• charlotteh

Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?

Hej! Flört

Jag och min fästman kommer ha ett relativt stort bröllop med c:a 80 gäster och bröllopsfest med trerätters efteråt. Vi sade redan från början att vi hellre lägger mindre pengar per kuvert (förhoppning max 400:- istället för över 1000-lappen som vi har sett på vissa ställen) för att ha råd att bjuda alla vi vill.

Först hade vi tänkt ha den brukliga mängden vin till maten och sedan bar till (självkostnads?)pris. Nu har vi insett att om vi får ha festen där vi vill så kostar vinpaketet 190:- per person, utöver maten - vilket blir cirka 15000:- bara i alkohol! Rätt mycket pengar, som kan vara roligt att lägga på något annat - till exempel bröllopsresan!!

Till saken hör att vi inte själva dricker alkohol - och det vet våra gäster.

Om ni blev inbjudna till ett bröllop där man vid OSA:t även får ange om man vill köpa till vinpaketet för 190:-, skulle ni tycka att det var snålt?

Tips och funderingar mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 18:57
    Förtydligande: Själva maten kommer vi att bjuda på - så vi hade egentligen inte tänkt ha ett kuvertbröllop.

• Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?
  • charlotteh

För att förtydliga: Maten kommer vi bjuda på, och det har hela tiden känts självklart för oss. Den alkoholfria drickan till maten kommer självklart att vara mycket genomtänkt (och gratis för gästerna) :D - det är ju lite en del av det roliga, att för en gångs skull kunna få alkoholfria drycker som faktiskt passar till maten. Det är ju iallafall min tanke...
    Välkomstdrinken tänkte jag iallafall skulle ingå - även alkoholvarianten.
    Det stället vi hoppas kunna vara på verkar inte acceptera att vi tar med egen alkohol Rynkar på näsan. Självklart kommer vi att fråga dem, men vi räknar inte med det.

Hur vi skulle hålla reda på vilka som isåfall beställt vin har jag inte ens funderat på. Kanske något att diskutera med dem som serverar... Jag hade faktiskt inte riktigt tänkt på att man kan ha baren öppen under själva middagen så att gästerna kan köpa själva - tänkte bara rent spontant att "baren öppnar man efter middagen". Dock behöver det ju inte nödvändigtvis vara så - bra idé att ha baren öppen hela tiden!

Det verkar lovande att ingen ännu har tyckt att det verkar jättesnålt... :)

• lana822

Jag skulle aldrig låta mina gäster betala för någåt. Annars skulle jag inte göra ett bröllop. Man kan åka till Tyskland och köpa billig sprit. Behöver inte vara så dyrt.

• Nudax
    lana822 skrev 2011-10-16 19:06:57 följande:
    Jag skulle aldrig låta mina gäster betala för någåt. Annars skulle jag inte göra ett bröllop. Man kan åka till Tyskland och köpa billig sprit. Behöver inte vara så dyrt.
    Fast TS skrev ju som sagt att det inte är accepterat att ta med egen alkoholdryck till restaurangen/matstället.
  • charlotteh

lana: Ja, det är ju ett alternativ om man får ta med sig egen alkohol. Ett annat alternativ är att ingen behöver betala - och bjuds på en välkomponerad alkoholfri dryckesmeny, utan möjlighet att köpa alkohol för den som vill.

• Trivia
    Fast just alkohol är inget jag tycket att man måste bjuda på. Har stället man är på ett utskänkningstillstånd så får de inte tillåta egen alkohol. Det är inte för att stället i fråga är snikna och vill tjäna extra pengar utan regleras i alkohollagen.
    Kostnaden är ju inget som gästerna måste betala för. Man behöver som sagt var inte dricka vin till maten. Så jag tycker inte riktigt att ditt argument håller i just det här fallet....
  • aniara

Som Trivia skriver så riskerar ju en restaurang bli av med sitt utskänkningstillstånd om gästerna kommer med egen alkohol så så ska ju givetvis inte TS göra.

Jag föreslår att ni säljer vinpaketsbiljetter innan middagen börjar. De som vill ha vin till maten betalar och får något de kan lägga på bordet vid sin plats som visar serveringspersonalen att de ska ha vin. Jag var på en middag för ett tag sedan där alla som hade allergier fick ett äpple att lägga vid sin tallrik. Detta såg ju serveringspersonalen tydligt. Det tycker jag var en smart idé.

• yorkstacy

Jag tycker att det verkar vara smidigare att ha ett alkoholfritt bröllop. Det är ju ERT bröllop och ER dag, inte de gäster som MÅSTE ha vin för att äta middag en lördagskväll. Valet att ha en bar där gäster kan köpa den dryck de vill ha, om det alkoholfria drycken som ingår inte passar den i smaken är väll ok. Jag skulle isåfall skriva att alkoholhaltiga drycker till middag och fest kan köpas i baren. Jag skulle inte göra mig besväret att tänka på alla andras vin paket och alkoholvanor.

Sedan är min personliga åsikt att gästerna på ett bröllop borde känna brudparet så pass väl att de inte ens reflekterar eller undrar varför det inte finns alkohol inkluderat eller att köpa under bröllopet, om nu brudparet inte dricker alkohol. Är man bjuden på en fest eller ett bröllop eller egentligen vad som helst så borde man ta sedan ditt man kommer. Man kan ha kul, dansa, slappna av, och fira ett fantastiskt fint brudpar UTAN alkohol!!!

• 123ost
    Men varför ska man bjuda på något man själv inte ens dricker? Alkohol är dessutom inte så billigt! Att fara till Tyskland och köpa alkohol till våra gäster skulle kosta oss mer än att köpa från Systembolaget.

Sen kan man undra vem som bestämt att man måste bjuda på alkohol överhuvudtaget på bröllop?!
  • nobm

Detta handlar förmodligen mest om vilket umgänge ni har, vårat skulle säkert tycka det vore konstigt...sånn är dom     ....mat och vin hör ju helt ihop nu för tiden.
    Ibland undrar jag varför man har festen på kvällen om man inte ska typ "festa loss"....nästan trevligare att ha sittningen på eftermiddagen och sluta tillställningen när maten och talen är klara. 

• Silketuss

När man inte själv dricker alkohol, är det väldigt trevligt och upplyftande att man slipper sponsra andras törst! Framför allt eftersom det kan bli riktigt dyrt med blöta fester. För mig är det självklart att man "får" gifta sig utan att bjuda på sprit, det vore väl löljigt annars. Jag tror att vi är fler än man kan tro, som väljer att ha alkoholfria bröllop. I Av olika skäl. Det borde respekteras. 

Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?