• marsbruden

Middag hemma efter vigseln? Bordsplacering?

Är det någon som har erfarenhet av bröllop där man åkte hem till brudparet och åt middag hemma hos dem efter vigseln?
    Vi ska ha ett litet enkelt bröllop där bara våra föräldrar och syskon m fam deltar. Ca 20 st totalt. Vi gillar inte tanken på att stå i centrum och att ha toastmaster, många gäster och hela baletten känns för stort för oss.  Ser mig själv i brudklänning, springa runt och servera gäster, eller diska efteråt... Känns också tokigt, hur gör man? Ska man ändå ha bordsplacering på festen? Funderar på att bjuda på buffe hemma hos oss, från någon cateringfirma.  

Hjälp!

• Svar på tråden Middag hemma efter vigseln? Bordsplacering?
  • Polventon

Hej!

Jag har också funderat på det här med fest i hemmiljö, fast hos mina föräldrar. Jag tänker mig att vi ska ha catering samt hyra bestick, porslin m.m. från en firma som också tar hand om disken dagen efter. Men vi ska ha runt 50 gäster så det blir ändå större än ert.

Jag tycker att ni ska ha bordsplacering och se över möjligheterna att ha någon där som kan hjälpa till med disk och servering - kanske någon ungdom i bekantskapskretsen som kan tänka sig att jobba en kväll för en liten peng? 

• marsbruden

Smart att hyra bestick och sådant, hade ingen aning om att man kan göra så. Sen är det nog inte så dumt men hjälp med servering. även om vi tänker oss en buffe där man hämtar maten själv så är det ju dricka som ska fyllas på osv. Ska nog höra med kusinbarnet, tack för tipset!

• marsbruden

puffar lite för min tråd. Nån mer som tänkt göra som vi?

• ewaulrica

Vi ska också ha fest hemma (eller middag rättare sagt) för ca 20 pers. Det vi kommer behöva göra är att duka kvällen innan, porslinet hämtar vi från cateringfirman, likaså glasen och besticken. Vi kommer även behöva ställa fram champagneglas, men det fixar vi på förmiddagen. Sen på kvällen efter vigseln kommer maten hem, förrätt och varmrätt, som vi får hjälpas åt med helt enkelt. Vi kommer vara enbart familj så för oss blir det inte så konstigt, det går fort om man är 3-4 st som hjälps åt :) Disken lämnar vi till cateringfirman, det vi behöver göra är att bara skölja av det, det kan vi fixa dagen efter om så är.

Tårtan är ju också beställd, så den kommer svärmor (min blivande) att fixa i ordning.. :)

Och vi kommer INTE ha bordsplacering, det har vi aldrig annars på våra familjeträffar så det skulle nog kännas lite konstigt för vår del, att ha det nu... men ser inget fel om man nu skulle vilja ha det, för den fina dukningens skull? :) Men vi kommer ha det avslappnat, och trevligt, det blir nog inga tal för oss heller, det vill vi inte ha :)

• Trivia

Hej! Har också funderat på att ha middag "hemma". Eller rättare sagt så finns en lokal i mina föräldrars hus. Vi kommer också bara att bli familjen. Ca 15pers. Av dem är 6st barn i åldrarna 1 1/2 - 5år. Så det känns som att restaurang går bort. Vill ju att de ska kunna leka efter att de ätit klart utan att behöva oroa mig för att de ska störa andra gäster. Plus att då kan de minsta lägga sig när det blir kväll men vi vuxna kan vara vakna längre. Nackdelen är väl att jag skulle vilja ha riktigt fin middag. Men det går ju att ordna serveringspersonal. Vårt andra alternativ är att vara i tällberg på något hotell. Om de har någon möjlighet att ha ett enskilt rum för oss vid middagen. Hur som helst. Bordsplacering kommer vi nog ha. Men det brukar vi ha vid speciella middagar.

Svar på tråden Middag hemma efter vigseln? Bordsplacering?