessert :) Varför ska man ha en speciell dessert och sen tårta också..? Ofta brukar man ju vara mätt redan efter två rätter!

  • Cosy
    Äldre 15 Dec 08:33
    #5

    folk har en tendesn att överäta sig på varmrätten för att de är jätte hungriga.

    Jag tycker det låter som du har en riktigt bra plan på gång.

    go for it
     


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Äldre 15 Dec 08:36
    #6

    Vi ska ha förrätt och buffé till varmrätt och sedan tårta till efterrätt.. :)


    Tycker det borde funka alldeles utmärkt! =)

  • Guffi
    Äldre 15 Dec 09:57
    #7

    Vi kommer också "bara" ha förrätt, varmrätt och tårta! Blir lite gottebord efter det med kakor och godis som gästerna kan äta om de fortfarande är sugna. :)

  • bridet­obe201­3
    Äldre 15 Dec 10:11
    #8

    Tycker det låter jätte bra. Vi åt efterett och tårta på ett bröllop och tyckte det blev lite "tårta på tårta". Låter jätte trevligt med en choklad bit. Godare om inte annat


    Ska nog jag köra också tror jag..


     


    1/6 2013
  • Daludd
    Äldre 15 Dec 10:19
    #9

    Vi kommer också ha förrätt och varmrät + tårta, eftersom jag inte rikigt begriper varför någon skulle behöva sätta i sig först typ kladdkaka och sen tårta på det ;)

    Det blir ju trerätters i min värld. Om man inte är superförtjust i sötsaker då så känns det bara konstigt med dubbel efterrätt. :) 

  • annapa­nna01
    Äldre 15 Dec 10:23
    #10

    Jag tycker absolut inte det är snålt på något vis. Vi kommer ha en buffé med både förrätt och varmrätt på samma då det blir grillat. (Folk överäter oftast på grillbuffé). Vi har två kockar som står utomhus och grillar så jag är mest orolig att ingen ska orka nån tårta... På kvällen blir det Janssons till vickning. Tror absolut inte att någon kommer gå hungrig :)

Svar på tråden Snålt med tvårätters + tårta?