Måste tärnorna ha klänningar som följer färgtemat?
Hade inte alls tänkt att det var tvunget..men nu ser det ut som att allas tärnor följer färgtemat...Vill varken betala deras klänningar eller kräva att de bär en färg som de inte trivs i...
Hade inte alls tänkt att det var tvunget..men nu ser det ut som att allas tärnor följer färgtemat...Vill varken betala deras klänningar eller kräva att de bär en färg som de inte trivs i...
Absolut inte. Det är ju helt och håller upp till brudparet/tärnorna vilken färg de bär på klänningarna. Vissa har alla tärnor i färgtemats färger, andra har tärnorna i annan färg och vissa har tärnorna i olika färger. En i blått, en i gult, en i grönt osv. Det är ju som sagt helt och hållet upp till er :) Prata ihop er bara, så kommer ni nog fram till något som passar bra :)
Jag håller med tidigare skribent! Nog för att jag själv krigar för kung och fosterland för att hitta klänningar som ska passa färgtemat och tjejernas krav hehe
Har man ett färg tema så brukar tärnorna ha den färgen på sig. Men det är inget måste utan bara en gammal tradition. Och sen är det din/er dag så jag tycker tärnorna ska respektera din önskan oavsett färg!
Dessutom bestämmer du och din man om ni betalar tärnornas klänningar eller inte.
Svårare än så är det inte! Betalar ni inte så kan ni alltid leta ihop vart dom ska köpa klänningarna. Eller ge dom i uppdrag att leta helt själva. Med meddela dom så fort som möjligt när ni har bestämt er hur ni vill göra.
Jag hade bara 1 tärna på mitt bröllop. Och det var min kusin. Jag sa till min kusin att mitt färg tema är lila och tyvärr räcker inte min budgett till att köpa hennes klänning. Så jag bad henne att leta upp en lila klänning.
Gav henne några tips på affärer och internet sidor där det fanns klänningar till bra pris.
Så oavsett hur klänningen såg ut så var jag nöjd. Viktigast för mig var bara färgen...
jag har gjort så att jag har sagt till tärnorna att de får välja modell,tyg själva men att de ska ha mörgrönt som färg :) och sedan letade jag upp en sida där man kunde köpa massa olika klänningar fast beställa alla i samma färg! De godkände sidan och nu är vi i fullgång med att beställa klänningar :) Fast de får betala själva, jag och min sambo såg det som att vara tärna är inte tjänst till brudparet utan en ynnest (kommer inte på ett bättre ord) från oss. Och vill man inte ha en mörkgrön klänningen eller inte har råd så behöver man inte vara tärna. Dock har den sidan jag hittade bra priser och blivit godkänt av alla :) Jag sätter inga krav på skor,hår makeup, sjal utan de får välja helt själva. jag vill inte att det ska kosta tärnorna en förmögenhet :) Det viktigaste är de kommer! och hittils är den dyraste klänning på 586 kr :)
Jag tycker inte alls att det är viktigt, jag kan tycka att det ser övermatchat ut. Det viktigaste för mig var att hon fick en klänning hon själv tyckte att hon var fin i. Ska väl säga att tärna ar min dotter och att jag kanske är mer mån om hennes åsikter än vara jag skulle varit med en annan tärna, men jag tror inte att jag skulle sagt annorlunda till en väninna. Det enda jag sa till min dotter var att hon får inte både ha axelbandslöst och kort. Nu blev det en kort klänning som var höghalsad och det var OK för mig. Min bukett var vit så vårt färgtema syntes endast på min mans slip som var lila.
Tycker det är svårt det där..Känns taskigt att be tärnorna köpa klänning i en färg de inte alls trivs i om vi inte betalar...Vi får se hur vi gör...
Det finns inga direkta måsten...
Speciellt inte när det gäller tärnornas klänningar.
Om du vill att dom ska följa färgtemat men kunna använda klänningen igen så berätta vilken färg du har som tema, alternativt köp breda sidenband eller något i den färgen. Och säg att du vill att dom antingen använder banden som typ skärp eller något sånt så om dom kan hitta en klänning dom gillar som funkar med det skärpet, eller om dom kan hitta en klänning dom gillar i den färgen.
Bara dom har en "gemensam nämnare" så behöver dom inte ha exakt samma klänning eller samma färg på klänningen.
Däremot är det bra om det syns att dom liksom hör ihop.
Jag har letat på nätet och hittat en fin klänning som båda mina tärnor verkar gilla. De kostar 350.- st, så då känns det okej för mig att betala när jag valt färg. Så mitt tips är att kolla runt på olika sidor på nätet!
Håller med tidigare inlägg ang färgval, att det är en tradition och ni gör som ni själva vill. Det är ER dag, glöm inte det
Nej det ska dom inte göra!! Det blir för mycket och det är nog inte kul att matcha inredningen. Jag själv tycker det där är så som brudarna i USA gör, köper de fulaste gula tärnklänningarna som kompisarna måste ha på sig. Jag menar har man blått tema och ber dem ha blåa klänningar, smälter dom ju in och kommer inte synas. taskigt gjort mot kompisar? Och vad är meningen med att ha tärnor då? Men det finns väl folk som inte vill att tärnorna ska överglänsa bruden, men vilken tärna kan göra det lixom?
Har man bestämt sig för att ha tärnor, kan man låta dem ha vilken klänning de vill, eller köpa dem en fin helt annan färg än inredningen.