• helsingebrud

värdpar, att vara eller inte vara?!

Sitter och funderar på detta med Värdpar.
    I kyrkan kan jag tänka mig att det kan vara bra att ha om det skall delas ut
    vigselprogram mm
    eller vad tycker ni?
    Hur ska ni göra?

Kan man ha toastmastern till detta ?

På festen sedan så har vi ju vår toastmaster och vi har personal som sköter maten, drycken och serveringen.
    Behöver vi även ha ett värdpar som hjälp?
    Vad gör värdparet ?
    Är det bara kontakten mellan brudparet och personalen samt att se till att mat och dryck kommer vid rätt tillfälle?

Har ni olika värdpar vid kyrkan och på festen?
    Kan toastmastern funka även som värd?

känner mig liksom lite förvirrad just nu........Hjärta

• Svar på tråden värdpar, att vara eller inte vara?!
  • TheD

Mina föräldrar fick titel "värdpar". Det de gjorde var att få svar från gästerna, skicka ut information osv. Jag vet inte vem som gav ut vgselprogram vid kyrkan men jag tror att vår toastmaster, min moster, gjorde det och kanske mina föräldrar. Mina föräldrar var nog mer upptagna mer att hälsa alla välkomna osv.

• daniiel

Förr var det väl brudens föräldrar som var värdpar? De som betalade för bröllopet bjöd också in till bröllopet. Nu betalar ju oftast brudparet själva allt eller den största delen, så de är värdpar ur den synvinkeln.

Jag trodde man hade antingen värdpar eller toastmaster numera? Att de hade som samma uppgifter. Så vet jag då att alla jag känner har gjort, samma uppgifter men olika titlar bara.

Vår toastmaster & toastmadame ("värdpar") skötte alla såna uppgifter. De tog emot OSA, ringde de som glömt OSA, var på plats i kyrkan tidigt och hjälpte till med solist osv, delade ut vigselprogram och bröllopsbubblor och visade gästerna till sina platser. De ordnade festlokalen, skötte all kontakt med personalen under kvällen och såg till att solist och fotograf fick betalt. De höll också i brudskål och lekar under kvällen, såg till att övriga tal flöt på osv. De gjorde ett jättebra jobb iaf :)

• aniara
    daniiel skrev 2011-11-29 20:15:50 följande:
    Jag trodde man hade antingen värdpar eller toastmaster numera? Att de hade som samma uppgifter. Så vet jag då att alla jag känner har gjort, samma uppgifter men olika titlar bara.
    Nej det är två separata roller fortfarande, men en del väljer att kombinera. Vi har bett våra föräldrar vara värdar. De tar emot inbjudningar och ger information i förväg om t.ex. logi, vår önskelista etc. De hälsar välkomna till bröllopet och introducerar vår toastmaster. Sen har vi vår toastmaster som får middagen att flyta. Om man vill kan man också ha kyrkovärdar som hälsar välkomna till kyrkan, delar ut vigselprogram och ser till att gästerna sätter sig rätt i kyrkan.
  • sofi 88

Jag och m2b kommer ta emot OSA, sen har vi toastmasterpar som vi nog kommer be dela ut vigselprogram (om vi nu ska ha sånna, kan folk inte läsa på tavlan? :D ) och jag antar att föräldrarna kommer utbringa brudskål. Ingen ordning på oss inte men jag tror det går fint ändå! Vi kommer inte ha något "värdpar" mer än oss själva eftersom vi betalar majoriteten av bröllopet själva.

• augustesen

Vi kommer inte ha något värdpar, känns rätt onödigt från mitt perspektiv. I kyrkan planerar vi att våra mammor ska dela ut vigselprogrammen och sedan tar vårt toastpar över och håller i resterande delar.

Toastarna kommer ju ha hand om allt det praktiska under kvällen och sen tänker jag nog ge någon rollen som organisatör för det praktiska under dagen..se till att blommorna hämtas, ev tårta hämta/tas emot, ser till att allt är som det ska i lokalen etc. Vi får se vilka som får dessa uppgifter :)

• daniiel
    aniara skrev 2011-11-29 21:57:33 följande:
    Nej det är två separata roller fortfarande, men en del väljer att kombinera. Vi har bett våra föräldrar vara värdar. De tar emot inbjudningar och ger information i förväg om t.ex. logi, vår önskelista etc. De hälsar välkomna till bröllopet och introducerar vår toastmaster. Sen har vi vår toastmaster som får middagen att flyta. Om man vill kan man också ha kyrkovärdar som hälsar välkomna till kyrkan, delar ut vigselprogram och ser till att gästerna sätter sig rätt i kyrkan.
    Aha okej, för som sagt, så vitt jag vet har jag bara hört talas om de som antingen har värdpar eller toastmaster/par och de har alltid samma uppgifter, både innan bröllopet, i kyrkan och på festen :P
  • helsingebrud

vi betalar hela bröllopet själv.
    Fixar lokalen och dukningen själv dagen innan och lägger sista touchen på lördagen.
    Maten fixar jag själv med lite hjälp av andra.
    Har bara utsett en toastmaster inte någon toastmadame

OSA går till mig och jag gör vigselprogrammen själv.

Vill ha någon som hälsar välkomna till kyrkan och delar ut vigselprogrammen
    Vill även ha någon som vet hur jag vill att det skall flyta på under middagen så
    att jag skall kunna slappna av under kvällen

Våra mammor eller några brorsor kan säkert vara "värdpar vid kyrkan"
    men jag vill inte att de ska behöva "jobba" på festen

Blir ju en del att hålla reda på med 130 gäster

• daniiel
    helsingebrud skrev 2011-11-29 23:20:14 följande:
    vi betalar hela bröllopet själv.
    Fixar lokalen och dukningen själv dagen innan och lägger sista touchen på lördagen.
    Maten fixar jag själv med lite hjälp av andra.
    Har bara utsett en toastmaster inte någon toastmadame

OSA går till mig och jag gör vigselprogrammen själv.

Vill ha någon som hälsar välkomna till kyrkan och delar ut vigselprogrammen
    Vill även ha någon som vet hur jag vill att det skall flyta på under middagen så
    att jag skall kunna slappna av under kvällen

Våra mammor eller några brorsor kan säkert vara "värdpar vid kyrkan"
    men jag vill inte att de ska behöva "jobba" på festen

Blir ju en del att hålla reda på med 130 gäster
    Det låter precis som uppgifterna vårat toastpar fick och det funkade alldeles utmärkt :) Ni har inte någon som ni tror skulle vilja ställa upp som toastmadame eller kanske ännu en toastmaster? Behöver ju inte vara en kvinna och en man.
Svar på tråden värdpar, att vara eller inte vara?!