• Mrs Engblom

HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?

Ja jag här en förvirrad själ i början utav bröllopsplanerna, men vill gärna ha koll på allt så fort som möjligt  Tungan ute INGA kontrollbehov här inte {#emotions_dlg.djavulsk}

Först å främst vi kommer vara ca 55 personer på festen, där nästan alla kommer dricka alkohol HUR MYCKET BEHÖVS?? Vi har tänkt (läs jag Oskyldig) att bjuda på ett par glas till maten, men att sedan ha självkostnadspris i baren. Så jag är ivrig på att höra era åsikter/erfarenheter Tyst

Vi har också (faktiskt inte jag och min schizofrena sida utan min sambo och jag Tungan ute) disskuterat detta faktum om man ska ha trerätters (vilket var mitt självklara val) eller buffé, verkar ju som om buffé verkligen har slagit sig in i bröllopsvärlden och jag kan VERKLIGEN se fördelarna med det, speciellt då vi har folk som b.la. är vegiterianer, MEN känns det inte lite tafatt svårt att förklara men för mig är buffé mera skolklassfest...

För er som nu har haft Buffé kan ni inte förklara för mig hur ni upplevt det? Har det varit snyggt ändå? Fördelar/nackdelar, vad har det KOSTAT för ca 55 pers??

TACK för ert tålamod Skrattande

• Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?
  • Mrs Engblom

Men en annan fråga då!!

Tänker ni ha "bjud drickan" på borden, serverade, eller i samband med buffén? Fördelar nackdelar?

• BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:23:03 följande:
    haha you´ve got a point!! ;) Som sagt baren ska vara bemannad och kan ju vara bra som sagt med någon som fyller på också, undrar bara vem man ska "leja"? Tål att funderas på :D

Catering företag har ju ofta serveringspersonal men det brukar ju bli dyrt

Kolla med gymnasiets HR program där kanske det finns nån som vill jobba extra annars kan man kolla grannar.se

Bäst är ju att utnyttja det egna kontaktnätet dock

• BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:40:18 följande:
    Men en annan fråga då!!

Tänker ni ha "bjud drickan" på borden, serverade, eller i samband med buffén? Fördelar nackdelar?
    Vi kommer att ha drickat på borden. Karaffer med vin, ölflaskor och vatten karaffer. De som dricker alkoholfritt vet jag inte hur vi ska lösa. Vi kanske ställer fram lite alkoholfri cider och läsk på borden också...Blir bara så himla myckte på borden då... Får se hur många som kommer dricka alkholfritt först kanske
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:43:10 följande:
    Vi kommer att ha drickat på borden. Karaffer med vin, ölflaskor och vatten karaffer. De som dricker alkoholfritt vet jag inte hur vi ska lösa. Vi kanske ställer fram lite alkoholfri cider och läsk på borden också...Blir bara så himla myckte på borden då... Får se hur många som kommer dricka alkholfritt först kanske
    Glömde att efter maten kommer vi ha en "bar" där man kan gå och få vin,öl cider och eventuellt kommer vi ha två drinkar att välja på.
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:40:45 följande:

Catering företag har ju ofta serveringspersonal men det brukar ju bli dyrt

Kolla med gymnasiets HR program där kanske det finns nån som vill jobba extra annars kan man kolla grannar.se

Bäst är ju att utnyttja det egna kontaktnätet dock

Har verkligen dammsugit mitt nätverk ;) Har bara nära som ska göra frisyr make up å naglar, samt fotografering ;) Men bra tips med HR ;)
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:43:10 följande:
    Min tanke var att ha det i samband med buffén just för att inte ha för mycket på borden, men sambon tyckte absolut borden, jag tänker dock på spillrisken också :S Äsch vet inte är de dumt att ha bag in box vid buffén?
  • BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:49:34 följande:
    Min tanke var att ha det i samband med buffén just för att inte ha för mycket på borden, men sambon tyckte absolut borden, jag tänker dock på spillrisken också :S Äsch vet inte är de dumt att ha bag in box vid buffén?

Jag tänker att det blir mer spring om alla ska gå iväg och fylla på sina glas också. I så fall bör ni nog ha drickat en bit från buffén så folk inte krockar.

Jag tycker att karaffer på borden känns lite "lyxigare" så det är lite en kompomis för att jag ska komma över min "vi måste ha tre rätters" ångest

• 123ost

Glömde skriva att vi ska ha förrätt också som vi gör själva.
    Bara en toast med laxröra, gott och lätt.  Då blir det inte lika tomt på borden heller då förrätten redan står där när gästerna kommer. Buffétallrikar kommer stå på buffébordet och man kommer kunna ta från två håll.
    Vi kommer nog ha vinglas och vatten glas på borden, sedan kommer vi ha plastglas i baren till vin och plastölglas om man vill ha till ölen eller cidern.

Först gillade jag inte idén med plastglas, känns inte så festligt men det fungerar bäst så.
    Då slipper gästerna ta med sig sina glas från borden till baren.
    Går säkert att hitta lite finare plastglas (engångs) *hoppas* hehe

• Fiaa
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:39:20 följande:
    Jag personligen, även om det skulle vara jätte skönt, skulle inte kunna ta kuvertavgift, men jag förstår verkligen att man gör det :) Men om ni ska ha baren som betalbar så föreslår jag att det bjuds lite till gratis så att säga, bara en tanke :)
    Vi kommer bjuda på välkomstdrink/brudskål. Samt att det ingår två glas till middagen, avec till kaffet.
  • Fiaa
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:49:34 följande:
    Vi kommer nog också mest troligt ha bag-in-box vin, men tacka för karaffer.. Ser ju lite bättre ut? :)
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?