• goann

Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?

Vi har bokat ett band till vårt bröllop men börjar inse att det kanske kommer vara hög musik, ingen plats att i lugn och ro sitta och prata för de som inte vill dansa etc....
    Eller?

Du som varit på flera bröllop, vilket är bäst och vad ska man tänka på?

Tips mottages gärna

• Svar på tråden Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?
  • CarPer

Alla band som jag har stött på kan sätta igång inspelad musik....hur svårt är det? 
    Om man vill spara pengar på ett enkelt sätt så kan man göra sina egna spellistor, eller kan man be någon musikintresserad person som är på festen att göra det. DJ är ofta överflödigt skulle jag säga, liveband blir mer personligt just för kvällen (fast ofta dyrt) + att dom i bästa fall kan hjälpa till med allsång osv.  Jag har sett DJ:s sätta upp utrustningen vid 16 och börjat spela till dans kl 22:30  ....till vilken nytta?

• Trivia
    CarPer skrev 2011-11-16 08:07:36 följande:
      Jag har sett DJ:s sätta upp utrustningen vid 16 och börjat spela till dans kl 22:30  ....till vilken nytta?
    Det är ju då festen börjar Flört

Risken med att göra egna spellistor, vilket ju är himla smidigt nu när det finns Spotify, är ju att det bara blir ens egna musiksmak. Även om man gillar en massa olika musik så lyssnar man ju oftast på samma saker mestadels.
    Ett alternativ skulle ju kunna vara att be gästerna maila in låttips och låtar som de vill höra. Då får ju alla vara med och bestämma.
  • Jane

Inget slår liveband! Beror ju självklart på också vilket slags liveband. Men det där att det inte går att prata i lugn och ro....de kan ju ställa in hur pass hög musiken ska vara, så det behöver ju inte vara full volym. Det hade varit tråkigt om man har en cd-skiva som är på med jättelåg volym bara för att folk som inte vill dansa ska kunna prata.

• gbg2012

Jag har aldrig varit på bröllopsfest med liveband utan alla tre hade spotify,problemet på alla tre var att det stundtals var tyst när ingen bytte låtar och brudparen fick byta låtar för att gästern inte gjorde detta...

Vi hade från början tänkt ha både liveband och dj, för vi känner en kille som är dj men så hoppade sångerskan av bandet vi hade tänkt ha så nu blir det coverband hela kvällen! Men jag tror det blir bra. =) 

• gbg2012

Vår lokal är för 120 personer och vi kommer vara ca 60 personer, så den är rymlig men det är viktigt att gästerna kan komma ifrån, så det beror ju på hur lokalen ser ut. Kan gästerna gå ut och prata och finns flera rum till exempel. 

• MrsT2011

Beror på vad ni har för musiksmak, men vi som bara ville ha typ schlager, creedence och annan after ski-musik tyckte att trubaduren var värd varenda spänn! Vilken utstrålning han hade, och vilken stämningshöjare det blev! Inte farligt dyrt heller, 4000 kr för tre timmar. Dessutom körde han några spontana partytrick som överraskade oss helt, typ "det headbangande brudparet".

• lilja

Vi ska ha trubadur/liveband, tre killar som spelar.
    Det är så olika hur man vill ha det, ska ju passa festen. För vår del känns det bra med beslutet, var först inne på spellistor på spotify, men vi hittade de här killarna till ett superpris.

* 21 juli 2012 *
  • goann
    MrsT2011 skrev 2011-11-16 14:03:25 följande:
    Beror på vad ni har för musiksmak, men vi som bara ville ha typ schlager, creedence och annan after ski-musik tyckte att trubaduren var värd varenda spänn! Vilken utstrålning han hade, och vilken stämningshöjare det blev! Inte farligt dyrt heller, 4000 kr för tre timmar. Dessutom körde han några spontana partytrick som överraskade oss helt, typ "det headbangande brudparet".
    Får man fråga vad er trubadur hette?
  • MrsT2011
    goann skrev 2011-11-16 18:51:38 följande:
    Får man fråga vad er trubadur hette?
    Han heter Magnus Fallgren och finns i göteborgsregionen!
  • CiaLia

Vi fick världens bröllopsfest och det var dels tack vare att vi satsade på ett riktigt bra band som verkigen fick folk att släppa loss. Vår lokal var för 80 pers men eftersom att det var sommar och varmt väder fick de som inte orkade med musiken sitta ute på bryggan, altanen el gräsmattan. 

Jag tycker absolut att liveband höjer partystämmningen om man är ute efter att få en fest där folk dansar och festar loss. Vår vigsel startade redan kl.13 å festen höll på till 1 på natten å gästerna inklusive jag å mannen festade in i det sista. 

• Sofi K

Det beror lite på hur festen är upplagd tycker jag.

Jag har varit på ganska många bröllop för min ålder, inser jag. De flesta festerna har då varit sittning med tal och spex. Inte så mycket dans egentligen. De gånger det har varit live-band har dom spelat kanske tre sånger i lagom ljudnivå när tillfälle ges, till exempel när man är uppe och rör sig eller inga tal står på programet för tillfället.

Jag tycker nog att det är en väldigt bra ide om man ska ha liveband under själva middagen. Sedan när dansen börjar så får dom ju fria händer att spela hur mycket dom vill.

Men ett tips kan ju vara att ha ett rum sågonstans där man kan gå för lite lugn och ro, som också är dekorerat i bröllopets färger.

Svar på tråden Ni som varit på bröllop, är det bäst med eller utan liveband?