• lilja

Fotografering före eller efter?

Jag, eller vi , är ganska säkra på att vi vill ha fotograferingen efter vigseln, då vi kommer köra på att vi inte ska ses innan vigseln utan först i kyrkan.
    Då till min fråga; hur kommer ni andra att göra/har gjort??
    Om ni fotade er efter, hur tycker ni att det funkade för gästerna? Blev någon less eller hade ni fullt upp för dem ändå?

* 21 juli 2012 *
  • Svar på tråden Fotografering före eller efter?
  • AndroSid

Vi tänker fotograferas innan Glad
    Det känns som att det blir minst stressigt, och då kan jag vara säker på att sminket fortfarande sitter bra.

• polkapinne

Vi kommer att fotograferas innan.

Vi har en sen vigsel, kl16, så att fotas efter den hinner vi inte med. Fördelarna för oss är att sminket sitter där det ska och så slipper gästerna vänta på oss efter vigseln.

Men för er del så förstör ju fotografering innan vigsel överraskningsmomentet så det är svårt.

• PimPim83

Om ni vill ha kvar överraskningsmomentet, men ändå fotas innan vigseln för att det passar bättre kan ni alltid be fotografen att ta sk "first look"-bilder. Dvs fotografera er och era reaktioner när ni ser varandra för första gången på er bröllopsdag. Kan bli riktigt fina och härliga bilder!
    Som gäst kan det vara rätt drygt att få vänta länge på ett brudpar som är och fotas, kan tänka mig att det kan vara stressande för brudparet att veta att gästerna väntar också (precis som ClaraH  skriver här ovanför).

• Chicita

Vi fotograferades innan.
    Eftersom jag är en storbölare och maken också kan fälla en och annan tår när han blir känslosam så ville jag inte riskera att vi stod där rödögda svullna och snoriga på bilderna sen Flört

• Elila

Vi ska fotas efter vigseln...

Vi har redan pratat med fotografen om att vi har ganska knapp om tid efteråt men ska fixa tipspromenad, lite småplock mat och annat för gästerna att göra under tiden...

Vi gifter oss kl 14 och tycker dels att det blir för stressigt att fotas innan men vi vill även ha det där wow-ögonblicket.

Av alla gäster vi pratat med som vi ska bjuda så verkar det som om ingen tycker det verkar konstigt eller har ont av att vänta lite... Känns som att denna fråga ständigt dyker upp här på BT och jag tror aldrig det finns ngt bra svar på frågan eller egentligen bra tips eller råd heller... Alla gör vad som känns bäst för dem och vad som känns bäst inom den familjen/släkten/vännerna...

• Evelinas

Vi ska fotas före. Vi gifter oss kl 15 och det kommer vara mörkt efter vigseln. Vi vill ha utomhusbilder så då blir fotografering kl 13 perfekt! Plus att jag kommer gråta i kyrkan och vill att sminket ska vara perfekt under fotograferingen.

• SaJo1981

vi fotograferades efter och det var dunder=) såg inte heller varandra alls innan och det blev ju en del av charmen!

våra gäster hann definitivt inte tröttna, först fick dom åka buss till festlokalen där de fick gå en liten tipspromenad som handlade om oss och så fanns det självklart något att dricka och stora mingelmöjligheter, dessutom fotades vi inte långt från festen och på en dryg timme ungefär så det gick skitbra=)

Jag är dessutom sååå glad att vi hade bestämt oss för att fotas efter vigseln, före vigseln PISSREGNADE det ute och hade gjort i princip hela dagen!
    en halvtimme innan vigseln sprack det upp och blev jätte fint väder och under vår fotografering sken solen och vi hade runt 25grader (det efter en hel vecka med ösregn) lite som ett mirakel =) 

• knyttan

Efter. Sponant så känns det mest naturligt, känns lite "fejk" att fotas innan för min del (det är bara som jag själv känner, absolut ingen kritik ell ngt till dem som väljer det!) Sen så vigs vi också kl 14 och det blir för tidigt med frisör etc innan.
    Vi ska ha en aktivitet för gästerna efter vigseln som vi räknar med ska ta ca en timme, sen är det ett litet "hål" i planeringen på knappt en timme när gästerna kan göra vad de vill, innan vi samlas igen i festlokalen. Den ligger bara ca 15 min promenad från kyrkan, men vi tänkte att gästerna kanske vill gå upp på hotellet emellan, eller kanske strosa lite i slottsparken eller sitta ner på kafeet som finns där om det är fint väder, så förhoppningsvis så känns det inte tradigt.
    Sen har vi tänkt att vi ska komma till lokalen när alla redan är där, så det ger oss lite extra tid med fotografen.

• Lirry

Vi kommer ocksa att fotas efterat, just for att vi inte vill se varandra innan ceremonin.. jag har varit pa manga brollop och faktiskt pa allihop har paret fotats efterat o jag har aldrig blivit uttrakad eller rastlos! Ar faktiskt ratt skont att i nan timme kunna mingla lite med bubbel o prat innan man slar sej ner nagra timmar for middag och tal.

• augustesen

Mitt enda argumment för att fotas innan är att smink och hår är fräscht..jag VET att jag kommer gråta ögonen ur mig och vill inte ha rödögda bröllopsbilder. Visst vore det mysigt att ses första gången när jag går in i kyrkan men som ett gäng redan sagt känns det som ett stressmoment att gästerna väntar, att fixa dricka och typ tipspromenad till dem. Är ju en särkostnad som tillkommer om man fotas efter.
    Men åh man har ju ändå drömt om att gå in i kyrkan och ses för första gången den dagen vid altaret. Men nu blir det fotografering typ 13.30, vigsel 16.00, brudskål 17.30 och middagen efter 18 typ :)

• pernillaochhenrik

Vi kommer att fotas innan vigels, för det känns bäst för oss! Men alla är ju så olika så välj det som känns bäst för er. Jag var på ett bröllop där dom fotades efter och det kändes inte jobbigt att ''vänta'' på brudparet alls!

• MKF

Detta brukar ofta komma upp som en fråga här. I olika regioner av Sverige tror jag man gör olika med då 90% av mina brudpar vill fota före medan andra fotografer som det omvända.

Min rekommendation är helt klart att fota före. Det kommer inte att kännas som "fusk" för att ni inte är gifta ännu. Bröllopsdagen flyter ihop och man tänker inte på det. Precis som någon skrev ovan kan man välja en plats att träffas på för att få den där wow-effekten som är så härlig.

En av de riktigt stora fördelarna med att fota före är att man kan ta så mycket mer tid i anspråk. Om man ska fota efter skulle jag säga att en timme är max och även det är rätt lång väntan för gästerna. Fotar vi innan brukar vi kunna ta 2-3 timmar (beroende på vilken tid vigseln börjar förstås) och hinner ta så mycket mer foton vid olika platser och så.

Lycka till med bröllopen!

• Påfågeln

För oss var det självklart efter, för att då är man mer avslappnad.

Just eftersom det syns på bild att du inte är riktigt avslappnad. Visst finns de som säger att det inte spelar någon roll att det inte kommer fram på bilden. Men för mig och min partner kändes det som att det visst skulle synas.

Under tiden som vi fotograferades så hade också gästerna kul, de fick lite fri tid efter vigsel för att sedan mötas upp vid festlokalen där de fick spela lära känna varandra bingo. Så det går att ordna!

• Lilique

Vi ska förmodligen fotas innan vigseln eftersom att jag med största sannolikhet kommer att gråta sönder mitt smink när jag står där framme och få såna där vackra röda ögon haha.

• lilja

Vi gifter oss 14.00. Gästerna kommer få åka linbana till festlokalen och där väntar sen tipspromenad, dryck o tilltugg. Nu så kommer vi ha med vår fotograf hela långa dagen då han är en av gästerna på bröllopet, så det känns som att vi kommer få en mängd olika bilder, allt från porträtt till bilder tagna i farten.

* 21 juli 2012 *
  • pulmonate
    PimPim83 skrev 2011-12-08 21:30:22 följande:
    Om ni vill ha kvar överraskningsmomentet, men ändå fotas innan vigseln för att det passar bättre kan ni alltid be fotografen att ta sk "first look"-bilder. Dvs fotografera er och era reaktioner när ni ser varandra för första gången på er bröllopsdag. Kan bli riktigt fina och härliga bilder!
    Som gäst kan det vara rätt drygt att få vänta länge på ett brudpar som är och fotas, kan tänka mig att det kan vara stressande för brudparet att veta att gästerna väntar också (precis som ClaraH  skriver här ovanför).
    Jätte bra idé! Kollade upp lite bilder på internet på "First look" bilder och det är ju jätte fint! Och så är det lite överaskning i det hela ändå. 
    Vi ska helt klart fotas innan då vi gifter oss så sent som kl.17 och sen har nästan en timme till restaurangen. Vill ju inte att gästerna ska dö av hunger innan vi hinner fram! Sen blir det 7 rätters middag, så mätta lär dom bli i alla fall! Glad 
  • daniiel
    Vi fotades efter vigeseln!

Och det gick hur bra som helst. Vi hade avsatt ca 2 timmar till det, men var klara på ungefär 1 timma. Då åkte vi faktiskt hem en sväng och satt och pratade igenom vigseln och fotograferingen - bara vi två :) Det var en helt underbar stund!

Vi tyckte det var skönt att fotas efter vigseln. Då var allt klart. Vi var inte nervösa, utan bara glada och lyckliga och helt avslappnade.

Har inte hört att gästerna misstyckte heller. De åt gott, minglade, gick tipsrunda och hade det riktigt trevligt. Vi hade tur med vädret, så de kunde vara utomhus i solskenet. Det fanns pingisbord som flera av dom roade sig med och gott om sittplatser. De tyckte det var väldigt trevligt att hinna prata med alla och ta det lugnt en stund också :)
Svar på tråden Fotografering före eller efter?