• arioso

priser på ringar

Ännu en fråga om ringar...

Vi har varit och tittat ut vilka ringar vi ska ha, och eftersom vi tänkt beställa imorrn så har jag nu suttit en stund och ringt runt och kollat priser på olika ställen.

Det är SÅ stor skillnad! Vill någon förklara för mig hur det blir så? Jag förstår att kedjor kan ha billigare priser, men det skiljer liksom 4000 kr. Det är knasmycket ju!

För det är väl samma ring, vare sig man beställer från "privat" butik eller kedja? De finns i Schalins katalog.

Man vill ju bara att det ska bli rätt och så bra (& billigt) som möjligt.

• Svar på tråden priser på ringar
  • petitemoi

Pratar du om ringar med bara guld eller med stenar i?

Om det är med diamanter så är det ju förståeligt om det är olika kvalitet. Likaså om det är en vitguldsring utan stenar så kan ju priset skilja om det är olika halter paladium i guldet.

Men om det är samma märke bara olika butiker så låter det konstigt.

När jag letade vigselring så märkte jag dock att diamanterna skiljde i pris väldigt från olika butiker, Då kollade jag efter stenar med exakt samma kvalitet. Den enda orsaken jag kunde finna var att den butiken som hade dyrare stenar faktiskt också låg i ett syrare "strök" i stan. Antagligen har dem dyrare hyra av lokaler osv...:P

Kanske lite långsökt men en bättre förklaring kunde jag inte komma på. Eller så hoppas dem på att komma undan med hutlösa priser utan att någon märker det:D haha

Lycks till!:)

• arioso

tack för svar!

Det är helt släta, vanliga rödguldsringar, så jag trodde inte det skulle vara så mycket skillnad!

Menmen, nu är de beställda på det billigaste (och lämpligt nog närmaste) stället vi fann. Skönt!

Kanske är det som du säger med dyrare hyror...eller att de helt enkelt försöker komma undan ändå...Haha! Mig lyckas de inte lura i alla fall

• Guffi

Jag hade samma fundering som du.. Jag har en "shalins"-ring köpt på albrekts guld.. Jag gick dit och sa att jag hittat en ring i schalinskatalogen och undrade om de hade den inne. Vad jag fick till svar då var att de inte sålde äkta schalins-ringar utan att schalins typ gjorde egna kopior på sina ringar till kedjorna. Så köper du en schalins-ring på albrekts eller guldfynd tex är den billigare än om du köper den av en guldsmed, av den anledningen att det är en kopia - men ändå en äkta schalins-ring... Fattar det knappt själv såjag hoppas att du förstår vad jag vill förmedla ;)
    Men därav det billigare priset :)
    Vad som sen skiljer en äkta från en kopia vet jag inte...

• arioso

Jag förstår vad du menar men i mina öron låter det helknasigt att Schalins skulle tillverka kopior av sina egna ringar...Jag kan inte mycket om varumärken, men vill de verkligen sätta sin stämpel i en ring som är "fejk"? Låter inte så genomtänkt, haha.

(Jag menar alltså inte att det du skrev Guffi var knasigt, utan knasigt av dem att göra så! )

Man kan ju undra om det är typ "sämre" guld (typ lägre guldhalt?) eller vad som är grejen...

Ojojoj, naiv som jag är så trodde jag att det bara var att hitta en fin ring och knata iväg till första bästa återförsäljare...

• Guffi

Ja, jag reagerade på samma sätt som du! Vad som är sant vet jag inte heller, men det var det svaret jag fick i butiken.
    Jag tror att du betalar en del för kvalitet - min förlovningsring är hur repig som helst och den är bara ett år gammal.... Jag inbillar mig iaf att en äkta schalinsring hade hållt lite bättre....

• sofi 88
    Guffi skrev 2011-10-17 17:34:24 följande:
    Ja, jag reagerade på samma sätt som du! Vad som är sant vet jag inte heller, men det var det svaret jag fick i butiken.
    Jag tror att du betalar en del för kvalitet - min förlovningsring är hur repig som helst och den är bara ett år gammal.... Jag inbillar mig iaf att en äkta schalinsring hade hållt lite bättre....
    Har en "äkta" schalinsring och kan säga att min som är över 1 år gammal är väldigt repig den med.
    Guld är ju ganska mjukt så då repas det hyfsat lätt. Tycker det kan vara lite av charmen att det syns att ringarna används. Tänk dig hur de ser ut efter över 25 år :D
  • Guffi
    sofi 88 skrev 2011-10-17 17:48:03 följande:
    Har en "äkta" schalinsring och kan säga att min som är över 1 år gammal är väldigt repig den med.
    Guld är ju ganska mjukt så då repas det hyfsat lätt. Tycker det kan vara lite av charmen att det syns att ringarna används. Tänk dig hur de ser ut efter över 25 år :D
    Ja, visst är det charmen :) Min sambos är inte alls lika repig och han har en likadan.. men jag är mer i farten än vad han är så den representerar ju mig ;) Fartränder! Haha!

Den ska ju ändå putsas upp till vigseln:)
  • sofi 88
    Guffi skrev 2011-10-18 08:48:11 följande:
    Ja, visst är det charmen :) Min sambos är inte alls lika repig och han har en likadan.. men jag är mer i farten än vad han är så den representerar ju mig ;) Fartränder! Haha!

Den ska ju ändå putsas upp till vigseln:)
    Haha, samma här! Trodde faktiskt det skulle vara tvärtom för han tar inte ens av den när han går och tränar och sådär. När jag säger att han borde ta av den eftersom den kan repas när man tränar tittar han hånfullt på mig och håller upp sin ring bredvid min... Klantmaja som jag är så har jag MYCKET mer repor än han. Haha. Men det är bara att gilla läget och som du säger, till vigseln kommer den ju stråla ändå!
  • 1700tal

Men är det verkligen schalinsstämpel i de modeller de har i guldfynds sortiment? De är väl sveriges största ringtillverkare så det är inte så konstigt att de gör fler kollektioner och tillverkar åt andra kedjor. Men de som har deras ordinarie sortiment, dvs schalinskatalogen, ska ju vara samma ringar överallt? Sen får butikerna sätta vilka priser de vill, s.k. rekommenderade/styrda utpriser till kund är olagliga i sverige. ''

Jag har fattat det så att tex guldfynds ringar som tillverkas av schalins har samma guldkvalité men i mindre mängd/färre gram. De är smalare och tunnare på halva ringen, den sidan man har inne mot handen och bredare där den syns utåt. Diamanterna har sämre kvalité, vilket gör dem billigare. Jag trodde inte dessa ringar hade schalinsstämpeln i sig men jag kan ha fel.

Hursom, jag har schalins tindra och verona i rödguld och jag sållade butikerna länge för att få den bästa dealen, det skilde enormt! :-O Verona köpte jag när butiken hade 25 % rabatt på schalins sortiment. Tindra köpte vi ihop med hans förlovningsring när de hade nån annan deal för inbyte av guld som gjorde att våra ringar kostade än bråkdel av vad de skulle..

• augustesen

Vi köpte min Schalins Gnistra hos en riktig guldsmed, inte någon som är del av någon kedja alltså, och det var billigare än kedjorna och liknande. Så ta inte för givet att det är billigare att köpa hos Guldfynd/Hallbergs etc. Det är ju butiken själv som sätter priset, jag sparade 2000-3000:- på att köpa ringen där jag gjorde. Sen la dom inte på priser för större storlekar och putsade upp dom gratis..fördelar med mindre företag som är betydligt mer seriösa än kedjorna :p

Kollade in på Schalins och dom har "speciellt utvalda modeller" men verkar inte vara exakt samma som ordinarie för dom har andra serienummer :p
    Sen vet jag att Schalins ringar inte är med när det är -25% rabatt etc på Guldfynd då dom har en egen "avdelning" för dom ringarna...vet inte om det är nytt eller om det alltid varit så. Jag letar efter min vigselring just nu, tror jag köper den hos någon kedja just för att det är billigare :)

Lycka till!

• 1700tal
    augustesen skrev 2011-10-18 09:35:18 följande:
    Vi köpte min Schalins Gnistra hos en riktig guldsmed, inte någon som är del av någon kedja alltså, och det var billigare än kedjorna och liknande. Så ta inte för givet att det är billigare att köpa hos Guldfynd/Hallbergs etc.

Sen vet jag att Schalins ringar inte är med när det är -25% rabatt etc på Guldfynd då dom har en egen "avdelning" för dom ringarna...
    Det är sant, så gjorde jag oxå. Det glömde jag skriva .. Att jag gick till en riktig mindre guldsmedsbutik som sålde schalins. De hade däremot 25% just då. Guldfynd mfl har däremot inte med schalins i sina kampanjer har jag sett, precis som du säger.

Så det lönar sig nog att kolla runt bland de små butikerna om man vill ha en av ringarna ur deras katalog.
  • Meme

Då förstår jag oxå varför Guldfynd har sina "egna" artikelnummer på åtminstone vissa av Schalinsringarna! Jag höll på att leta ihjäl mig på Schalins hemsida efter ett artikelnummer vi fått på Guldfynd men hittade det inte. När jag sen ringde till Guldfynd och efterfrågade en annan Schalingsring så frågade jag om detta och då sa hon att de hade egna artikelnummer på vissa ringar, och bl a på den min sambo tittat på. När jag läste upp artikelnumret jag hittat på Schalins sida och sa att det var den ringen som såg väldigt lika ut så sa hon att det är samma...

Nu har vi bestämt oss för att beställa från Hedbergs guld, där har de dessutom samma artikelnummer på ringarna som Schalins har! Och mycket bättre priser, trots Guldfynds "Få billigaste ringen till halva priset"-kampanj som ska starta nu i dagarna. Nu har vi dock lite problem med ringstorlekar, tycker det känns otroligt penibelt att gå in och prova storlekar på en guldsmed/smyckesaffär och sen säga "Tack och hej"! Men men, vi får väl se hur vi löser det...

• augustesen
    Meme skrev 2011-10-19 14:56:32 följande:
    Då förstår jag oxå varför Guldfynd har sina "egna" artikelnummer på åtminstone vissa av Schalinsringarna! Jag höll på att leta ihjäl mig på Schalins hemsida efter ett artikelnummer vi fått på Guldfynd men hittade det inte. När jag sen ringde till Guldfynd och efterfrågade en annan Schalingsring så frågade jag om detta och då sa hon att de hade egna artikelnummer på vissa ringar, och bl a på den min sambo tittat på. När jag läste upp artikelnumret jag hittat på Schalins sida och sa att det var den ringen som såg väldigt lika ut så sa hon att det är samma...

Nu har vi bestämt oss för att beställa från Hedbergs guld, där har de dessutom samma artikelnummer på ringarna som Schalins har! Och mycket bättre priser, trots Guldfynds "Få billigaste ringen till halva priset"-kampanj som ska starta nu i dagarna. Nu har vi dock lite problem med ringstorlekar, tycker det känns otroligt penibelt att gå in och prova storlekar på en guldsmed/smyckesaffär och sen säga "Tack och hej"! Men men, vi får väl se hur vi löser det...
    Haha ja herregud va mycket det är att ha koll på, jag blir snurrig!
    Men då får vi gå och kolla hos Hedbergs istället :)
  • arioso

Tack för alla svar!

Haha, hjälpes vilken djungel alltså! Menmen det är väl bara att gilla läget.
    Men okej, nu köpte vi våra ringar från en butik som inte ingår i kedja och de har schalins stämpel och kattfoten och det där i sig. Inte vet jag, men det borde ju vara originalet. Och förresten, bara de håller så gör det mig inte så mycket vad de är/heter...

Längtar som en tok tills jag får ha den på mig!

Svar på tråden priser på ringar