• Anonym (besviken brud)

Otroligt besviken, vill göra om allt.

Nu har det gått ett par månader, ja, närmare bestämt ca 5 månader sedan jag och min älskade man gifte oss. En dag som vi hade sett framemot och väntat länge på, men dock inte planerat länge.

Ju längre tiden går, desto mer besviken känner jag mig över bröllopet. Inte att vi är gifta, jag älskar min man och att vi äntligen är man och hustru är jag otroligt glad över. Jag ångrar dock våra val gällande själva bröllopsfesten främst. Vi hade bjudit in min släkt, hans släkt och våra vänner. Ingen, förutom absolut närmasta familjen (syskon, föräldrar, mor- och farföräldrar) från min sida dök upp. Flera av dem svara inte på OSA har inte hört av sig ännu med ett grattis ens. Många av våra (så kallade) vänner har inte pratat med oss sedan bröllopet. Jag känner nu i efterhand att de var lite slöseri med plats och pengar faktiskt. Flera av dem kommer vi förmodligen aldrig mer prata med av diverse anledningar, som jag inte vill gå in på här.

Själva kvällen var inte så rolig och kärleksfylld som jag hade förväntat mig. Inga tal (förutom min pappa och en vän till min make, de var väldigt fina), ingen som dansade och de flesta åkte hem tidigt (trots fri bar). Jag kände mig mest ensam hela kvällen, trots att vi hade närmare 90 gäster närvarande, förmodligen för att min mans släkt var där och ca 90% av våra sk. vänner som var där är hans vänner, så han hade fullt upp med dem hela kvällen. Både varmrätten och efterrätten åt jag till största delen sittandes ensam (utan min man vid min sida alltså), för det var konstant människor som drog i honom och skulle prata osv. Jag vet att han mått väldigt dåligt över det i efterhand och det vill jag inte. Han försökte bara vara trevlig med gästerna.

Som sagt, så planerade vi inte bröllopet länge alls, utan det blev lite snabbt ihopkastat. Det resulterade i saker som att pslamer, solosånger och liknande inte blev de vi helst hade velat ha. Samma sak med brudklänning, bukett, ringar och sådant. Alla sa åt oss att ett sommarbröllop (i juni gifte vi oss) var det bästa, roligaste och skulle bli så vackert. Vår idé, med vinterbröllop, var det ingen (förutom våra föräldrar) som gillade. Vi föll för "grupptrycket" och kortade planeringstiden med flera månader. Tanken var från början ett decemberbröllop, men vi ändrade som sagt till juni. Vi började planera, boka kyrka, lokal och liknande i april, för vi tyckte då att vi hade ganska gott om tid till december, men till juni blev det uppenbarligen lite för kort tid.

Nu skulle jag/vi vilja göra om allt. Göra det som vi ville ha det från början. Ett vinterbröllop med en liten, intim middag för våra närmsta (ca 30 personer) och bara ha en otroligt mysig och stressfri dag.

Är det en dum tanke? Att förnya löftena om kanske 5år? Är det bara löjligt?
    Ska vi vara nöjda och gå vidare?

• Svar på tråden Otroligt besviken, vill göra om allt.
  • lilja01

Vad tråkigt att ni är missnöjda och besvikna över bröllopet - det är ju en dag man alltid vill minnas. Att förnya löftena tycker jag låter som en jättebra idé! Om ni väljer att förnya dem på just femårsdagen har ni ju lång tid på er att spara och planera så att kvällen blir som NI önskar. Och strunta i vad andra tycker!

• weddingdreams

Jag tycker absolut att ni ska göra det. Tror annars att bevikelsen kommer ligga där och gnaga.. Gör om, gör rätt.. ;)

• FelizLane

Jag förstår exakt vad du menar.. Nu är jag inte gift än, men jag planerade ett bröllop för ca 90 personer, då alla skulle vara välkommna. Men jag är glad att jag har hunnit ändra mig. Nu blir vi ca 50 personer i en mindre mysigare lokal.

Jag förstår att du blev ledsen för det var min största rädsla att det skulle bli som du känner.
    Jag tycker ni ska förnya era löften med de närmaste. Jag tycker också ni ska vara ärliga och säga att bröllopet inte blev som ni ville.  :)

• Stjärnfall

Usch vad trist att folk valde att komma utan att meddela er

Jag skulle också blivit väldigt besviken och ledsen. Jag tycker absolut att ni kan förnya era löften och då bjuda in dom absolut närmaset som ni litar på till tusen procent. Lycka till med allt

• moonlightgirl

Hej hej
    Förstår att du känner dig ledsen och besviken på hur det blev. Förstår inte varför folk ska blanda sig i och säga att de inte tycker att ni ska ha ett vinterbröllop när det är et ni vill ha. Fattar inte varför folk är så, det är så ofta jag har läst om det att folk ska lägga sig i hur andra vill ha sitt bröllop (ja det har folk varit på mig och min blivande man också men jag har talat om att det är vårat bröllop och vi ska ha dagen som vi har drömt om).

Sen tycker jag att folk är ohyffsade, det spelar väl ingen roll vems vänner det är som kommer på ett bröllop, man kommer inte fram och drar i den ena parten i ett brudpar och tar den från sin partner hela tiden utan då ber man väl att få prata med båda två och grattuelera båda två. Det tycker jag tillhör vanligt hyffs. Vill man prata med sin kompis om allt möjligt får man ta det en annan dag. Sen hinner faktiskt folk med att prata med paret under festen och ska inte behöva störa under självaste middagen. Nej det var dålig stil tycker jag.

Jag tycker att ni kan förnya era löften med enbart eran familj/släkt om och när ni vill, det skulle nog kännas bättre för er sen att ha fått det som ni ville ha det.
    Hoppas att det känns lite bättre nu och passa på nu att använd tiden till att planera så att ni får precis som NI vill ha det.  =)

ha det bra

• Anonym (besviken brud)

Tack för era ord. Det känns skönt och lugnande att ni verkar förstå. Ibland tänker jag att jag bara är ytlig och överkänslig och att det bästa skulle vara att bara bita ihop, vi blev ju trots allt gifta och det är väl vad som egentligen är huvudsaken. Trots det kan jag inte glömma att hela dagen bara känns som pannkaka.

Att förnya löftena och försöka få ett positivt minne kopplat till bröllop känns som en bra och rolig idé, men jag är rädd att andra ska tycka att det är helknäppt och konstigt. Därför tänkte vi vänta 5år, för då känns det mer okej. Som att andra skulle ta emot nyheten bättre. Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om vad andra skulle säga, då de ändå inte skulle bli inbjudna. Det är väl sådär när man bor i en liten stad där alla känner alla, man vill inte sticka ut på något sätt.

• Anonym

Ni har varandra det är det enda man kan säga , såklart ska ni förnya era löften men varför vänta 5 år? Det som känns viktigt och rätt för er kommer att respekteras och kännas lika dant för som är er nära och vad jag förstår är det dem ni ska bjuda denna gång. Själv planerade jag och genomförde ett jättebröllop med fel man........ Men har brutit upp och planerar ett litet nära kära bröllop med den riktiga mannen i mitt liv.  Livet är för kort för väntas igenom.......

• Chicita

Jag tror inte att ni behöver göra så stor grej av att förnya era löften.
    Det är ändå inte en juridiskt bindande del. Så varför inte bjuda in till en jättefest (varför inte knytkalas?) Ni ordnar lokal - De inbjudna får välja från en lista med tillgängliga saker (vin, varmrätt, förrätt, efterrätt, kakor, tårta, bullar osv) Kanske flera olika varmrätter, flera förrätter mm och ställ upp en jättebuffé.
    Lägg ut listan på en hemsida (finns gratissidor med färdiga mallar). Dom talar om för er vad dom vill ha, och ni ändrar direkt på listan så det står vem som gör vad, och vad dom gör för mat.
    Kanske även en allergi-lista där ni listar olika allergier som gästerna berättar om.
    Om någon är laktosintollerent så kanske den personen kan göra något laktosfritt exempelvis...

På festen sen så kan ni ställa er upp och helt enkelt upprepa era löften till varandra, kanske låta någon av era föräldrar eller någon av era nära vänner läsa före om det känns mer bekvämt.
    Om någon frågar och du inte vill erkänna att du blev besviken så kan du ju säga att ni är lite ledsna övar att ni inte hade möjlighet att fira med alla ni önskade fira med, och att ni känner att ni ville få fira med resten också. Och att det här är er möjlighet att göra det. 

• Anonym

Bjud in till en ny fest och gör om festen som inte blev som den skulle.
    Få en andra chans till en bröllopsfest.

Att ni blev gifta är en sak. Ni ville ha ett bröllop, inte bara en vigsel.

Gör om, gör rätt som någon skrev.

• TheD

Om det är så ni känner så ska ni absolut göra det till your thing så att säga, ett vinterbröllop t.ex.

Så att ni får den dag ni drömde om!

• Anonym (besviken brud)
    Chicita skrev 2011-11-30 15:36:11 följande:
    Jag tror inte att ni behöver göra så stor grej av att förnya era löften.
    Det är ändå inte en juridiskt bindande del. Så varför inte bjuda in till en jättefest (varför inte knytkalas?) Ni ordnar lokal - De inbjudna får välja från en lista med tillgängliga saker (vin, varmrätt, förrätt, efterrätt, kakor, tårta, bullar osv) Kanske flera olika varmrätter, flera förrätter mm och ställ upp en jättebuffé.
    Lägg ut listan på en hemsida (finns gratissidor med färdiga mallar). Dom talar om för er vad dom vill ha, och ni ändrar direkt på listan så det står vem som gör vad, och vad dom gör för mat.
    Kanske även en allergi-lista där ni listar olika allergier som gästerna berättar om.
    Om någon är laktosintollerent så kanske den personen kan göra något laktosfritt exempelvis...

På festen sen så kan ni ställa er upp och helt enkelt upprepa era löften till varandra, kanske låta någon av era föräldrar eller någon av era nära vänner läsa före om det känns mer bekvämt.
    Om någon frågar och du inte vill erkänna att du blev besviken så kan du ju säga att ni är lite ledsna övar att ni inte hade möjlighet att fira med alla ni önskade fira med, och att ni känner att ni ville få fira med resten också. Och att det här är er möjlighet att göra det. 
    Saken är ju dock den att det är precis tvärtom. Vi firade med människor som vi i efterhand ångrar att vi valde att fira med. Vi ville ha en liten och intim vigsel och middag. Ingen fest alls, så att bara göra om bröllopsfesten känns inte aktuellt. Det är mer själva vigseln och bara en fin liten middag vi skulle vilja göra om och slopa fest helt. Att en förnyelse av löftena inte är juridiskt bindande gör väl inget? Det handlar om att vi vill uppleva en stressfri, mysig, intim och kärleksfylld stund när vi lovar varandra att finnas där, stötta varandra och älska varandra förevigt inför de vi verkligen vill ska vara med.

Att bjuda in ännu fler och ha det i form av knytkalas eller liknande känns som en mardröm om jag ska vara helt ärlig, då kommer ju förmodligen bara samma sak upprepas igen. Vi vill som sagt ha en fin stund i kyrkan, ett mindre kapell och inte en stor kyrka som vi nu gifte oss i, och efter det en lugn middag på restaurang. Efter det skulle vi vilja spendera kvällen för oss själva med våra barn på ett fint hotell kanske.

Vi ångrar så bittert att vi lyssnade på alla runt om oss och inte gick vår egen väg från början.
  • Chicita
    Anonym (besviken brud) skrev 2011-11-30 17:32:37 följande:
    Saken är ju dock den att det är precis tvärtom. Vi firade med människor som vi i efterhand ångrar att vi valde att fira med. Vi ville ha en liten och intim vigsel och middag. Ingen fest alls, så att bara göra om bröllopsfesten känns inte aktuellt. Det är mer själva vigseln och bara en fin liten middag vi skulle vilja göra om och slopa fest helt. Att en förnyelse av löftena inte är juridiskt bindande gör väl inget? Det handlar om att vi vill uppleva en stressfri, mysig, intim och kärleksfylld stund när vi lovar varandra att finnas där, stötta varandra och älska varandra förevigt inför de vi verkligen vill ska vara med.

Att bjuda in ännu fler och ha det i form av knytkalas eller liknande känns som en mardröm om jag ska vara helt ärlig, då kommer ju förmodligen bara samma sak upprepas igen. Vi vill som sagt ha en fin stund i kyrkan, ett mindre kapell och inte en stor kyrka som vi nu gifte oss i, och efter det en lugn middag på restaurang. Efter det skulle vi vilja spendera kvällen för oss själva med våra barn på ett fint hotell kanske.

Vi ångrar så bittert att vi lyssnade på alla runt om oss och inte gick vår egen väg från början.
    Ok, men gör det då?
    Prata med prästen om vilka former som är ok, säg att ni inte vill ha några där utan bara ni och honom / henne + era barn. Litet och intimt. Och sen bokar ni en jättefin middag någonstans, kanske en övernattning också om ni vill det...

Jag uppfattade det som att ni blev besvikna på festen eftersom att någon gick tidigt osv. Eftersom att jag inte läste om trådstarten innan jag svarade dig igen, så var det jag mindes från förra gången jag läste "tråkig fest - folk gick tidigt - ca 30 personer". Men dom sakerna hörde visst inte ihop. Oskyldig

Poängen är i alla fall att ni inte alls behöver vänta 5 år. Och om du vill ha något att "skylla på" om du inte vill säga rent ut att ni är missnöjda med dagen som den blev, så kan du ta något som ligger nära sanningen. Säg att det blev lite hastigt påkommet med bröllopet, och att ni nu efteråt känner att ni kanske inte riktigt hann med. Men att det skulle kännas konstigt att göra om allt så där storslaget igen. Så om era närmaste kanske vill följa med och se er förnya era löften? Och sen komma med och äta en god middag med er någonstans...
    Varför gå och vara besvikna i 5 år i onödan? Risken är väl att ni grämer er så mycket och bara längtar efter att det ska gå 5 år, att ni missar att leva i nuet i så fall.
    Nej gör om - gör rätt och få de minnen ni ville ha från första början. Glad 
    Lycka till i alla fall vad ni än bestämmer er för... 
  • Anonym

Eftersom bröllopet är i princip enda chansen i livet att själv få ordna en fest som bara handlar om en själv (och ens partner såklart) förstår jag absolut att ni kan vilja göra om. Men jag tycker inte ni bör vänta så länge, bara för väntandets skull. Ta det när det känns lagom, när ni har tid att planera och pengar till festen osv. Skulle det kännas rätt redan till nästa vinter tycker jag inte ni ska invänta nån årsdag eller så. Femåriga bröllopsdan kommer ju ändå ligga ett halvår från när ni vill ha er fest, hur ni än gör...

Framförallt tycker jag att ni ska vara ärliga om varför ni vill göra om, utan att såra någon såklart. Ifall folk undrar varför, säg till de som inte är bjudna nu att första försöket helt enkelt blev för stressigt och rörigt (dvs säg inget om att det var "fel gäster"), och säg till de som blir bjudna att det är dem som är verkligt viktiga för er och dem ni verkligen vill fira med. Så förstår de att det inte bara är en fest, utan faktiskt det bröllop som kommer att vara ert -riktiga bröllop- när ni ser tillbaka på minnena.

• Anonym (besviken brud)

En av anledningar till att vi vill vänta ca 5år med att göra om det, är bland annat för att då känns det mer okej att göra om det, än nu, när vi nyss gift oss. Andra anledningar är också att vi spenderade en rätt stor summa på bröllopet vi hade och har inte hur mycket pengar som helst. Även om vi vill ha ett bröllop i mindre skala, så betyder inte det att vi vill ha en väldigt billigt bröllop. Jag vill ha en brudklänning, vi vill anlita fotograf, vi vill bjuda våra föräldrar, syskon med familjer och mor- och farföräldrar på middag. Vi vill också ha råd med solist till kyrkan, florist, frisör och ett par nätter i svit på hotell med barnen. Vill vi kunna göra allt det, så måste vi fylla på bröllopskontot igen. Samtidigt vill vi spara till ett hus, så vi kan inte avsätta alla sparpengar på ytterligare ett bröllop.

Det börjar dock kännas mer och mer rätt att göra om det hela. Vi pratade om det igen igår och mannen är helt med på noterna. Trodde han skulle tycka att det var lite halvonödigt, men gå med på det för min skull. Nu tycker jag dock det verkar som att han vill göra om det för sin egen skull också.

Jag skulle aldrig kunna säga till någon att vi gör om det hela pga "fel" gäster, dels för att jag tycker det är onödigt och dels för att det var så mycket mer än bara gästerna som gjorde att vårt bröllop kändes fel. Det enda som verkligen känns helt rätt, det är att vi är gifta och det är väl för tur det :)

• Chicita

Skönt att ni är överens Glad
    Att ha varandras stöd är viktigt.

Men häng inte upp dig på en tidsram. Gör det när ni har ekonomi, och det känns bra för er. Det kan ju gå snabbare att få ihop pengar, det kan ta längre tid.
    Ni kanske känner om ett par år att ni vill ha ett annat upplägg, eller er situation förändras och ni väljer att förnya löftena någon helt annan stans.

Det viktigaste är att ni just i dag mår bra och har det bra med varandra. Fokusera på de bitar du kan minnas med glädje. Även om det kanske bara är att han sa JA i kyrkan Flört

• Anonym

Tycker verkligen synd om er båda som inte fick den dag ni ville. Kanske ska ni helt tänka om, spara ihop till en resa tiln exempelvis Thailand och förnya löfterna där. Det behöver inte vara en fest för familj och vänner, det kan vara en cermoni för bara er två och gå sedan ut och ät en mysig romantisk middag efteråt.

• AlwaysAndForever2012

Hej, usch jag lider med dig att du mår dåligt över den dagen. Det är precis vad jag är rädd för. JAg ska gifta mig om 2månader och precis de saker du skrev du blev missnöjd med är det jag är rädd jag sak bli missnöjd med.- VI har också haft kort tid på oss att planera bröllopet..eller ah, 6månader. men i den smeten har vi en 1åring, jul,nyår, flytta, begravning mm. Pust.
    Vi hade vårt osa för nån vecka sedan och flera svarade inte heller, utan vi fick ringa dom. dessutom va det flera som också påpekade att vi skulle ha vinterbröllop.. ja massa krångel. men ska inte ta upp det i din tråd. Jag vill bara säga att jag känner med dig..det är ju en dag man vill ska handla om kärlek, närhet och skratt och därför blir man väldigt sårad om det känns som ett vanligt kalas eller att din make fick hålla på umgås med alla gäster ist för dig den dagen. Jag har satt muntlig handboja på min m2b :-P att den kvällen handlar om oss och självklart umgås vi och pratar med gästerna alltså. men helst sida vid sida. Det är ju det den dagen handlar om .)

• Anonym (besviken brud)
    Chicita skrev 2011-12-01 10:50:15 följande:
    Skönt att ni är överens Glad
    Att ha varandras stöd är viktigt.

Men häng inte upp dig på en tidsram. Gör det när ni har ekonomi, och det känns bra för er. Det kan ju gå snabbare att få ihop pengar, det kan ta längre tid.
    Ni kanske känner om ett par år att ni vill ha ett annat upplägg, eller er situation förändras och ni väljer att förnya löftena någon helt annan stans.

Det viktigaste är att ni just i dag mår bra och har det bra med varandra. Fokusera på de bitar du kan minnas med glädje. Även om det kanske bara är att han sa JA i kyrkan Flört
    Nej, inget är skrivet i sten, vi vet bara att som det ser ut just nu, så borde vi ha råd med både hus och bröllop igen om ungefär 5år. Hur det väl blir när det är dags återstår ju att se, men jag tror inte upplägget kommer ändras så mycket :)
  • Anonym (besviken brud)
    Anonym skrev 2011-12-01 13:52:12 följande:
    Tycker verkligen synd om er båda som inte fick den dag ni ville. Kanske ska ni helt tänka om, spara ihop till en resa tiln exempelvis Thailand och förnya löfterna där. Det behöver inte vara en fest för familj och vänner, det kan vara en cermoni för bara er två och gå sedan ut och ät en mysig romantisk middag efteråt.
    Ja, fast hela tanken är ju att få göra om det och fira med de vi verkligen vill fira med isåfall, våra familjer :) Vi vill inte ha en cermoni med bara vi två, våra barn skulle vi absolut vilja ha med, men ja.. även resten av våra familjer som jag skrev. Att åka utomlands är inte aktuellt, då ingen av oss  vill det. Varken för bröllop eller bara semester hehe Vi trivs bra på hemmaplan ;D Dessutom är det svårt att få till ett vinterbröllop med snö och sådant i tex Thailand :P Nog för att som det ser ut just nu, så kanske Sverige blir snöfritt i framtiden också.
  • Anonym (besviken brud)
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-12-01 15:40:07 följande:
    Hej, usch jag lider med dig att du mår dåligt över den dagen. Det är precis vad jag är rädd för. JAg ska gifta mig om 2månader och precis de saker du skrev du blev missnöjd med är det jag är rädd jag sak bli missnöjd med.- VI har också haft kort tid på oss att planera bröllopet..eller ah, 6månader. men i den smeten har vi en 1åring, jul,nyår, flytta, begravning mm. Pust.
    Vi hade vårt osa för nån vecka sedan och flera svarade inte heller, utan vi fick ringa dom. dessutom va det flera som också påpekade att vi skulle ha vinterbröllop.. ja massa krångel. men ska inte ta upp det i din tråd. Jag vill bara säga att jag känner med dig..det är ju en dag man vill ska handla om kärlek, närhet och skratt och därför blir man väldigt sårad om det känns som ett vanligt kalas eller att din make fick hålla på umgås med alla gäster ist för dig den dagen. Jag har satt muntlig handboja på min m2b :-P att den kvällen handlar om oss och självklart umgås vi och pratar med gästerna alltså. men helst sida vid sida. Det är ju det den dagen handlar om .)
    Vad tråkigt att höra att ni också fått uppleva lite av det vi upplevde. Jag hoppas verkligen att er dag kommer bli allt ni drömt om och slipper få det som vi hade det :)
Svar på tråden Otroligt besviken, vill göra om allt.