Fårstår precis hur du menar!
Chicita skrev 2011-10-11 10:56:18 följande:
Om jag generaliserar nu, det här är inte alls säkert att det gäller dig och erat förhållande, jag har för lite information för att kunna uttala mig om det...
Men ändå...
Många av oss tjejer behöver bekräftelse, mycket mer än vad våra pojkvänner, sambos, makar förstår.
Och det kan vara så att ditt behov av att gå vidare i relationen och få en ring på fingret bottnar i ett sånt bekräftelse / trygghets-behov.
Men att i hans fall så känns det som att du försöker "ringmärka" honom och låsa honom. Han är kanske inte mogen för att ta det ansvaret.
Skulle du klara av att ta ett steg tillbaka ett tag och låta honom få tillbaka lite av sin trygghet och säkerhet? Det kan faktiskt vara som så att han vill fria själv. Men att du inte ger honom en möjlighet till det.
Men sen är det så att alla vill inte förlova sig eller gifta sig. Och då får man ju välja om det är viktigare än den person man är tillsammans med. Alltså - älskar du honom tillräckligt för att satsa på ert förhållande som det är nu? Utan garantier för att ni kommer att ta nästa steg i förhållandet. Eller är förlovningen och giftemålet det som är viktigast för dig?
Om du driver igenom något som han är emot så är chansen stor att ni kommer att separera efter ett tag. Tyvärr, statistiken talar sitt tydliga språk här...
Om det är viktigare för dig att genomföra förlovning och giftemål, då kanske du ska satsa på en annan kille?
Jag kan av egen erfarenhet säga att en ring på fingret gör inte förhållandet bättre och mer stabilt. Och det är ingen garanti för att det håller.
Om han tycker att du är "besatt" av förlovning så kan du ju motbevisa honom genom att släppa det ett tag. Du kan prata med vänner, eller oss här på BT om du känner att du inte kan släppa det helt. Men försök sätt upp mål för dig själv att "jag ska inte nämna förlovning på 1 månad" (eller vad du nu kan sätta för mål) och se hur det påverkar ert förhållande.
Har ni bra annars så är det ju värt att kämpa för.
Det är svårt att ge råd när man inte vet hela situationen. Och inte känner personerna.
Men vissa killar är livrädda för prat om förlovning, barn mm dom ser det som slutet på sitt liv medans vi ser det som början på vårt... Är han en sån så bör du verkligen välja dina tillfällen och kanske linda in det så det kommer som en tillfällighet. Och väldigt väldigt sällan. Nästan så det låter som att idéeerna kommer från honom
Hoppas du förstår hur jag menar.
Lycka till hur du än gör
Alltså saken är den att vi bråkar titt som tätt (beroende av att vi smsar mycket) och jag skulle hemskt gärna vilja flytta ihop, eller hemifrån överhuvudtaget! Men det är inet möjligt än på ett år, jag måste ju ta studenten först! Saken är den att det känns inte som om han vill ha mig kvar, fast när jag frågar honom så säger han att han vill ha mig kvar.
Jag vet att han vill vara den som friar och jag har dessutom berättat för honom om min dröm om att ta studenten som förlovad, men den verkar inte hända överhuvudtaget eftersom han trivs med det förhållande vi har idag. Han vill inte se någon förändring mer än max sambo på 1-4år och för mig är det jättelänge. Hur ska man kunna kompromissa? Först och främst är det just nu ekonomiskt omöjligt att flytta hemifrån, men sen när det väl blir möjligt vill han bo ensam i minst ett halvår. Jag kan tycka att det är helt okej eftersom det faktiskt bara blir plus på saker som man gör då! Men det känns så dumt om jag i så fall flyttar till en etta och han till en etta och sen efter ett halvår så flyttar vi till ytterliggare en ny lägenhet?
Sen vill jag ju inte tvinga honom till någonting självklart inte. Men jag skulle vilja förlova mig med honom eftersom jag just älskar honom så mycket att jag vill spendera resten av mitt liv med honom. Sen vet jag nu att han tydligen inte är lika säker som jag. Hur ska jag då kunna hantera det att han säger det till mig? Hur ska jag besvara när han säger att han är osäker? Vad ska man göra då?
Ska testa nu att vara tyst om förlovning och sånt i alla fall i två veckor (till att börja med), sen utökas det med två veckor till efter det om det går bra!
Tack för tipsen!