• Anneli256

Hjälp hur ska vi fixa bordsplaceringen..

Vi ska gifta oss i maj nästa år..planeringen är i full gång. Har varit lite orolig för hur jag ska göra med inbjudan då min mamma och pappa är skilda. Mamma är omgift o pappa sambo. Min mor har dock givit klartecken att hon kommer även om jag bjuder min far.. Tyvärr så är deras relation minst sagt frostig.. Dessutom så vet vi inte om min m2b pappa är tillräckligt kry för att kunna närvara vid bröllopet.  Ett "sedvanligt" honnörsbord känns helt uteslutet. Dom gäster som kan tänkas närvara som jag inte vet hur och var jag ska placera är ju då.. min mor och hennes man ( känns nästan som min biologiska far), min far och hans sambo.. och eventuellt min blivandes pappa. Förutorm dessa så kommer ju även mina tre söner (vuxna) min mans vuxna son, ev hans två yngre söner 13 o 10 år gamla (vet ej ännu om dom kommer att närvara vid middagen..och om dom gör det så blir de dom enda barnen) Jag har två tärnor den ena min svärdotter och den andra en god vän, samt en hederstärna ( som ej ska gå med OSS in i kyrkan av personliga skäl..) Min man har en eventuellt två bestman varav den ena är hans vuxna son och den andra en god vän. Dessutom så har vi vår toastmadame och hennes man, och våra goda vänner som ska agera värd och värdinna. Sammanlagt så blir vi ungefär 30 personer.. Jag kan inte få ihop det på något sätt. Min mor och far bör ju helst inte sitta i närheten av varandra... helst inte så dom kan få direkt ögonkontakt heller. Usch hoppas att ni förstår hur jag menar.. o kanske har något råd till oss.
    Måste bara säga att jag precis beställt ett par helt underbara brudskor på dreambride.. längtar tills dom kommer med posten Skrattande 

• Svar på tråden Hjälp hur ska vi fixa bordsplaceringen..
  • Aniara4

Den traditionella placeringen är ju att brudens föräldrar sitter på varsin sida om brudparet (och har brudgummens föräldrar som bordspartners), känner ni att det blir för nära med bara er två som "buffert" mellan dem?

• BlomAnna

Har ett liknande "problem" med min familj, så vi kommer med stor sannolikhet helt enkelt inte ha något honörsbord förutsatt att det funkar att göra "öar" av bord i den lokal vi ska vara i.

Om vi måste göra långbord kommer vi att välja helt andra att ha vid "honörsbordet" detta för att det helt enkelt inte skulle bli bra att ha våra föräldrar där. Tror att min m2b:s föräldrar kommer bli lite besvikna men de kommer nog förstå (hoppas jag).

Eftersom ni har tärnor och marsalkar tycker jag ni kan ha dem vid honörsbordet och så placerar ni mamma med sambo nära i ena änden och pappa med sambo nära i andra och kanske m2b:s föräldrar i mitten.

• TheD

Ska ni ha tärna-or/marsalk-er?

Men låt säga att Honörsbordet är rakt och där sitter du och din blivande tillsammans med brudföljet. Framför er är det runda bord. Där kan ni lätt dela upp folk men ändå blanda :)

• Charlie13

Jag vet många bröllop vi har varit på där endast bruden och brudgummen sitter vid "honnörsbordet". (vet inte om det kallas så om det bara är de två som sitter där.) Men det har funkat fint. Och då har familjerna suttit i borden närmast dem :)

• Anneli256

Ja .. det får nog bli något sådant.. Att man placerar brudföljet vid honnörsbordet.. eller bara vi. Känns dock lite "ensamt" med bara oss. Tyvärr så är det bara "raka" / vanliga bord så det funkar inte med små öar. Hade tänkt i dom banorna som ni föreslår men visste inte riktigt om d var ok. Vill ju inte ha några sura blickar eller kommentarer. En sak som är känslig om vi hade haft dom båda vid honnörsbordet är ju att både min far och styvfar ser sig som min pappa.. o ärligt talat så har min styvfar intagit den rollen mycket bättre än min biologiska far. Tror att jag blir tvungen att släppa det lite o ta det som det kommer, vill ju bara att dagen ska bli perfekt. Inget bråk o sura miner.Obestämd

• Stitch

Jag skulle satt bara er och brudföljet vid honnörsbordet, då blir det ju mest naturligt att placera ut de andra och ingen blir stött.

• BlomAnna
    Anneli256 skrev 2011-10-25 07:28:03 följande:
    Ja .. det får nog bli något sådant.. Att man placerar brudföljet vid honnörsbordet.. eller bara vi. Känns dock lite "ensamt" med bara oss. Tyvärr så är det bara "raka" / vanliga bord så det funkar inte med små öar. Hade tänkt i dom banorna som ni föreslår men visste inte riktigt om d var ok. Vill ju inte ha några sura blickar eller kommentarer. En sak som är känslig om vi hade haft dom båda vid honnörsbordet är ju att både min far och styvfar ser sig som min pappa.. o ärligt talat så har min styvfar intagit den rollen mycket bättre än min biologiska far. Tror att jag blir tvungen att släppa det lite o ta det som det kommer, vill ju bara att dagen ska bli perfekt. Inget bråk o sura miner.Obestämd

Lokalen vi skall vara i har också bara raka vanliga bord men vi tänkte ställa ihop två bord och sätta 6 personer vid varje bord. Vet inte om det kommer att funka men jag hoppas det för det skulle underlätta väsentligt att kunna sätta mamma i ena änden av lokalen och min pappa i andra och min styvpappa (som mamma också skiljt sig från) i en tredje ände

Jag ser ockås både min biologiska pappa och min styvpappa som pappa liksom och vill verkligen inte välja mellan dem. Jätte svårt detta....

• Anneli256
    BlomAnna skrev 2011-10-26 10:43:32 följande:

Lokalen vi skall vara i har också bara raka vanliga bord men vi tänkte ställa ihop två bord och sätta 6 personer vid varje bord. Vet inte om det kommer att funka men jag hoppas det för det skulle underlätta väsentligt att kunna sätta mamma i ena änden av lokalen och min pappa i andra och min styvpappa (som mamma också skiljt sig från) i en tredje ände

Jag ser ockås både min biologiska pappa och min styvpappa som pappa liksom och vill verkligen inte välja mellan dem. Jätte svårt detta....

Ja eller hur.. verkar inte som ni heller ska ha något honnörsbord.. vi var i lokalen igår och pratade med hon som har hand om lokal och som ska sköta mat och dukning till oss.. Hon kom med ett bra förslag och det innebar att vi min m2b och jag skulle ha ett eget bord som står på tvären, detta bord skulle smyckas lite extra med blommor osv.. sen skulle det komma bord som stod med kortänden mot vårat bord.. nästan som ett upp och ner vänt u.. men borden skulle inte stå ihopa.. vårt bord ska vara fristående. Detta känns som en super bra lösning för oss.. kanske något för dig också.. då har du ju liksom flera ställen du kan placera dom personer du inte vill ha i närheten av varandra.. o slipper ifrån problemet med honnörsbord.Glad
Svar på tråden Hjälp hur ska vi fixa bordsplaceringen..