• Chicita

    "Köpa kuvert" istället för present

    I sverige kallas det helt enkelt att man har kuvertavgift.Flört

    I vissa kretsar är det helt normalt, i andra är det "värre än döden" (överdrivet ja, men med tanke på vilka reaktioner som kan dyka upp i trådar om kuvertavgift så skulle man ju kunna tro att vissa tycker så Flört)

    Jag tror att du måste känna av lite med din omgivning. Hör med era föräldrar, prata med era vänner (om det känns jobbigt så försök ta upp det lite försiktigt typ "jag läste på bröllopstorget om folk som tar kuvertavgift. Vad tycker ni om sånt?"

  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2011-12-14 22:33:43 följande:
    Fast det verkar ju inte vara exakt samma fenomen, för här verkar det inte finnas något antagande att kuvertet ska täcka maten eller överhuvudtaget ställas i relation till matens kostnad.
    Förespråkarna säger ju att det är praktiskt, man slipper tänka på att köpa present osv

    Motståndarna säger att dom inte vill bekosta brudens klänning osv. Många av motståndarna är av åsikten att de som väljer kuvertavgift gör det för att dom vill ha ett dyrare bröllop än dom har råd med, men spenderar pengarna på fel saker som dyr klänning, dyra ringar mm.

    Det jag menar är att det kan vara fel ställe att ställa frågan på. Oavsett hur mycket som brudparet vill att man betalar i kuvertavgift så väcker det starka känslor här inne. Jag tror man får bättre svar om man frågar några i sin närhet Glad
Svar på tråden "Köpa kuvert" istället för present