Dejli skrev 2011-12-15 12:48:03 följande:
Varför måste det handla om "barnvaktande"? Om ni enbart behöver barnvakt så tycker jag också det är konstlat att köra iväg ungen bara för det. Men jag tycker visst det låter som att du har något emot att barnet är hos dina svärföräldrar, för det låter ju som att din man i grund och botten vill att er gemensamma dotter ska ha en relation även med HANS föräldrar, och inte bara dina. Det är opraktiskt med släkt ibland, men man kan inte beröva sina barn kontakten med dem av bekvämlighetsskäl - det är inget annat än egoistiskt.
Att ha dem boende hos DIG tycker DU inte om. Det var det fånigaste jag hört när det rör svärföräldrar som du säger dig inte ha något emot, och då följdaktligen borde lita tillräckligt mkt på för att inte tro att de stjäl ditt matsilver eller bränner ner huset. Då har ni ju barnet på hemmaplan, ni kan antagligen komma hem om det skulle bli kris och barnet behöver inte åka någonstans. De har möjlighet att lära känna er dotter på en plats där hon känner sig hemma och trygg, och ni behöver kanske inte ens vara borta över natten.
Jag tycker du verkar överbeskyddande och inte tycker de är goda nog eftersom du inte kan tänka dig någon kompromiss alls när det gäller att låta barnets farföräldrar ha en egen relation till sitt barnbarn. Släpp taget lite och låt dina svärföräldrar bli en del av ert och dotterns liv så kommer det bli mycket roligare för alla.
Ja, jag tycker att det är ganska uppenbart att ts ändå verkar ha något emot sina svärföräldrar, även om hon inte riktigt vill se det själv.
Hur gammalt är barnet? Varför skulle avståndet på 15 mil vara ett problem? Som förälder har man ansvar att se till att man gör sin bit i att se till att barnet får en bra relation till sina mor- och farföräldrar. Sedan har de äldre själva en del i ansvaret, förstås.
Varför utgår du ifrån att barnet ska vara ledset och oroligt, ts? Kan det vara så att du har separationsångest? Problem med att låta andra få komma barnet nära? Det är nog ganska vanligt hos osäkra förstagångsmammor. Men isf vill jag att du ska veta att du inte blir mindre viktig för ditt barn, eller mindre älskad, för att det får lära sig att man kan få trygghet och kärlek även från andra. Även sin farmor och farfar.
Jag har haft många kompisar som svartsjukt har vaktat sina barn från "inkräktare" som svärföräldrar, tom pappan mfl. Mammorna var livrädda att barnet skulle föredra pappa eller farföräldrar istället för mamma, detta sa de rent ut. De barnen har faktiskt haft svårare att umgås med okända när de kommit upp i högre ålder, än de som vågat släppa in andra nära sina barn, redan i tidig ålder. Så om man faktiskt vill ha ängsliga och rädda barn, ska man nog försöka vakta så mycket som möjligt, det tycks ju funka bra...
Men om man vill ha barn som är trygga och mår bra i olika slags omgivningar, vinner man nog mer på att låta barnen upptäcka att de är trygga var de än befinner sig. Och även om inte mamma är med hela tiden.

Det är där det kommer in att man kan göra barnen en stor tjänst om man låter någon annan ta hand om dem en stund, även om inte det finns ett "verkligt" behov av barnvakt. För när det behovet dyker upp, är det kanske svårt att känna sig trygg för både stor och liten om man inte har "övningskört" innan.
Som förälder får man sätta sig själv lite i andra rummet och även om man har lättare att se sina egna föräldrar umgås med ens barn, får man förstå att för pappan, är det samma sak. Han har säkerligen en önskan om att hans föräldrar ska få en bra relation till barnet, eftersom det ju även är hans barn och hans föräldrar? Som det är nu, tvingas han se sina svärföräldrar få bättre förutsättningar än hans egna, att få en god relation till barnet. Det skulle inte jag gilla, iaf. Skulle du? Om det vore det omvända? Att dina föräldrar bodde längre bort? Och nu handlar det ju inte ens om hundra mil, utan om femton, dessutom...?
Jag har inte haft en problemfri relation till mina svärföräldrar, men jag har varit noga med att se till att de inte ska särbehandlas negativt när det handlar om våra barn. Tex är det faktiskt jag som försöker se till att de får frågan om barnvakt ungefär lika ofta som mina föräldrar blir. Nu hör det till saken att det är sambon som hellre vill att mina föräldrar ska vara barnvakt, eftersom de är mer "kärleksfulla, mjuka och snälla" än hans. Men det är hans åsikt, inte min. Och jag försöker sätta mig in i hur det kommer bli när mina söner får barn sedan...hur vill jag bli behandlad då? Ibland är det som känns "bäst för mig" inte detsamma som det som är "bäst för mitt barn". Jag hoppas att du och barnets pappa kan prata er fram till en lösning som blir bra för ert barn.

Lycka till!