• SoonToBe

    Tärnorna!

    Hej!

    Gifter mig i maj och ska ha två tärnor och två brudnäbbar.

    Har lite funderingar kring tärnornas klänningar.
    Vissa säger att man ska betala deras klänningar, medan andra säger att de själva står för kostnaden.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Tärnorna!
  • Chicita

    Om du googlar så kan du på ett ställe läsa att det är en ära att bli vald till tärna och man betalar då klänningen själv.
    På nästa ställe kan du läsa att brudparet betalar...

    Jag skulle rent generellt säga att om du har krav på modell, färg eller annat så får du betala, om du inte har några krav alls så kan tärnan betala (eller använda något hon har i garderoben redan).
    Om du inte har stora krav så kanske ni kan dela på kostnaden...

    Men det viktigaste är att du pratar med tärnorna så att ni gemensamt kommer fram till något som känns bra för alla tre.
    Har du en liten budget så berätta det, även om du tänkte betala allt eller delvis. Så att dom inte förväntar sig en dyr klänning när du hellre vill att dom handlar på examensrean på H&M *typ* Flört

    Dialog - är nyckelordet när det gäller

  • AndroSid

    Vi har nog tänkt betala en del av vårt brudföljes kläder, förmodligen 500:- per person. Då får de själva välja om de vill köpa tyg och sy, köpa billigare variant färdig eller en dyrare variant och lägga till pengar själva.

    Självklart får brudföljet behålla kläderna efteråt.

  • Maryy

    När min lillebror gifte sig för ett år sen så betalade jag själv min tärnklänning, skor smink hår. Det var krav på en lila klänning. Var väl inget med det tänkte jag. Men sen så fick jag reda på att storebrorsan som var bestman fick allt betalt. Frack och skor och alla tillbehör....

    Vet inte om man har "rätt" att bli irriterad över det men.... kändes lite kärvt med pengar där eftersom jag lade ner en jävla massa pengar på hennes möhippa med (plus tärnklänningen och det) och dessutom va mammaledig då.


    Så jag vet inte. Jag skulle nog betala min tärnas klänning om vi nu skulle ha en tärna vid vårat bröllop. Men som sagt, beror ju lite på brudparets budget med. Så om jag känner att vi inte har riktigt råd med varken brudtärna eller best mans kläder så skulle jag nog bara ha våran dotter som brudnäbb! Så "slipper" man det bekymret om man inte hemskt gärna vill ha en tärna och best man alltså.

  • SaraJoakim

    Våra tärnor (jag och m2b har 2 var) har fått krav att de ska gå i grönt, och vi önskar att de har lika. 
    Jag gjorde en facebook grupp till oss tjejjer och efter 3 länkuppdateringar kom  klänningen som alla ville dö för. Som klippt och skuret att 4 tjejjer ifrån 3 olika länder som inte känner varandra skulle enas så lätt ;)
    När vi igår tog upp frågan om betalning kände tärnorna att det var självklart att dom skulle bet sina klänningar eftersom att de menade att de skulle hänga i deras garderob efteråt. Den nu valda klänningen kommer gå att använda efter bröllopet då den inte är uppsnoffsad och balig.
    Men som nämnts ovan, beroende på er ställning och era krav så kan de ju förväntas. Men alla våra tärnor har brustit ut av lycka och sett det som en "ära".. så vi har väl haft "tur" antar jag, de blev liksom aldrig någon diskussion :) 

  • Sebastiána

    Min tärna betalade klänningen själv, men så fick hon också välja klänning helt själv (och valde en jättefin!).

  • daniiel

    Jag och tärnorna valde klänningar tillsammans, men de betalade klänningarna själva. De kostade 300kr/st. Jag köpte dock bolero, skor, smycken och buketter till dom.

    Jag tycker väl att det beror lite på, hur man gör. Har man som brud väldiga krav på klänningarna och det blir dyra klänningar, så tycker jag att man bör betala. Får tärnorna välja, eller vara med och välja, och de har ekonomin till att betala eller klänningen är billig.. ja, då kan tärnorna själva bekosta klänningen :)

    Det finns ju dock inget rätt eller fel, utan det är en diskussion varje brud bör ta med sina tärnor. Alla har ju olika förutsättningar, önskningar och förväntningar. Så länge man kan komma överens med tärnorna om hur man ska göra, så är det bra :)

Svar på tråden Tärnorna!