• Anonym (Osäker)

Vågar inte lämna

Jag har en väldigt strulig relation som redan från början inte kändes bra. Vi blev med barn snabbt och nu under graviditeten har jag valt att flytta ifrån honom. Jag vet inte om jag vill säga att det är något "fel" på honom, mest kanske bara att vi inte går ihop. Jag är en kämpe - vill jag något så tar jag mig för det. Han nöjer sig och strävar inte efter något. Har inga mål. Flyter mest med, vilket jag finner oerhört oattraktivt. Vi bråkade en hel del redan från början och bråken tog liksom aldrig slut. Flyttade ifrån honom för att jag kände mig osäker på honom och inte visste vad jag ville. Eftersom han "nöjer" sig så menar han på att han vill inget annat än å va med mig, att han är helt säker, men jag vet inte. 

Kan man hitta känslor? Vi träffades förra året och visst, ibland pirrar det i magen men oftast stör och irriterar jag mig på honom. Kan känslor växa fram? Ska man vara med någon även om det känns bara halvbra eller är det inte värt att gå in i det då?

Jag lider så fruktansvärt mycket av att vara ensam och tycker det är skitjobbigt så nu när jag bor ensam så tror jag mest att jag mår dåligt på grund av att jag är själv, inte att jag är utan honom.

Men nu när vi varit ifrån varandra ett tag så känns det som att han kommer längre och längre ifrån mig. Han säger att han älskar mig och vill vara med mig men jag upplever att han helt slutat kämpa. Det ger mig panik! Det känns som att jag aldrig kommer hitta en annan kille så jag är rädd för att gå tillbaka till honom av den anledningen. Jag vet inte om jag är kär men får panik av bara tanken på att han ska hitta någon annan och jag förblir ensam.

Är det värt att stanna kvar/gå tillbaka? 

• Svar på tråden Vågar inte lämna
  • Moster Stina

ursäkta min dåliga skrivsvenska men jag sitter o ammar och har bara en hand fri...

jag tror faktiskt att det är rätt kört för er i och med att du stör dig på saker hos honom. saker som du verkar tycka spelar en stor roll.

jag var själv ihop med en kille i över fem år (distans) och han störde sig på saker hos mig väldigt tidigt. och jag var bara så kär så kär, och säker.

jag är så klart glad idag över att han till slut gjorde slut med mig, för såklart hade vi inte blivit lyckliga ihop i längden.

man ska inte behöva störa sig på någon. känner man så så är det inte rätt person för en. och så blir man dessutom elak mot sin partner.

nu är jag lyckligt gift med en som naturligtvis irriterar sig på saker hos mig, och jag på saker hos honom. men det är inget som får oss att undra, utan saker som självklart uppstår efter några år tillsammans. inget man behöver reta ihjäl sig på eller gräla om liksom.

om man själv undrar om känslorna kommer att komma så tror jag inte att de gör det. det går att bestämma sig för att de ska göra det, men då måste man ju känna sig säker på att den andra personen är rätt eller värd att pröva...och jag tycker inte du egentligen verkar tycka det. då hade du väl inte ställt frågan här?

lycka till i alla fall med dig, honom och ert barn.

• passionsblomman
    Anonym skrev 2011-10-10 16:15:37 följande:
    Jag vill gärna tipsa dig om ett forum som heter familjeliv. Där kan man prata om allt som har med förhållanden, barn och annat att göra. Det känns lite fel forum att ställa dina frågor på, när du gör det på just Bröllopstorget, eftersom de allra flesta härinne håller på att planera våra bröllop. Dels är det , ärligt talat, nästan lite elakt att komma med trasiga relationer där det inte är sannlikt att det ens kommer bli bröllop, någonsin, dels är inte så många intresserade av att svara, som du kanske märker? Så jag propagerar för att du ska titta in på familjeliv.se istället. 
    Va???

Hallå, det finns en plats för vilket ämne som helst på BT. Inte minst under "Debatt-övrigt" och även i "Känsliga rummet" där den här tråden är startad.

Varför i helskotta ska man behöva byta forum för att man går utanför bröllopsbubblan, när det i trådrubrikerna faktiskt finns ämnen som "tillåter" och uppmuntrar att man pratar om saker som rör livet i allmänhet?
    Här på BT finns folk som redan varit gifta i åratal, folk som intetänker gifta sig alls och även folk som faktiskt skilt sig också. Man ska inte hänvisas annorstädes av andra medlemmar för någon av anledningarna.

Och du-om det nu är så många här som är stabila nog i sina relationer för att planera att ingå äktenskap, då borde det här väl vara alldels och helt rätt forum att leta efter goda råd för hur andra anser att grunden för en god relation ser ut?

Min fråga till dig är också: varför har du valt att svara anonymt här? Varför är ditt nick och avatar hemlig i förhållande till det du just skrivit? Det är väl inget särskilt känsligt, där du lämnar ut dig leller någon annan på något vis? Det är ju bara en åsikt.

Jag tycker anonymitetsfunktionens stora missbruk är ett långt större problem och irritationsmoment än att folk startar trådar i andra ämnen än de bröllopsrelaterade.
    Även om systerforumet FL är populärt och för många en "naturlig fortsättning" på livet efter BT, så är det faktiskt ingen lag att man ska vara medlem där. Än mindre måste man vara medlem på båda för att välja forum utifrån frågan eller ämnet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym

Anledningen till att många börjat vara anonyma, är den exetremt tuffa attityden som många tar på sig härut! Att hela tiden bli ifrågasatt eller kritiserad, gör att man till sist drar sig för att skriva under signaturen som är registrerad. Titta på ditt eget inlägg här, inga direkta silkesvantar, tex, nä taggarna ut direkt! Trots att jag skrev snällt och vänligt, och ville att hon skulle få fler vettiga svar på sitt dilemma. Men visst, skriv du istället och råd henne hur hon ska göra, ta över hela BT! Allt detta skrikande och gapande gör faktiskt bröllopstorget till ett ställe som är tämligen otrevligt.

Tyvärr, måste jag säga. Om man nu stannar kvar efter att man har gift sig, kanske man ändå skulle kunna tänka på att visa lite hänsyn mot de nya, genom att vara snabbare med att ta på silkesvantarna än boxhandskarna. Du tycker en sak, jag tycker en annan!!! Har du mer rätt till din åsikt än jag? Grundat på vad, isf? Att alla kan se att du är den du är, till skillnad från mig? Föreslå då till ansvariga, att man endast får skapa nick som består av ens rätta namn, tillåt inga anonyma inlägg.

Då kan alla stå för sina åsikter, snyggt och fint...  Att du har en dålig dag(ja, jag hoppas iaf att det bara är en dålig dag) och retar upp dig på de som skriver  anonyma inlägg, borde inte gå ut över andra. Till skillnad från dig, försökte jag faktiskt vara snäll och trevlig. Vad har du för ursäkt till ditt bemötande mot mig och andra som valt att vara anonyma??? Du har problem med hur Bröllopstorget är utformat, klaga hos ansvariga, gå inte på oss andra medlemmar! Helskotta hör inte hemma i en trevlig samtalston, förresten. Du borde tänka på hur du bemöter andra, som inte har samma åsikter som du! Eller som väljer att göra på annat sätt än du vill, för du förstår väl att du inte kan bestämma över andra, bara dig själv? Trist attityd, fy...knappast något som gör att man vill få huvudet avbitet, genom att skylta med rätt nick, direkt. De arga, sura, bitska tycks bli alltfler.  

Slutligen vill jag säga att det syns lite av den där stabiliteten du pratar om, i ditt inlägg. Men du har rätt, jag ska bara ignorera alla tramsinlägg som spammar över bt numera, de där om vad man ska göra med förhållandet som gått i kras, detta är väl tredja av samma tjej nu? Samma sak med alla "Kan jag vara gravid, jag och raringen hade sex i förmiddags". De är inte alls lika irriterande som när folk gör reklam tvärtemot alla regler, eller? För visst var det väl du som styrde BT? Eller ska det vara vill styra?

• passionsblomman

Anonym, hoppsan! Det var ord och inga visor!

Jag uppfattade inte alls ditt inlägg til TS som ett vänligt tips, utan ett ganska påtagligt "gå härifrån". Det kryper ju fram i ditt senaste inlägg dessutom, eftersom du tydligen tycker att hon hör till dem som spammar ner forumet.

Så, för att hon skulle känna sig välkommen att fråga det hon vill, sa jag det jag sa. Inte en boxhandske i sikte, jag lovar. 

Jag välkomnar -tvärtemot vad du tycks tro-olika åsikter och är gärna med och diskuterar. Jag tycker bara det är otroligt tråkigt att diksutera med "Anonym", vilket du tydligen sett att jag startat en tråd om.
    Jag tycker själv att BT är ett otroligt snällt forum, om man jämför med hur resten av internet ser ut.
    Just för att jag är en av dem som tycker det är intressant med olika åsikter, tycker jag det är roligare att prata med folk jag känner igen.

Det jag är ute efter är inte att man ska skriva ut vad man heter och var man bor-tvärtom tycker jag många är rätt oförsiktiga och dumdridtiga när de väljer sina nicknamn och avatarer. Jag skulle aldrig ha ett med mitt namn eller bild. Inte minst för min sambos skull, då jag ofta är emed och pratar om personliga saker som förhållanden osv.

Huruvida du är ny eller gammal här, går omöjligt att veta, och borde rimligen inte spela någon roll för hur vi kan samtala med varandra tycker jag. Jag brukar verkligen inte ägna mig åt att banka på folk och jag är helt otaggig också-en lagom rund rosa gris utan särkilt hotfull uppsyn, faktiskt.

Vad gäller mina åsikter om forumets utformning, så kan du skriva upp i fetstil att de åsikterna förs fram till ansvariga. Jag har icke-och det upprepar jag icke "gått på" någon medlem. Det är faktiskt fullt möjligt att ställa en rak och uppriktig fråga utan att fördenskull ha gjort sig skyldig till vare sig påhopp eller någon elakhet.
    Jag är inte ute efter ditt huvud och inte efter att stoppa någon åsikt heller. Jag tycker att både du, jag och TS ryms här. Den som verkar vilja flytta på någon är faktiskt du. Dels på TS-som borde hänga på FL. Och mig, eftersom jag tycks skrivas in under katergorin De Arga Sura och Bitska.

När det kommer till reklam och annat, så lovar jag dig, att få medlemmar här kan antas ha anmält fler reklaminlägg än jag under åren. den otillåtna reklamen gör mig skitarg och sådant jag upplever som spam eller troll anmäler jag också. Hur du ens kan dra upp allt sådant som relevant. Hur du kommit fram till vad jag tycker är värst ställer jag mig frågande inför.

Varför du tror att jag slåss, eller på annat sätt skulle försöka bestämma över andras åsikter, är helt befängt i mina ögon.
    När jag talade om stabilitet tidigare, så gjorde jag det i fråga om att ha en relation man lever i. Hur min eventuellt egna relation ser ut, sa jag inget om, eller hur?

Men du, du plockar det ordet ur sitt sammanhang och lyckas plocka hop till en käftsmäll där du alltså kallar mig "instabil" i samma inlägg där du talar om hänsyn. Det hade kunnat vara lite lustigt, ifall det inte varit så otrevligt.

"Helskotta" är en synerligen mild form av en annars rätt hård svordom. Tycker jag. Om den är för grov för dig, så beklagar jag. Men att det skulle vara så hårt, att man inte kan prata med mig om sina åsikter, det köper jag inte.

Nå, jag undrade varför du kände att du behövde vara anonym i den här tråden. Och ditt svar är långt och tydligt-"Det är ditt fel, för du är så dum och elak överallt, du och dina gelikar". Ja, då vet jag  vad du tycker åtminstone. Det sista du skriver förresten-apropå att vara bitsk- får mig att undra; tror du det på något sätt känns bättre att få på skallen av en anonym person, än av någon som åtminstone står för sin forumidentitet? För du vevar ju på så det står härliga till kvinna! (eller om du råkar vara man)

Ditt inlägg får mig hur som helst att beklaga att jag inte startade min egen tråd så att du skulle vågat skriva där-alltså anonymt. För det var dina och alla andra anonymas åsikter jag var intresserad av. Skulle du komma på att du trots allt orkar tycka under ditt nick, så är du varmt välkommen dit.

www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m4073547.html

OT så det skriker om det-Jag ber om ursäkt TS.

• baby freeze

Gå inte tillbaka förrän du är helt säker på att du vill vara med honom! Förstår att det känns tufft på alla sätt, men du ska INTE nöja dig. DOm det ska bli ni, så måste ni våga ta tid på er att komma fram till det. Han kanske måste inse att han får kämpa lite mer, du kanske också har saker som du måste komma fram till. Men jag tror att din panik är obefogad. Du klarar dig utan honom tills ni båda vet vad ni vill! Kram!

• baby freeze

OT:

Ja vad ska man säga... Det är en sådan otrolig feghet som brer ut sig här. Jag tycker att man ska hålla sig till sakliga och snälla inlägg om man är anonym, självklart tänker jag inte polisa någon bara för att de inte gör som jag tycker, men jag vill inte diskutera på det viset med någon som inte står för vem de är här på forumet. Om man tror att man ska få huvudet avbitet redan på förhand, så kanske man ska ta ett djupt andetag och fundera på vad man vill säga, hur och varför istället för att gömma sig bakom anonymitetsfunktionen.

Sorry...

• passionsblomman

TS, ett knep när man själv tvekar, kan också vara att helt vända på fågan.

Då menar jag typ så här:

"Är jag den personen som kan ge den här människan den kärlek han förtjänar i en relation? Har han chansen att blomstra, växa och vara sitt mesta och vackraste jag i min närhet?"

För om man inte kan ge sin helhjärtade kärlek till en person, kanske man ska ge chansen att någn annan kan göra det, likaväl som att man själv kanske ska ge den till någon helt annan-och få den tillbaka av den personen.

Det är ju inte särskilt rättvist mot vare sig sig själv, den man lever med eller de två som aldrig får träffa er, att stanna i något som man egentligen inte tror på.

MEN, jag vill inte påstå att det inte ska vara ni eller att det är kört. Den saken kan verkligen bara ni veta-och tyvärr krävs det ju två JA för att en relation ska vara till, men bara ett NEJ för att den ska ta slut. Det är inte lätta saker.

• Chicita

@ anonym
    Jag har läst tråden uppifrån och ner och jag tolkade ditt första inlägg på samma sätt som passionsblomman förklarar här i sitt andra inlägg att hon gjorde.
    Alltså "du hör inte hemma här, stick till ett annat forum".

Sen är det ju långt ifrån säkert att det var så du menade. Men när du skriver att det är elakt av TS att dra upp sina trasiga relationer här och be om råd, så känner jag inga varma välvilliga vibbar från dig... Jag är ledsen, men det är den reaktionen jag får när jag läser ditt inlägg.
    Kanske bara en dålig formulering från din sida. Och jag menar inget elakt nu. Manar bara till reflektion över ditt eget beteende och hur du formulerade dig...

Till TS: 
    Det låter som att du vill ha någon att dela livet med - mer än vad du kanske vill ha just honom?
    Och i så fall är det inte shysst mot varken dig eller honom att gå in i förhållandet igen. Du tvekar ju redan...
    Ni kan behålla ett vänskapsförhållande. Vara vänner alltså, inte vänner med förmåner Tungan ute
    Det kanske kan få dig att känna dig mindre ensam.
    Men var trogen mot dig själv och vad du vill. Ta inte "första bästa och enklaste" lösningen på problemet. 
    Jag har gjort den missen en gång och jag rekommenderar det inte. Det slutade med att vi blev riktiga ovänner istället för att faktiskt kunna prata och umgås på ett vettigt sätt som vi kunde tidigare.
    Lycka till hur du än gör

• Syrinx
    Anonym skrev 2011-10-10 16:15:37 följande:
    Jag vill gärna tipsa dig om ett forum som heter familjeliv. Där kan man prata om allt som har med förhållanden, barn och annat att göra. Det känns lite fel forum att ställa dina frågor på, när du gör det på just Bröllopstorget, eftersom de allra flesta härinne håller på att planera våra bröllop. Dels är det , ärligt talat, nästan lite elakt att komma med trasiga relationer där det inte är sannlikt att det ens kommer bli bröllop, någonsin, dels är inte så många intresserade av att svara, som du kanske märker? Så jag propagerar för att du ska titta in på familjeliv.se istället. 
    Varför är det elakt att komma med trasiga relationer? På en sajt som Bröllopstorget, med dessa myller av blivande brudpar, är det väl jättebra att kunna få nya infallsvinklar angående relationer? Dessutom finns ju här också många som är gifta sedan många år, som ju verkligen kan ge tips och råd. Det är väl ett fantastiskt bra forum att få hjälp från då? Om du Anonym hellre vill fokusera på att planera ditt och din blivandes bröllop är självklart BT ett fantastiskt forum för det också, och vill man då slippa läsa om eventuella trasiga relationer eller viktnedgångar eller träningstrådar eller BT-träffstrådar, då kan man trycka på "Senaste inlägg" under "Bröllopsämnen". OBS detta sagt i all välvilja och utan någon som helst agg gentemot dig. 

TS, jag tycker du har fått bra råd här i tråden redan. Det är bara du och din kille/ditt ex som kan veta precis allt vad som sker i er relation, så i slutändan är det ni två (eller en av er) som tar beslutet om hur det blir. Min grundhållning till förhållanden är dock att i början ska man inte behöva kämpa för mycket. Stör man sig mycket på sin partner och upplever att man har olika grundinställning till många saker kan det helt enkelt bli för mycket att orka med, när förälskelsefasen, som varar i upp till 18 månader, har lagt sig. 

Eftersom du själv skriver att det känns halvbra skulle jag säga att jag tror att ni båda kommer få det bättre på egen hand. Precis som Passionsblomman skriver, så är det schystare i längden att vara ärlig och säga att man inte älskar sin partner tillräckligt mycket, om det nu är så. För både ens partners skulle och för ens egen.
  • Aila

Är man rätt för varandra så brukar man inte behöva tveka, känna tvivel osäkerhet. Flyttar man isär och lever åtskiljt så kommer känslan att växa sig så stark att man inte kan / vill leva utan honom/henne - om man är ämnade för varandra. Den känslan måste såklart vara ömsesidig.

Ger du det lite tid, vet inte hur länge ni bott isär, så märker du om du/ni hittar den känslan. Om inte, så måste du fortsätta tro att du kommer att finna den personen där relationen inte känns tung, jobbig, irriterande eller besvärande. En relation bör i sin helhet alltid ge mer lycka, glädje, tygghet och gnista än vad den tar energi och tveksamhet.

Dalar finns nog i de flesta förhållanden, men topparna som förgyller relationen skall vara så oändligt många fler!!

Lycka till med bebisen!

Svar på tråden Vågar inte lämna