Otroligt besviken, vill göra om allt.
Nu har det gått ett par månader, ja, närmare bestämt ca 5 månader sedan jag och min älskade man gifte oss. En dag som vi hade sett framemot och väntat länge på, men dock inte planerat länge.
Ju längre tiden går, desto mer besviken känner jag mig över bröllopet. Inte att vi är gifta, jag älskar min man och att vi äntligen är man och hustru är jag otroligt glad över. Jag ångrar dock våra val gällande själva bröllopsfesten främst. Vi hade bjudit in min släkt, hans släkt och våra vänner. Ingen, förutom absolut närmasta familjen (syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar) från min sida dök upp. Flera av dem svara inte på OSA har inte hört av sig ännu med ett grattis ens. Många av våra (så kallade) vänner har inte pratat med oss sedan bröllopet. Jag känner nu i efterhand att de var lite slöseri med plats och pengar faktiskt. Flera av dem kommer vi förmodligen aldrig mer prata med av diverse anledningar, som jag inte vill gå in på här.
Själva kvällen var inte så rolig och kärleksfylld som jag hade förväntat mig. Inga tal (förutom min pappa och en vän till min make, de var väldigt fina), ingen som dansade och de flesta åkte hem tidigt (trots fri bar). Jag kände mig mest ensam hela kvällen, trots att vi hade närmare 90 gäster närvarande, förmodligen för att min mans släkt var där och ca 90% av våra sk. vänner som var där är hans vänner, så han hade fullt upp med dem hela kvällen. Både varmrätten och efterrätten åt jag till största delen sittandes ensam (utan min man vid min sida alltså), för det var konstant människor som drog i honom och skulle prata osv. Jag vet att han mått väldigt dåligt över det i efterhand och det vill jag inte. Han försökte bara vara trevlig med gästerna.
Som sagt, så planerade vi inte bröllopet länge alls, utan det blev lite snabbt ihopkastat. Det resulterade i saker som att pslamer, solosånger och liknande inte blev de vi helst hade velat ha. Samma sak med brudklänning, bukett, ringar och sådant. Alla sa åt oss att ett sommarbröllop (i juni gifte vi oss) var det bästa, roligaste och skulle bli så vackert. Vår idé, med vinterbröllop, var det ingen (förutom våra föräldrar) som gillade. Vi föll för "grupptrycket" och kortade planeringstiden med flera månader. Tanken var från början ett decemberbröllop, men vi ändrade som sagt till juni. Vi började planera, boka kyrka, lokal och liknande i april, för vi tyckte då att vi hade ganska gott om tid till december, men till juni blev det uppenbarligen lite för kort tid.
Nu skulle jag/vi vilja göra om allt. Göra det som vi ville ha det från början. Ett vinterbröllop med en liten, intim middag för våra närmsta (ca 30 personer) och bara ha en otroligt mysig och stressfri dag.
Är det en dum tanke? Att förnya löftena om kanske 5år? Är det bara löjligt?
Ska vi vara nöjda och gå vidare?