• Jeanette853

Midnattsbröllop

Nu behöver jag tips och råd =)
    Jag och min m2b ska gifta oss vid midnatt och då undrar jag följande:
    * Får man gifta sig i kyrkan på natten??
    * Vad bjuder man sen att äta?? Man kan väl inte ha traditionell middag mitt i natta väl?? =)
    * Vårat bröllop kommer vara alkoholfritt, vad har man för olika drycker då???

Hjälp mig!! =)

• Svar på tråden Midnattsbröllop
  • daniiel

Vad roligt, jag är väldigt förtjust i hela idén med midnattsbröllop :D

Jag tror dock det kan bli lite svårt att hitta en präst och övrig personal som ställer upp den tiden på dygnet, men ring runt till kyrkor och fråga :) Annars kanske ni kan välja en borgerlig vigsel och försöka få tag på en vigselförrättare som kan tänkas ställa upp :)

Vad ni bjuder på att äta beror väl kanske lite på upplägget av bröllopet :) Ska ni be gästerna komma enbart till midnatt och ha vigsel först och sedan äta något kanske lite snittar och sådan plockmat och bröllopstårta kan vara något?

Det man kan göra är ju att ha ett lite bakvänt bröllop och ha festen före själva vigseln. Då bjuder man in till middag tex kl.19 och äter då vanlig middag, kanske dansar lite och sedan har vigseln vid midnatt och efter det äter tex bröllopstårta mer som vickning då :)

När det gäller alkoholfri dricka så kan ni ju bjuda på läsk, vatten (med och utan kolsyra/smak) och alkoholfri cider :) Det finns ju även alkoholfritt vin och öl om man vill ha det :)

• Jeanette853

Min m2b har en jättebra präst som spelar i hans fotbollslag och som vigt/döpt/begravt massa folk/barn till familjen, så han ställer säkert mer än gärna upp =)

Vi förlovade oss nu när sommartiden tog slut, dvs på "timmen som försvann" och ska vigas då timmen kommer tillbaka =) Vi ska vigas natten mot våffeldagen, dvs min äldsta sons födelsedag och han har ända sen han föddes fått våfflor till frukost då, och jag spånar på ett våffelsnitt tema till vickning =) Finns ju massa "matigare" varianter på våfflor och så tårta efteråt??? Låter det helt knasigt???

• daniiel

Ja, har ni en präst som är villig att ställa upp, så är ju den saken lite lättare att få igenom skulle jag tro. Vill ni vigas i kyrkan ska ni ju dock ha vaktmästare som ska låsa upp och göra såna saker, samt kanske en kantor som ska spela osv. Ni kan ju då, om ni känner prästen, ta hjälp av honom att prata med de andra :) Gör det så snart som möjligt, så ni inte planerar allt annat utan att veta att om det går bra att vara i kyrkan.

Jag tycker det låter som en bra idé med våfflor :) Ni kan ha våffelbuffé och göra lite olika varianter av våfflor, det skulle ju vara väldigt annorlunda och personligt, tror dessutom att de flesta uppskattar våfflor :) Har ni allergiker går det ju enkelt att ordna mjölk/glutenfria och med flera olika tillbehör bör det ju finnas något som alla gillar :D

• Jeanette853

Åh jag är så glad!!! =)
    Fått klartecken av både församlingen och prästen att allt är ok, de skrattade gott åt våran ide´ och ville verkligen vara med och förverkliga den =) Kyska-check! Präst-check!
    Så då kan jag bocka av det på listan.

Fick även mail ang sångerskan också, hon ville också gärna ställa upp =) -check!  =)

• daniiel

Men åh, vad roligt :D Nu när ni har allt sånt ordnat så är det ju bara att tuta och köra! hehe

• Drullen

Så himla kul ide, med sommartimman o vintertimman. Hoppas verkligen att allt kommer funka, men det låter ju som att de saker som kunde felat redan är löst! Tycker att det låter som en kamp grej med våfflor! Lycka till med bröllopet.

• Drullen

Kanongrej skulle det stå...inte kamp grej... Autokorrekt o ja är inte bästa vänner...

• Vingilot

Åh, gillar ert upplägg massor! Vi fantiserade också lite om midnattsvigsel ett tag, men då föll det på saker som att våra gäster är långväga och många av dem för kvällströtta (barn, gamla osv).Flört

Kul att präst och andra är så positiva!

Våfflor låter jättebra tycker jag, man vill ju kanske inte vräka i sig 3-rätters middag mitt i natten. Tungan ute

Jag dryckesbrainstormar lite: alkoholfria viner och cider, goda fruktmuster (äpple, druva m.m.), te av olika slag (gärna riktigt gott chai-te med mkt mjölk o socker, passar bra till våfflaGlad), kaffe... Hm, min brainstorm mojnade visst...Flört

Hoppas få se bilder sedan!

Stort lycka till!

Svar på tråden Midnattsbröllop