• hellgren

    Bjuda vänner som ej ska vara med på bröllopet till möhippan?

    Jag är uppväxt i en liten by där jag har/hade många vänner. De flesta har jag dock inte så mycket kontakt med längre då jag flyttade ganska långt och vi gled isär.. Men jag har några nära vänner kvar, varav en är min tärna. Jag träffar dem ibland när jag åker hem eller vid någon hemvändarfest. Av de som bor i byn är det tre tjejer och deras familjer som är bjudna på bröllopet.


    Nu till min fråga, kan mina kompisar bjuda även de andra tjejerna som inte är bjudna på bröllopet till hippan? Mig gör det absolut ingenting om de är med, men ja, det var en fundering..


    Jag ska ju inte anordna hippan själv, men jag är ändå nyfiken :)

  • Svar på tråden Bjuda vänner som ej ska vara med på bröllopet till möhippan?
  • Dejli

    Hur stort är bröllopet? Om det hade varit jag som var möhippedeltagare så tycker jag det finns en skillnad beroende på storleken på bröllopet... är det ett mindre och ganska intimt bröllop med familj och bara närmsta vännerna (eller ännu färre) så tycker jag absolut det hade känts okej att gå även om jag inte var bjuden. Om det hade varit ett stort bröllop där många var bjudna, nja, då hade jag nog inte tyckt det känts så kul. Då hade jag hellre grattat på egen hand om jag stötte på bruden vid något tillfälle.

    Men samtidigt så är det ju inte en fest för deltagarna, utan det är deltagarna som anordnar festen och förhoppningsvis har de en bra känsla för vilka som är "lämpliga" att bjuda och inte, och var och en är ju fri att tacka nej om man inte vill gå.

  • Sebastiána

    Du ska inte lägga dig i möhippan alls så det borde vara den som har planerat att ordna hippan, vem det än är (kan ju vara vem som helst) som ställde frågan på BR.

    Man blir dessutom inte inbjuden till en möhippa. Man kan bli tillfrågad om man vill vara med och planera/göra en möhippa för bruden. Den enda gästen på en möhippa är just bruden som inte ska veta någonting om den i förväg. Ofta brukar bruden bli "kidnappad" när hon minst anar det.

  • SaraJoakim
    Sebastiána skrev 2011-12-08 08:33:58 följande:
    Du ska inte lägga dig i möhippan alls så det borde vara den som har planerat att ordna hippan, vem det än är (kan ju vara vem som helst) som ställde frågan på BR.

    Man blir dessutom inte inbjuden till en möhippa. Man kan bli tillfrågad om man vill vara med och planera/göra en möhippa för bruden. Den enda gästen på en möhippa är just bruden som inte ska veta någonting om den i förväg. Ofta brukar bruden bli "kidnappad" när hon minst anar det.
    Håller med lite här. DU planerar ju inte. Så du kan ju inte ansvara för vilka som väljer att vara med och göra den dagen speciell och kul. Är det tjejjer som medverkar som inte är bjudna till bröllopet så har de ju antagligen tackat Ja med vetskapen om att de inte är bjudna då möhippan brukar ligga hyfsat nära bröllopet. Det är ju bara en bonus att de vill ha kul med dig och göra det minnesvärt. Tar de illa upp över att inte vara bjudna tackar dom väl nej? Det är ju som sagt inte du som ordnar hippan, så blir någon som inte är bjuden frågad att vara med så är det ju helt upp till dom.
  • daniiel

    Jag håller inte med om att du absolut inte ska ha något att säga till om angående hippan, att man bara ska blunda och strunta i den helt. Visst, du ska inte planera allt och hålla i den själv, så långt håller jag med. Jag tycker dock definitvt att man i allra högsta grad måste få vara med på något hörn och påverka. Lämna små tips till den/de som ordnar den med tex förslag på vänner att bjuda in och kanske också aktiviteter (om det är något man absolut vill/inte vill göra).

    Det kanske beror på att jag skulle tycka det var en mardröm att bli kidnappad, att göra konstiga uppdrag och liknande och trots att jag tycker illa om det, så kanske de som planerar tycker sådant är jättekul och väljer då att göra så. Jag tycker då att det är bättre att man som brud säger till sina vänner att man inte skulle uppskatta det.

    Och även om det är alla vänner som ska ordna det tillsammans, så krävs ju att någon tar tag i saken och drar igång det hela. Den personen kanske inte har koll på alla som bruden känner och skulle vilja ha med. Därför tycker jag det är en toppenidé om bruden sammanställer en lista på de hon skulle vilja ha med och kontaktuppgifter till de personerna. Då blir det ju enklare, annars kanske det blir en gäng på tex 5 tjejer som drar ihop något, trots att det är 10 andra som bruden hade velat ha med, bara för att de 5 tjejerna inte hade namn och nummer till de andra. Lite tråkigt.

    Ångående att bjuda in de som inte är inbjudna till bröllopet, så tycker jag absolut att man kan göra det. Varför inte? Vill personen i fråga inte vara med, så kan de ju bara skippa det. Jag skulle inte ta illa upp om jag blev tillfrågad om hippa för en vän (som jag inte står jättenära) men inte var inbjuden på bröllopet. Jag skulle bara se det som en chans att få vara med och fira det stundande bröllopet och bruden :)

  • hellgren

    Först och främst, så vet jag att det inte är jag som ordnar hippan, skrev ju det i trådstarten ;) Är mest nyfiken! Sen är jag mer inne på daniiels linje, min tärna kommer att anordna hippan tillsammans med andra men hon känner inte alla gäster, så det jag kommer att göra är att ge henne gästlistan o sen är det ju upp till henne att bestämma vilka som skall tillfrågas. Som sagt, var mest nyfiken :) Tack för Era svar!

  • Aleta

    Självklart kan de det!

    På min möhippa var det massor med kompisar som inte var bjudna på bröllopet.
    Några var med hela dagen, men de allra flesta anslöt till middagen som de hade ordnat på kvällen.

    (Jag hade givetvis ingen aning och blev jätteglad att så många ville vara med och fira mig.)

    Angående att ordna möhippor så har jag varit med om ganska många. Det brukar vara en tärna eller syster som kontaktar alla, men sedan blir det oftast ett järngäng med de som är mest intresserade/har mest tid som ordnar och planerar tillsammans.
    Folk som inte har så mycket tid brukar komma och vara med om inte hela dagen så kanske halva. 

Svar på tråden Bjuda vänner som ej ska vara med på bröllopet till möhippan?