• 070831

Placering

jag vet inte om ämnet kom i rätt. för att jag hitta inget detta passar in i.

Jag har en nyfiken fråga hur gör ni bordsplaceringen? gör ni den efter ert motto eller genom traditionen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-26 03:13
    vart alla ska sitta^^

• Svar på tråden Placering
  • förlovadflicka

Vi körde med traditioner så långt det gick, men grejen är den att har man barn med som vi hade och ifall det inte är lika många kvinnor och män så funkar det aldrig fullt ut att göra så så det blev lite blandat ändå. Men honnörsbordet var som det skulle, vi satte inte gifta tillsammans men de som var förlovade hade varandra till bordet osv :)

• 070831

okej.. jag funderar göra på mitt eget sätt och inte enligt traditionen då min far inte kommer närvara. för jag har inte haft någon kontakt med han på 2½ år

• Aniara4

Vi hade en traditionell bordsplacering, med undantag för att min pappa inte var med utan jag hade svärmor direkt på min högra sida. Jag hade kunnat sätta brorsan där, men av olika skäl behövdes han mer på ett annat ställe.

En del här på BT menar att det blir stelt om man placerar gästerna bredvid folk de inte känner, inte sätter par tillsammans osv, men det har jag faktiskt aldrig märkt på någon av demer formella fester jag varit på, men då är jag iofs också en person som tycker det är roliga att träffa nya människor och inte lider av social fobi. Däremot har jag varit med om fester utan bordsplacering där de som känner varann sen tidigare klumpat ihop sig och inte gjort några som helst försök att prata med någon annan, och de som inte känner så många har hamnat utanför och har suttit i ett hörn och snurrat på drinken. Jag har rentav gått tidigare från en och annan sådan fest.

Vi satte så långt det gick en från min sida med en från hans sida och  försökte göra så att de skulle ha någonting gemensamt. Medföljande partners som inte kände någon annan satt i närheten av sin respektive, snett över bordet eller så, andra par delades till varsin sida av rummet om det behövdes, men nästan alla hade någon de kände i närheten - och de få som inte hade det är hypersociala personer som inte har några som helst problem med att prata med okända och ha trevligt.  Och det var fantastiskt lyckat, alla gäster trivdes och det roliga är att alla hävdade att just de satt vid det trevligaste bordet, så vi hade nog lyckats sätta ihop dem riktigt bra!

• Jalle

Vi ska inte göra enligt traditionen. Vi ska ha runda bord, alternativt fyrkantiga om vi inte får tag på runda. Min man och jag ska sitta bredvid våra lillasystrar med respektive och våra barn. Anledningen till detta är att vi överhuvudtaget vill ha ett lite otraditionellt bröllop där fokus är att alla ska ha roligt på festen, även vi! Tror nämligen att jag får roligare bredvid lillasyrran än bredvid min mor, inget fel på henne men nån festprisse är hon inte.

• Chicita

Vi hade traditionellt honnörsbord, förutom att min mamma ersattes av pappas sambo.
    Annars gjorde vi faktiskt så att vi försökte sätta alla par någotsånär diagonalt. Ibland hamnade dom rakt över bordet mot varandra, ibland 2-3 platser ifrån varandra men aldrig på samma sida av bordet. Vi hade ju komplicerat vår bordsplacering eftersom klädsel (adel - borgare- bönder + 6 vanligt klädda) påverkade placeringen.
    Ju "finare" man var destå närmare honnörsbordet.
    Vilket innebar att några av mina kollegor hamnade nästan uppe vid honnörsbordet (bara toastmastrarna som satt emellan) och makens 2 farbröder + en morbror (alla i vanliga kläder) hamnade längst bort.

Klädseln påverkade också servicen faktiskt, eftersom mina härliga kollegor levde sig in i rollerna så bra. Så dom fjäskade runt oss och adeln, var måna om borgarna. Bönderna och dom vanligt klädda fick service men inget extra Tungan ute 
    Samma när det gällde att hämta det helstekta vildsvinet och senare tårtan... Adeln gick först (efter honnörsbordet förståss), sen borgarna , bönderna och sist de i vanliga kläder.
    Allt för att förstärka upplevelsen Glad 

För att förtydliga - Ingen fick dålig service. Men redan i inbjudan så fick dom ju veta att det skulle vara skillnader mellan de olika stånden och dom spelade mycket på det själva. Adeln kunde högljutt be bönderna flytta sig från baren om dom skulle fram och handla osv... Alla hade jättekul med sina karaktärer *hihi* 

• 070831

Tack för alla tips :) ja dock blir det min sambos släkt och några av mina vänner som blir bjudna. och min mamma så klart men jag tror inte att hon kommer men en inbjudan får hon iaf.
    jag kommer göra på mitt lilla så mina vänner på min sida och daniels släkt på hans sida :p för jag tycker hans släkt är jobbig och gnällig. men det får man ta ibland så vi försöker göra på det bästa sättet..

Svar på tråden Placering