• Anonym (fattig)

    Inte råd med present

    Usch, jag har en stor klump i magen. Vi är bjudna på två bröllop nästa år, till nära vänner till min sambo. Vill jätte, jättegärna gå men vi kommer med största sannolikhet inte ha råd med någon present överhuvudtaget.


    Vi har det väldigt hårt ekonomisk, sambon blev arbetslös i början av året, fick ingen a-kassa osv (lång historia). Det tömde våra besparingar nästan helt och hållet. Nu pluggar han och jag tar ut minimalt av min föräldraledighet för att kunna vara hemma med vår minsting tills han får dagisplats i augusti. Trots det kommer mina dagar antagligen inte att räcka helt och min sambo, som slutar plugga i juni, står kanske utan inkomst under sommaren om han inte lyckas hitta jobb direk (vilket vi hoppas på, men inte kan räkna med)...


    Det innebär att vi måste vända på varenda krona bara för att gå runt varje månad, och dessutom skulle vi helst behöva spara undan inför sommaren om det vill sig illa och ingen av oss har någon inkomst då. Vi har två barn att tänka på också, med jul och födelsedagar osv... Känner inte att det finns någon utrymme för present _överhuvudtaget_ egentligen (bröllopen är under vår/sommar också). Tak över huvudet och mat på bordet är liksom prio ett.


    Mår så dåligt över det här. Känns som ett tvång att man måste ge present, fast det ju inte är så egentligen. Det känns så ångestladdat att jag ibland inte ens vill gå dit...

  • Svar på tråden Inte råd med present
  • Chicita

    Ge dom ett "presentkort" på en middag hemma hos er? 
    Det skjuter ju presenten lite på framtiden också, och även om dom skulle ta ut sin present så kan man ju göra en lyxig middag för en billig slant om man är lite kreativ. Det är inte så mycket dyrare att laga mat för fyra än för två Glad  

    Eller om du eller din sambo är duktiga på att göra saker så kan ni göra en present.

    Om det är nära vänner så vet dom säkert om er ekonomiska situation. Håll ett tal på bröllopet istället kanske? Det är faktiskt värt väldigt mycket när man sitter där som brudpar Glad 

  • Dannedo

    Självklart ska ni gå på bröllopen, och ni ska inte ha någon ångest över det med presenterna! Om det är nära vänner så vet dom ju säkert hur er situation ser ut just nu. Kanske kan ni på förhand säga som det är, att ni inte har råd med present just nu men hoppas att få bjuda på middag någon kväll t.ex.

    Förslag på billiga, symboliska presenter:

    En flaska vin

    Ett fint blockljus

    Hemlagade chokladtryfflar

    En bild på brudparet från t.ex början på deras förhållande (om ni råkar ha från någon fest t.ex), kanske utskrivet i svartvitt och i en enkel ram.

    En "fredagsmysbox": ta en tom låda, lägg i chips, dipp, godis och film (går ju att hitta jättebilliga ibland). Beror på vad ni har för relation med paret men jag skulle tycka det var kul och gulligt :D.

    Egentligen tycker jag att ett fint kort med några väl valda ord kan vara precis lika värdefullt som en dyr present. Jag har själv ansträngt mig för att hitta den "perfekta presenten"  och lagt ut flera hundra kronor och sedan inte ens fått ett tack, och aldrig sett en skymt av presenten i fråga när man varit på besök. Så i efterhand hade jag hellre gett ett fint ljus. 

  • Trivia

    Om det är nära vänner så kanske ni helt enkelt kan säga som det är. Annars som sagt var så gör någon hemmagjord sak.

  • Syrinx

    Jag håller med ovanstående om att ni självklart ska gå på bröllopen även om ni inte har råd med en dyr present. Självklart ska ingen behöva ruinera sig för att gå på bröllop - hyra och mat är absolut det ni ska prioritera! Det är min fasta övertygelse att inget brudpar bjuder in till sitt bröllop för att få presenter, utan för att man vill dela en av de största dagarna i sitt liv med nära och kära! Presenter är av underordnad betydelse, men jag förstår att ni inte vill komma helt tomhänta.

    Det är jättefina förslag du redan har fått, och jag kan bara instämma. Om någon av er är duktiga på att sy, snickra, sticka eller måla finns det massor av vackra, minnesvärda gåvor ni kan göra som inte kostar många kronor. Annars tycker jag att Chicitas förslag om ett vackert utformat presentkort på hemmalagad middag hos er är strålande. Personligt och lyxigt för brudparet! 

    Lycka till! 

  • Aleta

    Säg som det är till dem.
    Är det nära vänner så förstår de, det är det man har vänner till.

    Tänk hur du själv skulle tycka om du var i deras situation. Visst skulle du vilja att de kom på ditt bröllop och var med på er dag utan att känna ångest?
    Så prata med dem och förklara att ni inte har råd med presenter just nu.

    Saker ni kan göra som inte kostar något, men som upskattas enormt:
    Gör ett riktigt vackert kort. Har de barn kan ni ge presentkort på att sitta barnvakt x antal kvällar så att de kan gå på bio eller liknande. Det är värt mer än hundra dyra kristallvaser för en småbarnsförälder! 
    Skriv en rolig visa eller håll ett tal på bröllopet.  

  • knyttan

    En vän till mig som gifte sig för ett tag sen hade en jättefin "önskelista". Där stod bland annat sådant som "ett äventyr", "en trevlig kväll", "ett konstverk" och flera andra sådana saker som man själv fick bestämma vad det var och om man ville spendera pengar på det eller inte.
    Jag håller med alla ovanstående, säkert räknas er närvaro på bröllopet mycket högre än avsaknaden av (materiell) present! Och glöm inte bort att det faktiskt ÄR tanken som räknas även om det inte känns så ibland! Hemgjord saft, hembakt bröd, stickade sockar, sydda soffkuddar av stuvbitar eller vad man nu själv kan göra kan vara Minst lika uppskattat som tradiga och opersonliga presenter!
    Om du är det minsta händig så kan jag tipsa om att gå till biblioteket och kolla vad de har för handarbetesmagasin mm, där kan man ofta få en massa inspiration till saker som man kan göra själv, där materialet kanske inte är så kostsamt. Annars kan ni säkert komma på någon tjänst som era vänner skulle behöva som ni kan hjälpa till med, barnpassning har redan nämnts osv.

  • wiii

    Såklart ni kan gå ändå!
    Vi hade flera gäster som inte gav någon gåva, men vi vet om att de har en väldigt osäker inkomst så det var abslout inget som vi tänkte på. Det var roligt att de kom!

  • Fröken Söt

    Tycker absolut att ni ska gå!

    Vi fick en annorlunda gåva från ett av paren som inte heller har så gott ställt. Vi får välja ut ett av bröllopsfotona som hon sedan ska måla en tavla av. Väldigt uppskattat!


  • enelram

    Försök göra er av med lite gammalt.... kläder som barnen vuxit ur,saker som inte används,eller så ta med era vänner ut iskogen på ett äventyr med mat,musik,vandring vad som helst  mat kan man ju bjuda på å kan bli hur billigt som helst.
    JAg vet några som tog med sig brudparet ut på tältning,fiske ,vandring  å bara hade en helt underbart mysig dag å natt.
    Klart ni ska försöka gå.......
    De måste ju fatta eran situation annars kanske de inte e så goda vänner???
    Kram å lycka till

Svar på tråden Inte råd med present