• Daludd
    Äldre 18 Oct 13:38
    3607 visningar
    16 svar
    16
    3607

    Maten kostar 425kr/person känns 225 kr okej som kuvertavgift för gästerna?

    Hej!

    Både ni som är för och ni som är mot kuvertavgift - vad tycker ni?
    Vi är unga och kommer gifta oss nästa år om datum finns lediga för oss på höstkanten.
    Vi har ingen möjlighet att ha alla gäster som vi känner att vi måste ha med, om vi inte får lite hjälp. Det är 65 gäster och är mestadels familj men också en del närmare vänner som vi vill dela dagen med.

    Vi vill ha en middag, och det kommer bli buffé för att vi ska spara in så mkt som möjligt - det kommer dock vara i lokal med personal - för att vi ska slippa städa och hålla på på vår dag.

    Vi har hittat ett ställe där vi kan få en fin buffé för dessa personer, där kuvertavgiften är 425 kronor per person. Då tänkte vi att om vi ber gästerna betala 225 kronor per person, så har vi möjlighet att betala resten med pengar vi har och pengar vi sparar från och med nu.

    Middagen kommer vara i stan där vi bor och där de flesta av våra vänner och vår familj bor. Som det är nu innebär det endast hotell för några personer som inte får plats hos diverse släktingar som finns här, och de har ekonomi till det.

    Vi tänkte inte be om några presenter utöver kuvertavgiften utan det är presenten i sig.

    Gästerna får alltså middag och bröllopstårta för pengarna. Dryck ingår inte i priset men vi tänkte betala för brudskål och något glas vin och avec kanske, om vi inte får hjälp av någon förälder för att det ska bli mer frikostigt. Vi bjuder alltså på alkohol i viss utsträckning också, men har inte fått pris på det än.

    Känns det här okej?
    JAg är personligen för kuvertavgift därför att jag tycker att det är smidigt för alla att slippa köpa present. Men jag vet att många är väldigt emot det och tycker att det är snålt och allt möjligt. Jag undrar vad både för- och motståndare tycker? Jag tänker själv som så att gästen ska få rimligt mycket för sin summa. Att räkna in våra klänningar eller nåt annat dumt känns som sagt bara urdumt - det handlar om kostnaden för maten och drycken och inget annat. 

  • Svar på tråden Maten kostar 425kr/person känns 225 kr okej som kuvertavgift för gästerna?
  • 1700ta­l
    Äldre 18 Oct 13:57
    #1

    Det låter väl inte så farligt mkt men är det inte enklare att avrunda till 200 för enkelhetens skull?

    En sak bara, bjuder ni barn oxå? För då blir det ganska mkt pengar för familjer med flera barn... Om man nu ska jämföra det med en present. Lycka till!

  • Äldre 18 Oct 14:16
    #2

    Jag är neutral till kuvertavgift.
    I de kretsar där sådant förekommer så är det helt ok, men om ens släktingar och vänner aldrig hört talas om sånt så kan dom ta illa upp.
    Mycket hänger nog på hur man formulerar det i inbjudan. Det finns alltid en risk för att det kan tolkas: vi bjuder - du betalar.
    Om det är tillåtet att ta med barnen, hur mycket betalar föräldrarna för sina barn? Halva priset? eller står ni för maten till barnen... Osv.
    Tänk igenom ordentligt så ni har svar på allt när frågorna kommer från gästerna. Utse gärna någon som värd / värdinna (någon av era föräldrar skulle vara lämplig). Det är alltid lättare för en gäst att ställa frågor till en värd/värdinna som kan kännas lite pinsamma att ta upp med brudparet. Speciellt frågor som rör ekonomi och kostnader.

    Prissättningen känns väl ok. Men generellt brukar man väl säga att dom ska betala max 50% eller nåt? Enligt vad jag har hört...
    Och du ligger precis över 50% nu.
    Jag skulle försökt lägga mig på 195:- eftersom det känns väldigt mycket mindre att betala (precis som när man prissätter saker i butiker. Man lägger sig hellre på 99:- än 101:- även om priset är i stort sett samma så känns det bättre att spendera under hundralappen.)
    Så om ni kan klara att komma ner i pris så tror jag det hade varit bra.
    Kolla med stället ni kan vara på om det går att byta ut något på buffen mot något billigare. Istället för oxfilé kanske man kan ha fläskfilé (exempelvis).
    Små saker kan göra stor prisskillnad... 

  • Daludd
    Äldre 18 Oct 14:22
    #3
    1700tal skrev 2011-10-18 13:57:32 följande:

    Det låter väl inte så farligt mkt men är det inte enklare att avrunda till 200 för enkelhetens skull?

    En sak bara, bjuder ni barn oxå? För då blir det ganska mkt pengar för familjer med flera barn... Om man nu ska jämföra det med en present. Lycka till!


    Ja 200 eller 225, lite beroende på hur ekonomin ser ut, det är ju iofs inte jättemycket pengar, men gör ändå skillnad då det blir ca 1700 kronor, men ganska lite för gästen. Men för mig är det ungefär samma sak, så om det känns okej med 200 eller 225 blir jag glad - om vi tar det ena eller andra beror nog på hur vi kommer vilja ha resten av festen. T.ex. om vi ska ordna vickningsmat (som alltså inte ingår i kuvertavgiften) och hur mycket alkohol vi vill ha möjlighet att bjuda på, vad tårtan kommer att kosta och så vidare. 

    Nej inga barn! :) 
  • Daludd
    Äldre 18 Oct 14:28
    #4

    Okej det känns billigare med 200, då kanske det är bättre att helt enkelt köra på 200.
    Att ta 195 eller 199 känns lite konstigt... ojämnt och jobbigt att räkna ihop på kontot och så vidare. Men spontant känns alltså 200 mycket bättre än 225 av vad jag märker av era kommentarer :)

    Inga barn ska vara med på festen, ingen särskild transport kommer krävas för att gästerna ska ta sig, någon är bjuden från grannstaden och om de inte kan komma förstår vi det men om de kan komma (de har barn som behöver barnvakt) kan de låna vår lägenhet och måste väl i så fall betala spårvagnsbiljetter men det kanske man kan tycka är okej.

    Det med kuvertavgift är så himla känsligt men jag tror inte att någon i vår krets egentligen skulle ta speciellt illa upp. Jag vet att en nära vän till mig inte alls tycker om kuvertavgifter men jag vet vad hon tycker och hon vet vad jag tycker och liksom, om dom vill och kan komma så får dom det, om dom inte kan så kan dom inte... Vi har ingen möhippa innan som ska kosta massa pengar.

    För mig känns det så knepigt dock, att någon skulle ta så illa upp, jag menar de betalar gladeligen inträde på valfri sunkig klubb i stan för 120 kronor liksom, ofta dessutom! Däremot håller jag med om att 50 % är vettigt, men eftersom vi ska bjuda på alkoholen, tårtan, kaffe och så vidare så blir det ändå inte över hälften av priset att ta 225.

    Däremot vill jag att alla ska tycka att det KÄNNS bra och jag vill inte argumentera med folk heller, utan det ska kännas spontant bra, och då tror jag att det är bäst att kanske ta 200 kronor. 

  • Äldre 18 Oct 14:53
    #5
    Daludd skrev 2011-10-18 14:28:17 följande:
    Okej det känns billigare med 200, då kanske det är bättre att helt enkelt köra på 200.
    Att ta 195 eller 199 känns lite konstigt... ojämnt och jobbigt att räkna ihop på kontot och så vidare. Men spontant känns alltså 200 mycket bättre än 225 av vad jag märker av era kommentarer :)

    Inga barn ska vara med på festen, ingen särskild transport kommer krävas för att gästerna ska ta sig, någon är bjuden från grannstaden och om de inte kan komma förstår vi det men om de kan komma (de har barn som behöver barnvakt) kan de låna vår lägenhet och måste väl i så fall betala spårvagnsbiljetter men det kanske man kan tycka är okej.

    Det med kuvertavgift är så himla känsligt men jag tror inte att någon i vår krets egentligen skulle ta speciellt illa upp. Jag vet att en nära vän till mig inte alls tycker om kuvertavgifter men jag vet vad hon tycker och hon vet vad jag tycker och liksom, om dom vill och kan komma så får dom det, om dom inte kan så kan dom inte... Vi har ingen möhippa innan som ska kosta massa pengar.

    För mig känns det så knepigt dock, att någon skulle ta så illa upp, jag menar de betalar gladeligen inträde på valfri sunkig klubb i stan för 120 kronor liksom, ofta dessutom! Däremot håller jag med om att 50 % är vettigt, men eftersom vi ska bjuda på alkoholen, tårtan, kaffe och så vidare så blir det ändå inte över hälften av priset att ta 225.

    Däremot vill jag att alla ska tycka att det KÄNNS bra och jag vill inte argumentera med folk heller, utan det ska kännas spontant bra, och då tror jag att det är bäst att kanske ta 200 kronor. 
    Hmm.. möhippan är ju inte din sak att arrangera, så om det blir nån eller inte är ju inte upp till dig Flört
    Att gå på en klubb med inträde är ju helt frivilligt, man kan gå en annan kväll om dom har billigare entré då eller så kanske det är livebandet som spelar som man vill lyssna på och då är det värt pengarna. Eller den där sunkiga klubben med hög entré har dom bästa och billigaste drinkarna... Osv.
    Ett bröllop kan kännas lite "måste" att gå på. Och att då betala för mat man inte valt själv och inte kan påverka kan vara en nagel i ögat på vissa har jag upptäckt när jag läst trådar om kuvertavgift här.
    Sen vill de flesta köpa nya kläder om dom ska på bröllop. Även om dom kan ta spårvagnen så känns bil eller taxi oftast bättre när det gäller bröllop där man är festklädd osv. Så även om det är kostnader som du inte ser, så kan dom ändå dyka upp för gästen.
    Många anser dessutom att man "måste" ge en gåva till brudparet, även om dom avsagt sig gåvor...
    Vi fick sammanlagt 11000:- i bidrag till bröllopsresan, trots att vi uttryckligen sagt ifrån att vi hellre ville att dom spenderade pengarna på kläder enligt temat om dom ville följa det, och annat sånt.

    Generellt så gillar jag idén av kuvertavgift och slippa hitta present. Men jag hör nog till dom som ändå känner att jag måste hitta något... bara litet, eller ett par hundra till resan... osv.
    Skulle jag och maken få en inbjudan där det är kuvertavgift så skulle det lätt springa iväg ett par tusen i kostnader även om kuvertavgiften inte är hög och det var i min stad.
    Men med det sagt så kan jag ju säga att jag har rest 60 mil, bott på hotell en helg, tagit taxi till kyrka och festplats, köpt nya fina kläder, köpt en fin present och ändå betalt en rätt hög kuvertavgift. 
    Flört 

    Det jag menar är att det är bra att vara beredd om det kommer frågor, eller kritik.  Och då är det oftast lättast om någon annan tar hand om det och kan agera som filter mot er. Det finns saker som kan reta upp en till vansinne när det gäller gästernas reaktioner. Men det kan vara saker som man inte behöver ta tag i själv faktiskt... Och det man inte vet mår man inte dåligt av Flört 
  • Daludd
    Äldre 18 Oct 15:25
    #6

    Jag har en jävel till svärmor som kan handskas med gästernas frågor, tror jag! Haha! :D

    Åh ja, men det är så synd liksom, att människor tar på sig så stora kostnader när det inte behövs. Vi kommer liksom inte ens köpa brudklänningar utan ha fina vita klänningar bara, som det ser ut nu... och jag vill ju att det ska vara avslappnat!

    Är rädd för att som du säger, få massa presenter ändå. Jag förstår att familjen vill ge men kommer säga åt dom att göra det en annan dag, inte där. Alltså det är ju så hemskt för dom som gör precis som vi ber och säger - inte köper present, och så är dom kanske i minoritet! Mår dåligt över det där. Får prata med familjen, som jag tror är största "risken" att få saker av ändå... ;)

    Jag hoppas att alla tar spårvagn och skiter i bilen så att vi kan festa ihop! haha :)
    Möhippa har jag ju ingen kontroll på såklart men vi är två tjejer och har massa gemensamma kompisar, så vi tänkte kanske förekomma dom och ordna en förlovningsfest eller nåt innan och be snällt om att få slippa möhippa :P 

    Kanske måste man verkligen TA I när man säger inga presenter, vi MENAR det liksom. För som sagt, jag tycker att 400-450 kr är alldeles alldeles lagom för ett par att spendera på vår bröllopskväll och det är inte rimligt att de ska komma med ännu mer... hm.
    Vet att vissa är oerhört kräsna med maten, lite därför buffé också kan vara bättre faktiskt, att man kan välja lite som man vill. Får hoppas alla är nöjda, ska försöka tillfredsställa så många som möjligt :) 

  • Äldre 18 Oct 15:44
    #7
    Daludd skrev 2011-10-18 15:25:21 följande:
    Jag har en jävel till svärmor som kan handskas med gästernas frågor, tror jag! Haha! :D

    Åh ja, men det är så synd liksom, att människor tar på sig så stora kostnader när det inte behövs. Vi kommer liksom inte ens köpa brudklänningar utan ha fina vita klänningar bara, som det ser ut nu... och jag vill ju att det ska vara avslappnat!

    Är rädd för att som du säger, få massa presenter ändå. Jag förstår att familjen vill ge men kommer säga åt dom att göra det en annan dag, inte där. Alltså det är ju så hemskt för dom som gör precis som vi ber och säger - inte köper present, och så är dom kanske i minoritet! Mår dåligt över det där. Får prata med familjen, som jag tror är största "risken" att få saker av ändå... ;)

    Jag hoppas att alla tar spårvagn och skiter i bilen så att vi kan festa ihop! haha :)
    Möhippa har jag ju ingen kontroll på såklart men vi är två tjejer och har massa gemensamma kompisar, så vi tänkte kanske förekomma dom och ordna en förlovningsfest eller nåt innan och be snällt om att få slippa möhippa :P 

    Kanske måste man verkligen TA I när man säger inga presenter, vi MENAR det liksom. För som sagt, jag tycker att 400-450 kr är alldeles alldeles lagom för ett par att spendera på vår bröllopskväll och det är inte rimligt att de ska komma med ännu mer... hm.
    Vet att vissa är oerhört kräsna med maten, lite därför buffé också kan vara bättre faktiskt, att man kan välja lite som man vill. Får hoppas alla är nöjda, ska försöka tillfredsställa så många som möjligt :) 
    Låter som en bra person att delegera ansvar till Flört

    Var tydliga i inbjudan. 
    Vi struntade i dom här traditionella vackra inbjudningarna där det i stort sett står plats och tid och välkommen och inget mer. Utan vi skickade ut ett A4 som vi använt vacker font på och skrivit massa information...
    Om ni kör vanliga inbjudningar så lägg med ett infoblad där ni kan skriva att det är vanliga finkläder / ta något fint ni har i garderoben... Osv.
    Vanliga vita klänningar blir väl bra. Om ni inte är såna att ni vill ha princess-stuket så ska ni inte ha det heller. Det är ju inte en maskerad utan ett bröllop och man ska känna sig bekväm Glad
    Buffé är bra, om det är många rätter.
    En buffé kan vara mer av "ta själv"-stuk fast det bara är en rätt. Så dubbel (och trippel) kolla med restaurangen ni ska vara på Glad 

    Hörde så sent som i går en "skräckhistoria" från en grupp som ska till vårt hotell på en dansweekend om ett tag. Dom är återkommande gäster och när dom fick höra att vi börjar byta ut serverad mat mot buffé så blev hon orolig. Förut har man fått välja mellan 2 rätter och så fått det serverat vid bordet. Men nu får man i stället gå till en buffé.
    Hon berättade att dom varit på ett annat stort ställe förra året på en sån weekend där det skulle vara buffe.
    Bordet där maten var uppdukad var långt ifrån där dom satt. Och när dom kom dit så var det potatisgratäng + en köttbit och sallad som man fick plocka själv. Inte mycket till buffé alltså. Sen var baren åt andra hållet en bra bit. Så dom gjorde inte mycket annat än att springa och hämta mat eller springa och köpa dryck...
    För mig har buffé alltid betytt att det finns minst 2 kötträtter och 2 tillbehör som man kan kombinera som man vill + salladsbord. Men tydligen kan man komma undan med mindre Obestämd 
  • arioso
    Äldre 24 Oct 11:34
    #8

    Hej!
    Jag tycker det är lagom med 225 kr i kuvertavgift, om det är tydligt att man inte behöver ha present med sig. Är ganska neutral i ämnet, tycker att man ska gifta sig när man vill gifta sig och då är det ju ett bra alternativ.

    En annan variant är ju att önska sig bidrag till festen istället för present, om man nu skulle vilja komma ifrån "avgiften". Men ja, det där med att ge bort pengar är ju känsligt för vissa, så man får tänka både en och två gånger.

    Förövrigt tycker jag att du verkar sund i dina resonemang, Daludd. Det kommer bli jättebra!

  • Daludd
    Äldre 24 Oct 12:48
    #9

    Vad skönt att ingen reagerat med "nej, fy vad hemskt!" i alla fall!

    Tack för era tankar :) Buffén är beskriven som en lite lyxigare buffé och i den ingår olika typer av potatis (fransk potatissallad och sen enkel dillpotatis) och t.ex. varmrökt lax, rökt kalkong och rostbiff - så tre olika typer av protein där. Sen ska det till vegetariska alternativ också.
    Men den verkar vara utformad så att man verkligen kan välja lite vad man tycker om. Som jag förstår det är den dock kall, är lite orolig att det inte ska vara så kul, då vi gifter oss i kanske september eller oktober... Å andra sidan har jag varit på trerätters serverad middag och fått maten kall och det är verkligen ingen trevlig upplevelse, så det känns bra att ha kallmat i buffén från början istället.

    Jaja, massa tråkiga tankar bara man själv bryr sig om ;)

    Jag tror att jag ska prata med mina vänner och berätta att jag t.ex. antagligen kommer gifta mig i en klänning som kostar 200 kronor, så att de får perspektiv på det där med att köpa nya kläder osv.



    Vi kommer inte spendera mycket alls på transport hit eller dit, eller massa dyra klänningar eller brudbuketter och liknande - det enda som kommer kosta mycket är just festen - för att vi ska få god mat, serveringspersonal och städning!

    Tror att ett infoblad är jättebra :) Jag vill liksom att alla ska komma finklädda men lite ledigt avslappnade inför dagen. Att middagen är dyr kommer liksom inte märkas direkt, det beror mest på att maten är god och att det är mitt i stan det handlar om.

    Vi får se om vi lyckas med detta :D
    Bröllopstorget är iaf så bra att ventilera på, man får lite koll på hur det fungerar i praktiken :) 
  • Äldre 24 Oct 13:11
    #10

    Visserligen är jag inte direkt 'för' kuvertavgift men jag lämnar det åt sidan.

    Som..nu ska vi se..måste bläddra uppåt, jo som 1700-tal skrev så tror jag 200:- gör sig bättre än just den exakta udda summan 225:- Men du skrev att det beror på ekonomin och då är det så. Så länge det inte blir 223,50:- Flört

  • ElinFa­lk85
    Äldre 24 Oct 14:54
    #11

    vi tar 250kr för vår kuvertavgift och då kostar mat och dryck, kaffe, acev och tårta 750kr per person. det är ett paket som restaurangen har. dryck efter maten får man köpa själv.

  • BlomAn­na
    Äldre 24 Oct 15:24
    #12
    Daludd skrev 2011-10-24 12:48:08 följande:


    Lite OT Klänningen du visade är välidgt fin får man vara så fräck att man frågar vart du hittat den?
  • Daludd
    Äldre 24 Oct 15:38
    #13
    TheD skrev 2011-10-24 13:11:23 följande:
    Visserligen är jag inte direkt 'för' kuvertavgift men jag lämnar det åt sidan.

    Som..nu ska vi se..måste bläddra uppåt, jo som 1700-tal skrev så tror jag 200:- gör sig bättre än just den exakta udda summan 225:- Men du skrev att det beror på ekonomin och då är det så. Så länge det inte blir 223,50:- Flört
    Ja det verkar som att det ger en bättre spontan reaktion/känsla för de flesta, det kan vara mycket värt att ta fasta på det. :)
    Det blir 200 eller 225, inget krångel där emellan ;)
    BlomAnna skrev 2011-10-24 15:24:06 följande:
    Lite OT Klänningen du visade är välidgt fin får man vara så fräck att man frågar vart du hittat den?
     Det är en "festklänning" från nelly.com - man kan sortera efter färg och få fram alla vita klänningar. Tittat på många på det viset, men fastnade för sidenbanden i livet och spets/tyll i denna. Älskar sådana här klänningar med denna passform som sitter väldigt bra på mig. Ska hitta söta skor som passar också så blir det jättebra :) 199 spänn! 
  • BlomAn­na
    Äldre 25 Oct 07:55
    #14
    Daludd skrev 2011-10-24 15:38:16 följande:
    Ja det verkar som att det ger en bättre spontan reaktion/känsla för de flesta, det kan vara mycket värt att ta fasta på det. :)
    Det blir 200 eller 225, inget krångel där emellan ;)
    BlomAnna skrev 2011-10-24 15:24:06 följande:
    Lite OT Klänningen du visade är välidgt fin får man vara så fräck att man frågar vart du hittat den?
    Det är en "festklänning" från nelly.com - man kan sortera efter färg och få fram alla vita klänningar. Tittat på många på det viset, men fastnade för sidenbanden i livet och spets/tyll i denna. Älskar sådana här klänningar med denna passform som sitter väldigt bra på mig. Ska hitta söta skor som passar också så blir det jättebra :) 199 spänn!
    Kanoners!!
  • MissyS­ophie
    Äldre 17 Dec 08:36
    #15

    Tycker också att ni kan runda av det till 200:- då blir det enklare för er. När min storebror gifte sig fick vi betala 1.000:- i kuvert avgift oavsett vuxen eller barn och det var inte direkt någon "wow-middag" så jag tycker dom kunde haft lite lägre kuvert avgift men det är ju helt upp till var och en hur mycket man vill lägga ut på sina gäster och vad man tycker att dom ska betala. Tomte

  • august­esen
    Äldre 17 Dec 11:01
    #16

    Jag tycker det låter som ett väldigt bra pris och de skulle jag absolut betala!
    Personligen skulle jag ha svårt att ta ut kuvertavgift men förstår inte varför, det är ju egentligen smidigare för gästerna - och billigare :) Man lägger väl betydligt med är 200:-/person på bröllopspresent om man tänker så.

    Jag hade nog köpt en present också, speciellt om man inte hade behövt hotell eller extra transport :)
    Lycka till med planerandet!

Svar på tråden Maten kostar 425kr/person känns 225 kr okej som kuvertavgift för gästerna?