• SoonToBeGreen

    Förlovade, men ingen förlovningsring

    Vi förlovade oss nu i helgen och hade redan tidigare pratat om att vi inte ville ha några förlovningsringar. Men sen, dagen efter förlovningen, säger han att det handlar om att vi inte har råd med förlovningsringar och att han egentligen hade velat ha det. Sen ångrade han sig och sa igen att han inte heller ville ha förlovningsring. Nu är jag förvirrad! Jag har inte velat ha förlovningsring från början. Kanske dels för många runt oss har varit förlovade i år efter år utan att ha en tanke på giftemål, kanske för många runt oss haft "oseriösa förlovningar" med förlovningsring gång på gång som jag inte vill bli förknippad med. Egentligen handlar det nog om att jag inte är en ringmänniska och tycker vigselringen är den enda betydelsefulla, därav vill jag endast ha den. Vi vet ju om att vi älskar varandra och vill gifta oss med varandra. Måste man ha en ring för att bevisa det för andra? Är det inte tillräckligt med ett kärlekssmycke att bära resten av livet? Verkar så onödigt med två egentligen ju. Men nu när han velade fram och tillbaka om att det handlar om pengar tänker jag att vi måste skaffa förlovningsringar - för jag tycker inte det handlar om pengar. Vill han ha ring då ska vi ha det. Han är dock bestämd om att vi bestämt oss för att inte ha förlovningsring nu. Jag kan inte sluta tänka på det hela. Innan han sa att det handlar om pengar var det inget speciellt runt det hela för mig. Jag ville ju inte ha en. Men nu kan jag som sagt inte sluta tänka på det. Tänker också att det är klassiskt att mannen inte har någon ring men att kvinnan har det och tänker då att.. varför det egentligen? Varför ska någon ha det? Det som irriterar mig med det hela är att jag är en sån som tycker om att gå min egna väg. Göra saker på mitt sätt. Men det jag tror mina tankar i grund och botten handlar om är vad andra tror när man som gift bara har en ring. Jag som blir så irriterad när folk låter "det andra tror om dem" styra deras val. Min hjärna sviker sig själv här! Vi har redan bokat vigseln, borgerligt den 1 december 2012, vår 4-års dag. Så det är inte alls tänkt att vara en förlovning för flera år det här. Vi är "ute efter" själva vigseln. Det är den som betyder något. Vad tänker ni om det hela? Är jag inte bara löjlig nu? Är det ovanligt att bara ha en ring som vuxen? Är det lustigt att inte ha förlovningsring som "alla andra" egentligen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-14 03:09
    Menar givetvis "Är det ovanligt att bara ha en ring som gift?". Inte som vuxen, haha. Vuxna är vi ju även utan ringar, hahaha!

    Passar även på att ursäkta över bristen på styckeindelning. Det fanns styckeindelningar, men de försvann när jag publicerade. Kanske har att göra med att jag skriver från mobilen?

  • Svar på tråden Förlovade, men ingen förlovningsring
  • ClaraH

    Det vanligaste är nog två ringar som gift, men det det finns nog många som bara har en vigselring. Min moster t.ex. de förlovade sig inte innan vigseln och det är bara hon som har en ring.

    Det verkar också vara lite olika i olika landsändar. Jag läste en tråd om detta för ett par månader sedan tror jag och då var det vissa som ansåg att det var vanligare med bara en vigselring utan förlovningsring.


  • FrökenFrö

    Vi förlovade os i våras och vi har inte heller några ringar. Min sambo friade utan att han/vi hade köpt några ringar och första tanken var att vi skulle gå och köpa ett par,men ganska snart kom vi fram till att vi inte ville ha några.

    För mig är frieriet och vigseln det viktigaste, speciellt då vi båda har varit förlovade tidigare. Jag använder dessutom smycken väldigt sparsamt och tycker att det räcker med att ha en ring så småningom. Vi kommer dock att ha varsin vigselring så han kommer ju också att få en

    Jag tycker nästan att det låter som att du har hängt upp dig lite på att folk uppfattar det som att ni inte skulle ha råd med ringar och att ni bör köpa ett par bara för att visa att det inte är det som det handlar om. Men mitt råd är bara att göra som ni känner. Min mamma och jag pratade lite om hur vi vill ha det med vigsel, kläder och ringar häromdagen och hon kommenterade just att det var så skönt att vi kände att det var ok att göra som vi vill och inte bara följa alla traditioner. Jag tror att ganska många håller med om det.

    Lycka till med allt!

  • missIce

    Vill du bara ha vigselring så ska du självklart bara ha vigselring. "Normalt" har mannen förlovningsringen som vigselring, men varför inte bara satsa på vigselringar till er båda, om båda vill ha en ring (men m2b inte tycker ni har råd just nu).

    Gör som ni själva känner! Jag tycker oxå att vara gift är det som spelar roll, men ville ha två ringar. Min sambo ville helst inte förlova sig (eller rättare sagt fria, han tycker det är så "kyrkligt och kristet" vilket han inte gillar) så jag hade på förslag att en ring skulle vara morgongåva och den andra vigselring.

    Nu förlovade vi oss på vår 6-årsdag och gifter oss borgligt på nyårsafton med endast våra föräldrar närvarande.

    Lycka till!

  • Cosy

    Jag tänker bara he en ring och det är min förlovnings ring som också kommer vara min vigselring, så du kommer inte vara ensam med en ring, min mor har bara en ring med och det är förlovningsringen


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Lunatica

    Vi har inte heller några förlovningsringar, utan valde att lägga pengar på vigselringar och festen vi ska ha efteråt istället.

    Vi ska viga oss borgeligt, och då är det frivilligt med ringar öht om jag förstått det hela rätt.

    Några kompisar till oss har bara en ring (frugan) och hennes man har ett halsband (typ militärplatta) med datum och sånt ingraverat.

    Bara man är nöjd själv!


  • daniiel

    Vi var förlovade i ca 4år utan att ha ringar. Nu har vi varit gifta i ca 6 månader utan att ha ringar.

    För oss har varken förlovning eller giftemål/äktenskap handlat om och suttit i ringen.
    Det går så bra ändå, utan :)

  • SoonToBeGreen

    Vad kul med så många svar!

    Känner nu, när det är dag (skrev ju mitt inlägg mitt i natten, haha) att jag nog ventilerade mig bra genom att bara skriva ner det hela. Jag har helt enkelt hängt upp mig på vad andra tänker, vilket inte alls är mitt vanliga jag.

    Nu känns det helt annorlunda. Jag är väldigt bekväm med att vi endast kommer ha en vigselring. Det känns mer oss, och det är vad vi vill fokusera hela cirkusen runt - att det ska vara på vårt vis. Själva vigseln kommer exempelvis vara väldigt liten och därefter kommer vi endast ha en liten enkel middag med de närmaste för att sedan gå ut med vänner under kvällen. Det är vår stil. 

  • SoonToBeGreen
    FrökenFrö skrev 2011-12-14 08:48:58 följande:

    Vi förlovade os i våras och vi har inte heller några ringar. Min sambo friade utan att han/vi hade köpt några ringar och första tanken var att vi skulle gå och köpa ett par,men ganska snart kom vi fram till att vi inte ville ha några.

    För mig är frieriet och vigseln det viktigaste, speciellt då vi båda har varit förlovade tidigare. Jag använder dessutom smycken väldigt sparsamt och tycker att det räcker med att ha en ring så småningom. Vi kommer dock att ha varsin vigselring så han kommer ju också att få en

    Jag tycker nästan att det låter som att du har hängt upp dig lite på att folk uppfattar det som att ni inte skulle ha råd med ringar och att ni bör köpa ett par bara för att visa att det inte är det som det handlar om. Men mitt råd är bara att göra som ni känner. Min mamma och jag pratade lite om hur vi vill ha det med vigsel, kläder och ringar häromdagen och hon kommenterade just att det var så skönt att vi kände att det var ok att göra som vi vill och inte bara följa alla traditioner. Jag tror att ganska många håller med om det.

    Lycka till med allt!


    Ja, jag har verkligen hängt upp mig på vad folk uppfattar det hela som, vilket jag är både irriterad över och lite skamsen över. Vi är inte alls ute efter att följa några traditioner och för oss är det juridiska med ett äktenskap det viktigaste egentligen.
  • SoonToBeGreen
    Cosy skrev 2011-12-14 09:44:41 följande:
    Jag tänker bara he en ring och det är min förlovnings ring som också kommer vara min vigselring, så du kommer inte vara ensam med en ring, min mor har bara en ring med och det är förlovningsringen
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Skönt att höra! Jag är inte helt onormal alltså. Var nog lite rädd att det skulle ses som så ovanligt att det blir något jag måste förklara hela livet sen, haha ;)
  • SoonToBeGreen
    Lunatica skrev 2011-12-14 10:22:59 följande:
    Vi har inte heller några förlovningsringar, utan valde att lägga pengar på vigselringar och festen vi ska ha efteråt istället.

    Vi ska viga oss borgeligt, och då är det frivilligt med ringar öht om jag förstått det hela rätt.

    Några kompisar till oss har bara en ring (frugan) och hennes man har ett halsband (typ militärplatta) med datum och sånt ingraverat.

    Bara man är nöjd själv!
    Det låter mycket förnuftigt! Man ska göra det som känns bäst. Det måste ju vara det enda rätta egentligen. Låter jättefint! :)
  • SoonToBeGreen
    daniiel skrev 2011-12-14 10:23:11 följande:
    Vi var förlovade i ca 4år utan att ha ringar. Nu har vi varit gifta i ca 6 månader utan att ha ringar.

    För oss har varken förlovning eller giftemål/äktenskap handlat om och suttit i ringen.
    Det går så bra ändå, utan :)
    Ja, verkligen! Det sitter ju inte i ringen. Snarare i hjärtat :) (aaaw). Det sitter inte alls i ringen för oss heller, så vi har till och med diskuterat att inte ha vigselring heller, men bestämde oss för att vi vill ha det om inte annat som ett lite påkostat vackert smycke som påminner oss om varandra om vi en dag blir dementa (haha, dåligt skämt kanske)
  • daniiel
    SoonToBeGreen skrev 2011-12-14 10:47:27 följande:
    Ja, verkligen! Det sitter ju inte i ringen. Snarare i hjärtat :) (aaaw). Det sitter inte alls i ringen för oss heller, så vi har till och med diskuterat att inte ha vigselring heller, men bestämde oss för att vi vill ha det om inte annat som ett lite påkostat vackert smycke som påminner oss om varandra om vi en dag blir dementa (haha, dåligt skämt kanske)
    Hehe mja, vi har vigselringar som vi använder vid lite mer speciella tillfällen, men som vi inte har på oss till vardags :) Vi har förlovningsringar också, som vi aldrig använt, utan de sitter inramade på väggen hemma. Vi tänkte först att ringar måste man ju ha, så vi köpte, men insåg efter en ca en halv dag att det inte var något för oss.

    Vi gifte oss kyrkligt och då behöver man ju en ring, så vi köpte billiga, men väldigt fina, silverringar som vigselringar och har använt dom under bröllopsdagen och ca 2ggr till efter bröllopet :)
  • goyan

    Min kille friade till mig förra månaden med en "leksaksring". Han har en ring (hans morfars vigselring), men jag har ingen än eftersom jag inte kan hitta någon jag vill ha. När jag väl hittar en, så kommer jag ha den som både förlovnings- och vigselring.

    Man kan göra exakt som man vill. Försök att inte tänka på vad andra tänker, eftersom alla tycker så himla mycket om allting hela tiden. Glad

  • Berlan

    Jag kommer bara bära en ring när vi gifter oss eftersom jag valde den vigselring jag verkligen ville ha istället för att försöka välja en som passar ihop med förlovningsringen. Jag och alla jag känner kommer ju ändå veta att jag är gift så det spelar ingen roll för mig. Vill jag någon gång ha en till ring får jag val ordna det sedan. 

  • Sofi K

    Det där med att inte ha ringar- det är ju helt upp till respektive förhållande och de som är i det. En ring är ju egentligen, när allt kommer omkring, bara en böjd plåtbit... Sen rprepresenterar den er kärlek för varandra och att ni tänker leva tillsammans hela livet. Men det vet ni ju redan, så ringen i sig är ju inte det som gör att ni är förlovade eller inte. Det är ju era löften till varandra som spelar någon roll.


    Sen om din m2b säger att ni inte har råd... Har han några grunder? En förlovningsring kan ju kosta allt från femhundra till 50 tusen om inte mer. Sen om man går in i vilken butik som helst kan man ju hitta ringar som inte har "förlovnings"-stämpeln på sig eller i andra material för ännu billigare... Sen om han är ute efter en lite mer "spektakulär" ring, så kan ni ju börja spara nu så ni kan köpa en förlovningsring strax innan bröllopet, om han tycker att det ska vara två ringar på brudens hand. Fast å andra sidan, det är ju du som bestämmer över dina ringer, egentligen, eftersom det är du som ska bära dom. Så vill du inte ha två ringar så kan han ju inte tvinga dig till det. Min fästman har varit inne på två ringar. och jag gillade ide, för då kan man ju byta ringar på vigseln. Men nu har han ändrat sig och vill bara ha förlovningsringen även som vigselring och det är ju inte mitt beslut. Trots att jag hade tyckt om iden med två.


    Vet om ett par där de båda använde förlovningsringen som vigselring. Gick alltså in i kyrkan utan ringar och bytte en gång till. Ett annat par jag känner, var inte förlovade innan vigseln och har därför inte mer än en ring var. Tredje paret har två ringar var...Det där med ringar går att ändra från par till par, hur många varianter som helst, så var inte orolig över vad alla andra tycker.


    Jag har dessvärre också många vänner i min närhet som varit förlovade och brutit och aldrig kommer till skott med giftemålet etc... Därför förstår jag att ni inte vill hamna i samma fack som de "oseriösa" förlovningarna. Förstår att det känns skönt att redan ha bokat ett datum för vigsel!


    Oj, vad långt det blev... Men hoppas du orkade läsa det :)

  • SoonToBeGreen
    Sofi K skrev 2011-12-14 15:19:07 följande:

    Det där med att inte ha ringar- det är ju helt upp till respektive förhållande och de som är i det. En ring är ju egentligen, när allt kommer omkring, bara en böjd plåtbit... Sen rprepresenterar den er kärlek för varandra och att ni tänker leva tillsammans hela livet. Men det vet ni ju redan, så ringen i sig är ju inte det som gör att ni är förlovade eller inte. Det är ju era löften till varandra som spelar någon roll.


    Sen om din m2b säger att ni inte har råd... Har han några grunder? En förlovningsring kan ju kosta allt från femhundra till 50 tusen om inte mer. Sen om man går in i vilken butik som helst kan man ju hitta ringar som inte har "förlovnings"-stämpeln på sig eller i andra material för ännu billigare... Sen om han är ute efter en lite mer "spektakulär" ring, så kan ni ju börja spara nu så ni kan köpa en förlovningsring strax innan bröllopet, om han tycker att det ska vara två ringar på brudens hand. Fast å andra sidan, det är ju du som bestämmer över dina ringer, egentligen, eftersom det är du som ska bära dom. Så vill du inte ha två ringar så kan han ju inte tvinga dig till det. Min fästman har varit inne på två ringar. och jag gillade ide, för då kan man ju byta ringar på vigseln. Men nu har han ändrat sig och vill bara ha förlovningsringen även som vigselring och det är ju inte mitt beslut. Trots att jag hade tyckt om iden med två.


    Vet om ett par där de båda använde förlovningsringen som vigselring. Gick alltså in i kyrkan utan ringar och bytte en gång till. Ett annat par jag känner, var inte förlovade innan vigseln och har därför inte mer än en ring var. Tredje paret har två ringar var...Det där med ringar går att ändra från par till par, hur många varianter som helst, så var inte orolig över vad alla andra tycker.


    Jag har dessvärre också många vänner i min närhet som varit förlovade och brutit och aldrig kommer till skott med giftemålet etc... Därför förstår jag att ni inte vill hamna i samma fack som de "oseriösa" förlovningarna. Förstår att det känns skönt att redan ha bokat ett datum för vigsel!


    Oj, vad långt det blev... Men hoppas du orkade läsa det :)


    Ja, tack så hemskt mycket! :) Är väldigt skönt att höra att det inte är konstigt att göra som man själv tycker. Men tyngd till att vi inte har råd till förlovningsringar har han absolut, men jag kunde tycka att man kan köpa dem i början på nästa år eller något istället i så fall, men nu gäller det alltså enbart vigselring :) Vi har dessutom redan börjat titta runt ordentligt så vi vet vad vi siktar mot för prisklass så vi kan spara ordentligt inför vigseln :) Känns väldigt skönt att redan ha bokat datum så man har något att gå mot i all planering. Så det inte är "någon gång, typ snart".
  • Paris 111202

    Vi förlovade oss förra vintern (utan att köpa ringar) med planen att gifta oss inom ett år. Vi gifte oss för två veckor sedan, och nu har vi en ring var. Jag ville inte heller ha någon 'oseriös' förlovningsring, och hade dessutom hittat en dyr ring och ville hellre lägga pengarna på bara den. Jag är jättenöjd med min ensamma ring!

  • knyttan

    vi förlovade oss för flera år sen men hade "bara" råd med silverringar då, så nu när vi ska gifta oss så vill vi båda ha guldringar istället. Först tänkte jag att jag bara ville ha en vigselring för det är dett allra vanligaste i min omgivning (kan på rak arm bara komma på en (!) person jag känner överhuvudtaget som har både vigsel och förlovningsring). Men nu känner jag för att "gå mot strömmen" lite och ha två, och sen har jag hittat några väldigt speciella ringar som funkar så fint tillsammans så det kanske blir så att jag "byter ut" min förlovningsring till en annan och har två ringar tilllslut ialla fall. Alla gör ju olika!

  • Chicita

    Om ni vill ha en, två eller till och med tre ringar - spelar ingen roll...
    Om det är viktigt för din blivande att ha förlovningsring så kan han ha en ring. Varför inte kalla det för en kärleksring bara om det tar emot att säga förlovningsring? Och du kanske kan få ett par örringen, eller ett halsband eller något annat som skulle passa dig bättre än en ring?

    Det viktigaste är att ni är överens och att ingen känner sig överröstad eller som att den andre inte lyssnar och förstår.
    Prata igenom hur ni verkligen vill ha det om ni kunde göra precis hur ni vill utan att tänka på pengar eller vad andra tycker.
    Lycka till och grattis till det förestående bröllopet Glad

Svar på tråden Förlovade, men ingen förlovningsring