• Äldre 3 Oct 17:12
    4467 visningar
    17 svar
    17
    4467

    Hur mycket har ni lagt på present till bröllop?

    Hej, som frågan ovan lyder. För visst är presenter till bröllop "meningen" att vara dyrare än vanliga presenter?

  • Svar på tråden Hur mycket har ni lagt på present till bröllop?
  • Äldre 3 Oct 17:32
    #1

    På ett bröllop hade vi som par lagt ca 500 kronor, kanske lite till med kort osv., men det beror lite på hur väl man känner paret. Skulle det vara inom familjen hade jag nog lagt lite till.


  • Mini20­11
    Äldre 3 Oct 18:49
    #2

    Jag och min man läggar alltid minst 500:-. Är det nära vänner eller familj så har vi gett 1000:-

  • annapa­nna88
    Äldre 3 Oct 18:53
    #3

    Jag tycker också att det beror lite på hur nära man är brudparet, men annars håller jag med ovanstående, ca 500 kr.

  • Äldre 3 Oct 18:59
    #4

    mellan 500 och 1000 är vanligt hos oss.
    mer om man är nära familj eller nära vän 

  • Äldre 3 Oct 19:50
    #5

    Aha okej :) då har jag nog tänkt "rätt"

  • Kattpo­et
    Äldre 3 Oct 20:02
    #6

    Jag är fattig, 500 kr är för dyrt för mig,  istället hittar något som är brudparet, något jag vet att de verkligen älskar  och hoppas de ska  gilla det för att de visar att jag bryr mig om dem. 

    Så det har blivit allt ifrån en burk med pengar för framtiden, (vi la i alla löspengar vi kunde hitta, det blev på 4 vänner runt  200 kr , i slutet av festen hade  burken blivit mycket tyngre ) till  ett tjog kinderägg, ja brudparet samlar på kinderäggsprylar och har så gjort så sen de var barn. 

  • aniara
    Äldre 3 Oct 21:35
    #7

    Ca 400 kr per par hade jag nog lagt om det varit vänner. Mer om det var familj. Det beror också på vad det är för present. Fästmannens bror med fru fick present av oss för ca 1100, men de är ju så nära familj och så ger de rätt dyra presenter till varandra i den familjen. Dessutom hade vi svårt att komma på vad vi skulle ge. Hade vi kommit på något för säg 600 hade vi nog köpt det och bara det. Och vi hade aldrig betalat så mycket i kuvertavgift. När min bror gifte sig var jag fattig student. Vår present till dem kostade ca 250 kr och var från mig och min dåvarande pojkvän. Jag tyckte och tycker fortfarande att det var en bra present. Det var något de önskade sig.

  • 123ost
    Äldre 3 Oct 22:48
    #8

    Jag tycker som de flesta i tråden, 500kr/par. Men om det är någon som står en nära så hade det nog blivit mer.
     
    Vi var på sambons kusins bröllop nu i somras och svärföräldrarna, svägerskan, svåger, svåger och vi gav 1000kr till brudparet tillsammans. Jag tyckte och tycker fortfarande att det är jättelite, men alla andra tyckte det var lagom summa men jag skämdes faktiskt lite inombords. Det är inte så att alla har ont om pengar heller..

  • Vott
    Äldre 3 Oct 22:57
    #9

    Jag har aldrig varit gäst som vuxen på ett bröllop, men jag och min man önskade oss resebidrag i bröllopspresent och praktiskt taget alla gäster som gav pengar gav just 250 kr/person, med några undantag av näranära släkten där det i stället var 1000 kr och 500 kr/person. 

    Och så var det en av våra vänner som nog inte fått memot av de andra, de gav 600 kr som par. =) 

  • mamly
    Äldre 4 Oct 08:23
    #10

    Jag gifter mig nu i November. Jag personligen tycker att presenter och pengar är inte det viktiga , utan att de jag bjudit kommer och har trevligt. Det jag vill säga är att det spelar ingen roll vad det kostar. Tanken som räknas.

    Lycka till :)

  • BlomAn­na
    Äldre 4 Oct 08:39
    #11

    Vi har lagt mellan 400 och 1000 kr.


    Vad presenten kostar är ju egentligen inte viktigt. Det viktiga är ju att det finns en tanke bakom.


    Ett par vänner som gifte sig för ett par år sedan ösnakde sig inga presenter utan ville istället att vi skulle "hjälpa dem rädda världen" och skänka pengar till någon välgörenhetsorganisation. Så vi skänkte pengar till barncancerfonden i deras namn.


    Att rädda världen är verkligen de så att säga så det kändes väldigt rätt.


     


    När min sambos bästa vän gifte sig i somras bad vi en bekant till mig göra en kolteckning av ett foto på dem två. En personlig och mycket uppskattad present.


    vad jag vill säga är alltså att det är viktigare att ge en present som betyder något och har en tanke än att bara gå oh köpa en SVINDYR glasskål som bara kommer stå i parets vitrinskåp och samla damm...

  • Äldre 4 Oct 16:10
    #12
    BlomAnna skrev 2011-10-04 08:39:05 följande:

    Vi har lagt mellan 400 och 1000 kr.


    Vad presenten kostar är ju egentligen inte viktigt. Det viktiga är ju att det finns en tanke bakom.


    Ett par vänner som gifte sig för ett par år sedan ösnakde sig inga presenter utan ville istället att vi skulle "hjälpa dem rädda världen" och skänka pengar till någon välgörenhetsorganisation. Så vi skänkte pengar till barncancerfonden i deras namn.


    Att rädda världen är verkligen de så att säga så det kändes väldigt rätt.


     


    När min sambos bästa vän gifte sig i somras bad vi en bekant till mig göra en kolteckning av ett foto på dem två. En personlig och mycket uppskattad present.


    vad jag vill säga är alltså att det är viktigare att ge en present som betyder något och har en tanke än att bara gå oh köpa en SVINDYR glasskål som bara kommer stå i parets vitrinskåp och samla damm...


    Håller med. Jag är en person som älskar personliga gåvor. Saker som betyder något. och vi vet att väldigt många som vi känner inte ger så, utan ger som du sa nåt som samlar damm bara för det är dyrt. därför valde vi ist att ha kuvertavgift på vårt bröllop och få pengar till kvällen så sätt..det lär inte damma det blir ett minne som hålls färskt och glatt resten av livet
    Därför vi funderade lite på summan till kuvertavgift mm.
  • baby freeze
    Äldre 4 Oct 17:48
    #13

    Senast jag köpte en present gick det på 300. Det var jag och två väninnor till bruden som gick ihop och köpte ett speciellt träd. Senaste bröllopet jag var på hade jag sytt brudklänningen utan att ta betalt, så bruden sa hotfullt att jag bara skulle våga ta med en present. Innan det så har det blivit ganska mycket handpyntade presenter som blivit uppskattade, men jag har inte betalt många kronor. Så mellan 0-300 blir det då.


     

  • baby freeze
    Äldre 4 Oct 17:50
    #14

    Men om jag hittade den perfekta presenten, så skulle jag kunna tänka mig att betala uppemot tusenlappen om det var till en nära vän eller släkting.

  • majfli­cka
    Äldre 4 Oct 21:32
    #15
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-03 17:12:42 följande:
    Hej, som frågan ovan lyder. För visst är presenter till bröllop "meningen" att vara dyrare än vanliga presenter?
    Det är ju väldigt olika hur mycket man lägger på presenter vid bröllop, vi ger som par för mellan 1000 kr och 1500 kr. När det kommer till frågan om man lägger mer på bröllopspresenter än andra presenter  så handlar det väl för mig egentligen främst om vad det är värdparet bjudit in till och inte om det är en födelsedag el bröllop. Bjuds man på stor middag och fest på lokal med evenemang hela dagen el kaffe o tårta i lägenheten.

     Man ger efter den egna plånboken oavsett om det är gåva till ett bröllop el födelsedag. En gåva är en gåva och det viktigaste är ju aldrig pengavärdet =)
  • 070831
    Äldre 30 Oct 02:18
    #16

    för mig kvittar det hur mycket folket lägger på presenten om det är något vettigt och ha ifs. Men imorgon (idag då klockan gått över tolv) ska vi till IKEA och då ska vi köpa bröllopspresent till min vän i vittsjö. Och vi har sagt då båda planerar bröllop så tätt in till varandra Maj och juni månad så räker vi att vi ger något litet.


    Jag älskar ju ljus så då sa hon att jag ska få ett paket vvärmeljus och det blir jag glad över kan jag tala om för jag grillar ljus så fort stearinet gått slut men dock har jag inte massor så att syret försvinner.har 5 stycken tenda så det går åt massor och jag älskar doftljus så min önskelista är klar där står det ljus men det ska komma in lite romantiska heminredningar :D dekorering i romantik.


     

  • Äldre 30 Oct 07:03
    #17

    Jag har spenderat allt från 0 kr till 1500 kr på present till brudpar.


    Oftast så har jag bakat tårtan till dom på senare tid, och då skänker jag antingen hela tårtan eller så får dom betala ingredienserna (eller delar av dom). Men bara ingredienser till en tårta för 80 pers kan gå på över 1000 kr beroende på fyllning mm. Och så går det ju massor av tid. (och dom senaste bröllopen har varit med mellan 60 och 100 gäster, det var därför jag valde 80 pers som snitt ifall nån undrar Flört)


    Annars blir det ibland något egentillverkat och ibland något köpt eller att jag ordnar övernattning till brudparet på "mitt" hotell som gåva eller liknande.


    Jag tycker att det är viktigare att se till vad det är för typ av personer som brudparet är - än att ge saker "bara för att man ska göra det".
    När en kollega på jobbet gifte sig så skramlade vi ihop pengar till fonden för forskning om plötslig spädbarnsdöd eftersom hon förlorade ett barn 1 vecka innan BF ett par år tidigare och det ligger henne varmt om hjärtat.
    En annan kompis älskar att pyssla och hennes man är whiskyfantast. Hon håller på med scrapbooking, sticka, virka sy mm... Hon fick en korg med blandade stuvbitar, garn och fina papper och han fick en flaska whisky som han gått och funderat på länge. Det enda som kostade nåt var whiskyn eftersom jag hade allt annat hemma Flört

Svar på tråden Hur mycket har ni lagt på present till bröllop?