• Chicita

    Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack

    Halloj
    Ni som hängt med i mina äventyr vet ju att vi hade en helvetes bröllopsresa.
    Nu har vi bestämt oss för att åka någonstans i vinter / vår men vi vet inte vart.

    Ingen av oss är direkt berest, så vi har egentligen inga specifikationer så...

    Om någon har ett tips på något som inte är allt för dyrt och som uppfyller dessa kriterier så hjälp oss gärna med tips.
    Våra kriterier:
    1: Lagom varmt 
    2: Inget "pool & bad-ställe"
    3: Sevärdheter som antingen ingår i resan, eller finns lättillgängliga från hotellet
    4: Personligt, gärna lite mindre och avskilt hotell med bra standard
    5: Minimalt med "kryp" (jag har lite insektsfobi *hihi*)
    6: Bra mat, vin mm. Ok med all inclusive bara det finns variation och gärna andra mer lokala restauranger på vettigt avstånd.
    7: inget familjeställe eller partyställe

    Med "inte allt för dyrt" så menar jag att vi ju inte vill bekosta en helt ny bröllopsresa där man verkligen drar på med kostnader. Men vi vill inte ta en sista minuten. Eller ta in på nåt sånt där jättestort hotell med 20 pooler och 700 familjerum för att få ner kostnaden.
    Mysigt, kultur och romantiska middagar är ledorden.

    Alla beresta BT-människor --- Hjälp oss :) 
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 21:34
    Uppdaterar med vad vi har kommit fram till för oss.
    Sen får ni gärna fortsätta att tipsa andra i denna tråd.
    Men hit kommer VI att resa:
    www.ving.se/spanien/illetas/hospes-maricel&fb_source=profile_oneline

  • Svar på tråden Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack
  • Jag han

    Vi var i Prag på minibröllopsresa. En jättevacker stad! Fantastisk öl, god mat och ett väldigt trevligt folk. Inte så dyrt heller. Vinet var helt ok!


    Man kan promenera på vackra ställen, stanna till för god mat och dryck, shoppa och ha det helt underbart! :)

  • baby freeze

    Prag är också en pärla. Älskar man öl ska man dit, är man vindrickare så rekommenderar jag Budapest.

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-10-12 15:56:12 följande:
    Förra vintern var vi på Teneriffa - jag vet, låter inte alls som vad ni söker, men hear me out. Vi bodde på ett femstjärnigt all inclusive-hotell som inte låg precis vid de värsta party-ställena. Det är byggt nästan som en borg med få fönster ut mot omgivningen men öppet mot havet. Buffén var bra, det finns mindre samhällen i närheten som man kan besöka, det förekom barn men de dominerade inte.

    Till hotellet hörde ett naturreservat och museum över öns historia. De hade visningar med skådespelare som iscensatte delar av historien och en "upplevelsetur" inne i museet som var lite b men ganska rolig, med ljus- ljud- och rörelseeffekter. Vi åkte förstås också linbana upp på Teide en dag.

    Och det var inte alls särskilt dyrt. Vi åkte i november, och hade egentligen tänkt boka sista minuten, men det mesta var slut så vår resa kostade lika mycket som de sista minuten som fanns kvar, och i vår ingick all mat vilket det inte gjorde på de andra.

    Det finns ingen charter dit (från Sverige, finns tydligen från England) utan vi bokade själva med Iberia (via skyscanner.se tror jag). Nackdelar var att vi fick byta i Madrid eller Barcelona, att vi inte hittade någon bra biljett till öns södra flygplats som ligger nära hotellet utan att vi fick hyra bil och köra någon timme eller två från den norra flygplatsen.

    Tänkte jag skulle nämna det som ett tips i alla fall. Här är hotellet:
    www.sandos.com/en/sandos-san-blas-reserva-amb...

    (Inga små otäcka djur såg vi heller. ;)
    Tack Glad
    Bra tips... Det är ju sånt här jag menar... Sånt man inte kan läsa sig till på hotellbeskrivningarna på nätet liksom.
    Väl värt att kolla upp
  • Chicita
    baby freeze skrev 2011-10-12 16:12:19 följande:

    Prag är också en pärla. Älskar man öl ska man dit, är man vindrickare så rekommenderar jag Budapest.


    Då är det nog mer Budapest för oss eftersom ingen av oss dricker öl Flört
  • baby freeze

    Har också hört bra saker om Kanarieöarna, så jag blir väldigt nyfiken på ditt Teneriffatips jag med. Noterar!

  • Aniara4
    Chicita skrev 2011-10-12 16:14:25 följande:
    Tack Glad
    Bra tips... Det är ju sånt här jag menar... Sånt man inte kan läsa sig till på hotellbeskrivningarna på nätet liksom.
    Väl värt att kolla upp
    Kan tillägga (särskilt eftersom du kan hotell) att jag håller med de recensioner på Tripadvisor som säger att det inte riktigt lever upp till sina 5 stjärnor. Mer som ett schysst 4-stjärnigt hotell. Framför allt är rummen stora, fräscha och snygga.
  • Aniara4

    Förresten, det som jag tyckte var lite jobbigt var att hela hotellområdet låg i en backe, och eftersom vi hade rum långt upp och restaurangen ligger längst ner blev det ett väldigt knatande upp och ner till varje måltid. Man skulle ju kunna stanna vid poolområdet längst ner hela dagen, men eftersom man inte får äta i badkläder ställer det till krångel med ombyten. Kan vara en nackdel om man har svårt att gå mycket!
    Man kan be om ett rum ovanför presentbutiken (bästa läget!), men de garanterar inte att man får det man önskar...

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-10-12 16:40:31 följande:
    Förresten, det som jag tyckte var lite jobbigt var att hela hotellområdet låg i en backe, och eftersom vi hade rum långt upp och restaurangen ligger längst ner blev det ett väldigt knatande upp och ner till varje måltid. Man skulle ju kunna stanna vid poolområdet längst ner hela dagen, men eftersom man inte får äta i badkläder ställer det till krångel med ombyten. Kan vara en nackdel om man har svårt att gå mycket!
    Man kan be om ett rum ovanför presentbutiken (bästa läget!), men de garanterar inte att man får det man önskar...
    Bra tips Glad
    Något jag har lärtmig angående stjärnsystemet är att det sällan stämmer, många gånger så läggs det till en stjärna (eller markering om det är resebolagets egna gradering). Så man ska nästan alltid satsa på en högre än den standard man förväntar sig ...

    I sverige exemepvis så finns två system.
    Enligt det ena systemet skulle hotellet jag jobbar på vara en 4:a. Enligt det andra så är det en 3:a
    Eftersom dom är så missvisande så valde vi att inte betala för gradering, utan vi går efter kundrekommendationer istället Glad 
  • Drömbröllop12

    Jag rekommenderar varmt Madeira efter de kriterier ni har även Cefalu på Sicilien med sin bella notte känsla.

Svar på tråden Tröstresan - eller nåt åt det hållet. Tips och råd tack