Inlägg från: Vingilot |Visa alla inlägg
  • Vingilot

    Turkos brudbukett?

    Det börjar luta åt en turkos klänning med vitt som accent. Men hur gör jag då med buketten? Ska den vara vit med bara turkosa "prydnader" och band eller finns det blommor som går i turkost? Har försökt leta runt på nätet men hittar bara konstgjorda turkosa blommor. (Ha ha, och jag som jobbat i trädgårdsbutik, nu får jag skämmas...Tungan ute)
    Eller ska man köra på nån helt annan färg till blommorna?
    Please help!Glad

  • Svar på tråden Turkos brudbukett?
  • Vingilot


    Tack snälla för era tips och tankar! När jag läst vad ni skrivit känner jag också att turkos på turkos blir galet.Tungan ute

    Just nu har jag en ihopnålad provklänning hängandes på min provdocka. Det är ett ganska skarpt turkost tyg men helt täckt med vit/creme spets och med rynkad vit satin i midjan. (Obs att det inte är dessa tyger jag ska använda, det är bara som en "skiss" för att se färger och få rätt storlek!!!) Spetsen dämpar det turkosa väldigt mkt. Om klänningen ser ut så här, är det fortfarande bäst med vit bukett då? Annars låter ju en tredje färg spännande också!Glad

    (Jag fattar inte detta, jag tycker jag har en hyfsat bra känsla för färger i vanliga fall, men när det gäller detta med bukett+klänning då stänger min hjärna och mitt färgsinne av...!SkrikandesFlört)
  • Vingilot
    daniiel skrev 2011-11-04 01:56:30 följande:
    Oj, din klänning (även om det bara är en provklänning) ser fantastiskt vacker ut! :) Syr du den själv?

     


    Åh, tack så hemskt mkt!Skrattande Ja, jag syr den. Har sytt några balklänningar åt vänners barn de senaste åren och kände att det väl var dags att få sy nåt litet tjusigare åt mig själv också. Men vi får väl se hur det går...!Skäms

    Och tack igen för tipsen allihop!Skrattande Och vad glad jag blir att ni tycker den ser fin ut!Glad

    Ja, jag känner att en tredje färg vore bra, men kan inte bestämma mig för vilken. Har faktiskt tänkt på lila också, men nånstans känns det fel. Eller rättare sagt, när jag tänker på lila i det här sammanhanget är det av någon anledning en vanlig liten styvmorsviol (heter de va?) jag ser framför mig. De som har lite olika lila färger i sig och som är små och lite "tillbakadragna", inte hoppar fram och skriker LILA så där liksom...Flört  Fast det är kanske inte en blomma man kan ha i en brudbukett?

    Och så här såg det ut när jag nyss nålade fast några blekrosa och bleklila pappersblommor på klänningen:

    Orange toner tror jag går bort för min del eftersom jag inte är så förtjust i den färgen. Letade efter något i orange att prova med men hittade inget, så det säger kanske en del om mina känslor för den färgen, ha ha...Tungan ute Men jag kan någonstans i mitt huvud ändå se att det skulle funka. Om jag hade gillat färgen.

    Mrs S 2012: Fjädrar är ju en bra idé för att få in färger som inte finns i blommor, hade inte tänkt på det, tack!Skrattande

  • Vingilot

    Åh, tack Passionsblomman, helt fantastiska blommor du visar mig!Skrattande
    Jag har på nåt sätt inte tänkt på att kulörer i blomvärlden kan vara så mkt annat än kulörer i en färgtub t.e.x. (Återigen får jag skämmas... Tur att jag slutade jobba med växter, helt klart inte mitt område...Skäms).
    Den orangea rosen du visade är ju jättevacker! En sån färg skulle jag absolut kunna tänka mig! De två cremiga också.
    Cerise är jag lite rädd ska bli för kallt för mig. (Fast blivande maken skulle blivit glad, hans favoritfärger är turkos och cerise.Glad)

    Buketten högst upp hade jätteläckra färger som känns bra och jag gillar Alstromerian. Däremot törs jag inte vara så knallig som Gloriosan, men snygg var den ändå.

    Jag hoppas hitta en bra florist som kan sina saker, men har inte jättemånga att välja på då det är en liten ort och jag inte är bekant med branschen där. Har blivit tipsad om att en blomsterhandel i trakten ska vara riktigt bra på brudbuketter dock, ska kolla upp dem. Har även haft lite kontakt med en florist som jag hittat bara på random. Känns jätteviktigt att det är någon som kan, men jag har nog svårt att avgöra om en florist är bra eller inte är jag rädd.

    Förresten, en tanke som just slog mig: ska man ta med sina egna färger i ekvationen kanske? Hår och hud. Jag har blek hy och rött hår.

  • Vingilot

     


    Oj, nu blir jag nästan generad! Gud vad söt du är!Skrattande Tack!Skrattande Jo, jag hoppas jag ska våga visa upp det färdiga resultatet.Glad
    (Pssst. Jag är fuskrödhårig men har varit det i över 15 år så det känns som "min" färg nu.)

    Jag kom just att tänka på vildkaprifol, borde inte det kunna funka till också? Vi gifter oss i min barndoms Bohuslän och det är ju dessutom Bohusläns landskapsblomma, så jag gillar symbolvärdet i det också.Glad
    Just denna var lite blek, men det finns ju mer aprikosa också.
  • Vingilot
    Jane skrev 2011-11-05 10:32:33 följande:
    Jag kom o tänka på att orkidéer har väldigt fina färger ibland, det finns ju en sort vad jag vet som är "marmorerad". Kan man göra bukett av orkidéer?
    Ja, kan man?Glad Låter spännande iaf!
Svar på tråden Turkos brudbukett?