• alexandrasjoberg85

    Ingång i kyrkan

    Brukar man håll armkrok med sin man på väg in i kyrkan, eller håller bruden i buketten med båda händer? Jag har för mej att man håller varandras händer på väg ut, stämmer det?

  • Svar på tråden Ingång i kyrkan
  • Chicita

    Det som känns mest bekvämt. 
    Men det är väl inte direkt armkrok man går. Din blivande håller ut sin arm (böjd i vinkel) och du fattar tag i hans underarm strax under armbågen så att säga.

    Men ni kan göra i princip hur ni vill, hålla handen, gå bredvid varandra utan att hålla i alls, gå armkrok osv.
    Jag rekommenderar att om ni är osäkra på hur ni vill göra, och vad ni känner er bekväma med så ska ni träna. Ta en promenad och känn efter liksom. Ni behöver ju inte skrida fram sakta för att hitta något som känns bekvämt. Du kan hålla en vattenflaska eller nåt i handen för att simulera buketten Flört 

  • Sackhina

    Vi höll varann i handen, fast med armarna lite högre!

  • daniiel

    Vi höll inte i varandra på vägen in i kyrkan. Jag höll buketten med båda händerna då. När vi sedan gick ut, så höll vi varandra i händerna :) Det kändes bekvämast och mest naturligt för oss.

  • Aleta

    Det verkar vara lite efter vad som känns bekvämt.
    De allra flesta jag har sett har hållit i varandra på väg in också.
    Vanligast har varit att bara hålla handen. Några har hållit i armkrok. Någon har gjort som Chicita skrev, lagt sin hand på mannens krokade arm.

    Högtidligast tycker jag att det är när man håller varandra i hand fast med händerna högt.
    Så här, fast just på den här bilden är de nog lite distraherade, riktigt så högt  behöver det inte vara och så klart närmare varandra.
     

  • Sackhina
    Sådär gjord vi. Vi var på en vigselträff innan och då sa prästen att man brukade göra så... Blev naturligt då det var dags!
  • Soldemor

    Brukar säga till mina brudpar, att de skall hålla så att det känns bekvämt och naturligt, som de brukar göra helt enkelt!

Svar på tråden Ingång i kyrkan