• Äldre 30 Oct 20:34
    5085 visningar
    10 svar
    10
    5085

    Vad kan vi ge prästen som tack för att han har vigt oss?

    Hej,
    jag antar att man ska ge prästen något som tack för han vigt oss. VIlket som så känner vi för att göra det, för vi träffade honom första gången förra veckan för diskutera vigseln och det var nog bland de skönaste människor jag träffat. Så perfekt för oss verkligen. En människa som ger hopp om bättre plats i världen liksom. Glad, skrattade mycket, skämtade, men ändå seriös. Vad kan vi ge honom?

  • Svar på tråden Vad kan vi ge prästen som tack för att han har vigt oss?
  • Äldre 30 Oct 20:37
    #1

    Om det är en präst från svenska kyrkan så får han / hon inte ta emot gåvor personligen.
    Däremot kan du ge en gåva till svenska kyrkan om du vill.

    Ett kort på dig och din make däremot tror jag inte att prästen tackar nej till Glad 

  • Äldre 30 Oct 20:57
    #2
    Chicita skrev 2011-10-30 20:37:59 följande:
    Om det är en präst från svenska kyrkan så får han / hon inte ta emot gåvor personligen.
    Däremot kan du ge en gåva till svenska kyrkan om du vill.

    Ett kort på dig och din make däremot tror jag inte att prästen tackar nej till Glad 
    Jaha, är det på så vis. Ja kort efter kanske man ska skicka då?hmm
  • Äldre 30 Oct 23:32
    #3

    Som Chicita säger får dom ju inte ta emot gåvor personligen men vår präst kommer få ett tack kort med en bild på oss från bröllopet!!


  • Äldre 30 Oct 23:57
    #4

    Jag trodde också att det var så att de bara gör sitt jobb? Även om butiksbiträdet på Glitter eller dottern dansskolefröken är jätteduktig och trevlig, så ger vi inte dom presenter för det.

    Sen att de inte får ta emot presenter personligen är ju förståligt, men säger som de andra här, ett kort och kanske en liten donation till Svenska kyrkan kan vara något isåfall :)

  • Äldre 31 Oct 04:11
    #5

    Det beror ju på vad man menar med gåvor. Pengar är inte tillåtet, men en blomma eller ett kort får vi förstås ta emot.

  • Jeram
    Äldre 31 Oct 09:37
    #6

    Klart man KAN ge någon symbolisk sak, av "ringa värde", om man nu verkligen vill det. Annars tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att prästerna har betalt precis som alla andra och det bör inte finnas någon allmän förväntan att ge extra gåvor till präster. Särskilt som deras löner redan är skattemedelsfinasierade.

  • Drulle­n
    Äldre 31 Oct 10:15
    #7

    Klart att även präster gör sitt jobb, men det kan ju precis som andra va mer eller mindre inspirerande.


    Även om man inte ger som daniiel sa, nån gåva till Glitters trevliga personal, fast dom får ju nåt tillbaka genom att man kommer tillbaka dit igen. Ganska vanligt är det ju ändå att i slutet av en termin ge en blomma eller liknande till ledare i olika sporter som barna har, även fröken i skolan brukar ju få nåt som tack, trots att det är hennes/hans jobb att lära barnen allt.


    Att uppskatta en annan person är aldrig fel, o en blomma eller ett tackkort tror ja att de flesta oavsett bransch tycker är roligt att få.


    Ja har faktiskt skickat ett tackkort till en butik en gång, dom hjälpte mig o va jättetrevliga. Ja vet att dom blev kanonglada för det.

  • 1700ta­l
    Äldre 31 Oct 10:23
    #8
    Jeram skrev 2011-10-31 09:37:06 följande:
    Särskilt som deras löner redan är skattemedelsfinasierade.

    Eeh? Kyrkan och staten gick ju skilda vägar år 2000...


    Annars skulle jag kunna tänka mig att ge av blomdekorationerna som stått på bordet som tack till olika personer man vill ge en extra uppskattning till, präst, föräldrar, de som slitit med maten osv.

  • Äldre 31 Oct 13:00
    #9
    Drullen skrev 2011-10-31 10:15:02 följande:

    Klart att även präster gör sitt jobb, men det kan ju precis som andra va mer eller mindre inspirerande.


    Även om man inte ger som daniiel sa, nån gåva till Glitters trevliga personal, fast dom får ju nåt tillbaka genom att man kommer tillbaka dit igen. Ganska vanligt är det ju ändå att i slutet av en termin ge en blomma eller liknande till ledare i olika sporter som barna har, även fröken i skolan brukar ju få nåt som tack, trots att det är hennes/hans jobb att lära barnen allt.


    Att uppskatta en annan person är aldrig fel, o en blomma eller ett tackkort tror ja att de flesta oavsett bransch tycker är roligt att få.


    Ja har faktiskt skickat ett tackkort till en butik en gång, dom hjälpte mig o va jättetrevliga. Ja vet att dom blev kanonglada för det.


    Absolut, men jag menade att jag inte trodde att det var något som förväntades och som var brukligt, att ge prästen en gåva efter bröllopet.
  • Jeram
    Äldre 1 Nov 14:17
    #10
    1700tal skrev 2011-10-31 10:23:09 följande:

    Eeh? Kyrkan och staten gick ju skilda vägar år 2000...


    Annars skulle jag kunna tänka mig att ge av blomdekorationerna som stått på bordet som tack till olika personer man vill ge en extra uppskattning till, präst, föräldrar, de som slitit med maten osv.


    Ok, my bad. Slarvar med terminologin. Det heter naturligtvis inte längre kyrkoskatt, utan kyrkoavgift. Men min poäng kvarstår;  vi som är medlemmar i Svenska Kyrkan har redan betalat för oss genom kyrkoavgiften.
Svar på tråden Vad kan vi ge prästen som tack för att han har vigt oss?