• AnnaIgel

Klädkrock??!!

Hej, vi planerar vårt bröllop och just nu vad vi ska ha på oss. Det kommer bli ett ganska enkelt bröllop( 60 gäster och ca 120.000 i budget.)
    Jag vill gärna ha en kort klänning, gästerna kostym. Nu säger min kära festman att han gärna vill ha Jaquette. Jag förstår att han vill ha något annorlunda och att han vill känna sig fin. Men då säger han att han tyckar att det är OK att hans marshalker (stavning?) har kostym.  Så: Han Jaquette, jag kort klänning, Marshalker kostym, gäster kostym. Vad säger ni, är det helt galet? Kan man "piffa upp" Marschalkerna med en väst eller dyl?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Klädkrock??!!
  • brideo

Hej! Ett tips är att kolla dn.se och Magdalena Ribbings råd om klädkod på bröllop. Är övertygad om att hon har svar på din fråga. 

Sen måste jag bara säga att jag studsade lite när du beskrev ditt bröllop som ganska enkelt men med en budget på 120 000 kr för 60 gäster. Det beror så klart på vad man lägger in i begreppet "enkelt" men det lät märkligt - 120 000 kr är mycket pengar! Grattis till er, ni kommer kunna ha mycket skoj för dem! 

• Sandra och Joakim

Vi är lite inne på samma spår men vi har ännu inte bestämt vad marsalkerna ska ha för kläder. Våra gäster ska ha kostym men min M2B ska ha frack för han vill vara lite finare klädd än gästerna. Vi är nog inne på att vi där framme vid altaret ska vara någorlunda lika uppklädda så det blir inga kostymer där för vår del. Om du ska hotta upp en kostym tror jag det kan bli snyggt om dem har en väst under men inte för mycket för då blir det för likt smoking. Om du dessutom matchar färgen på marsalkarnas kostymer och din M2B jaquette så kan det nog bli riktigt snyggt! För olika där framme blir nog lite konstigt...

• AnnaIgel
    brideo skrev 2011-10-23 11:09:11 följande:
    Hej! Ett tips är att kolla dn.se och Magdalena Ribbings råd om klädkod på bröllop. Är övertygad om att hon har svar på din fråga. 

Sen måste jag bara säga att jag studsade lite när du beskrev ditt bröllop som ganska enkelt men med en budget på 120 000 kr för 60 gäster. Det beror så klart på vad man lägger in i begreppet "enkelt" men det lät märkligt - 120 000 kr är mycket pengar! Grattis till er, ni kommer kunna ha mycket skoj för dem! 
    Oj, är det, det låter ju bra det! de flesta av mina vänninnor har haft högre budget än så och inte alls haft extravaganta bröllop. Men då kör vi på då :)

Upplägget går ju emot alla klädkorder i världen. Jag är rätt traditionell och tycker ju inte att det känns helt OK. Men min sambo tycker att man ska strunta i sånt och ta vad man känner för. Jag vet inte om det är värt att ta striden riktigt, utan ville mer ha synpunkter på hur galet det kan se ut och hur ni andra tänker kring att hålla klädkoder strikt eller inte.

Tack för svar!
  • Fröken Söt

Jag tycker inte att det låter konstigt. Om man kollar på "damsidan" har tärnorna ofta korta klänningar, dvs kostym/mörk kostym, medan bruden har långklänning, dvs mer aftonklädsel/smoking. Varför skulle inte motsvarande fungera för herrarna?

Nu vet jag att tant Ribbing har andra idéer, men ibland får man tänka mer modernt än henne.

• daniiel
    Fröken Söt skrev 2011-10-23 11:34:07 följande:
    Jag tycker inte att det låter konstigt. Om man kollar på "damsidan" har tärnorna ofta korta klänningar, dvs kostym/mörk kostym, medan bruden har långklänning, dvs mer aftonklädsel/smoking. Varför skulle inte motsvarande fungera för herrarna?

Nu vet jag att tant Ribbing har andra idéer, men ibland får man tänka mer modernt än henne.
    Amen till det!
  • AnnaIgel
    Fröken Söt skrev 2011-10-23 11:34:07 följande:

Bra tänkt! då går jag på din linje så får min blivande man som han vill också :)
Svar på tråden Klädkrock??!!