• baby freeze

Sy upp hos sömmerska

Jag är sömmerska och skulle kunna ge dig en uppskattning av vad du får betala om du förklarar vad det är för sorts klänning du vill sy upp.

• baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 18:38:42 följande:
    Vad tar du i timmen då?
    Jag har ingen timkostnad, för jag syr inte proffessionellt. Men jag vet vad som är rimligt och inte.
  • baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 18:58:55 följande:
    Jätte kul!
    Om hon tar 2500kr i arbetet så får hon ca 500kr i vinst. EFTER hon har betalat moms och skatt och egen avgifter. Men svart låter det helt ok ju. Be om att få ett kassakvitto så ska du se:)
    Det tar många timmar att sy upp en brudklänning. Räker 50kr i timmen då?
    Det behöver faktiskt inte bli så mycket att sy upp en klänning.

Jag säger detta, för många tror att det är mycket jobbigare och tar längre tid att sy en brudklänning än vad som faktiskt är fallet. Visst, om du visar en bild på ett avancerat korsettliv och en tyllkjol i många lager och volanger, ja då har vi ett massivt arbete framför oss. Men en enklare fodralklänning behöver inte ta mer än max 10h att sy, och om man använder sig av ett beprövat mönster som man bara justerar lite, så blir det ännu mindre. Materialet går definitivt inte på 2000 till en sådan klänning heller.

Men det är väldigt svårt att ge ett pris som är konstant, för det är många faktorer som spelar in. Jag tycker tex att det är värt en högre timpenning om arbetet är tyngre, som när man syr för hand i skinn tex. Om man sedan har ett fint showroom, så måste man ju betala för det på något vis, och då blir det också lite dyrare för kunden än om man hade provat sin brudklänning i mitt kök.
  • baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 19:20:48 följande:
    Äkta kvitto? Tror inte det. Man ger inte ut kassakvitto förrän man har gjort klänningen färdig. Man kan få ett kassakvitto  från en gammal kassa som är inte kopplat till skatteverket. Som kund brukar man inte känna till regler.
    Det är jätte kul för dig om du får en fin klänning för billig peng. Men jag vill bara påpeka att RIKTIGA sömmerskor som jobbar vitt tar inte så lite pengar. Annars skulle de gå i konkurs. Själv skulle jag aldrig betala för ett svart jobb!
    Äh men sluta! Om du betalat en handpenning så ska du väl ha kvitto på det? Och man kan visst det skriva helt giltiga kvitton utan att ha en kassaapparat med skatteverket via länk. Man behöver inte ens ha ett registrerat företag för att skriva ett kvitto. Det viktigaste är att man sedan redovisar till skatteverket om man gjort vinst.

Snälla sluta prata om sånt som du inte kan!!
  • baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 19:26:52 följande:
    Jag tänkte sy upp min klänning först och tyget skulle kosta ca 3000kr. Det var på Zanna i Åstorp! Bra tyg kostar pengar. Men visst kan man sy upp sin klänning från gardin tyg.
    Det finns olika sorters tyg, och det går åt olika mycket till olika klänningar. Den du attackerade nyss skulle ha en fodralklänning, och i min värld är det en klänning utan en massa vidd och draperingar = liten tygåtgång. Skulle gissa att det går åt max 3m.
  • baby freeze

En av mina bästa vänner är en ytterst proffesionell och ärlig skräddare med gedigen utbildning och egen ateljé i Västerås. Jag VET att hon har sytt brudklänningar för alldeles rimliga priser,  under 5000 till och med.

• baby freeze
    lana822 skrev 2011-09-28 19:37:25 följande:
    Inte kan? Min man är egen företagare!  Visst , man behöver inte ha en kassaapparat om man känner mindre än 160000 om året. Men då betyder det att man är inte en riktig företagare utan har det som en hobby!
    Hur kan en hobbyverksamhet vara professionel? Snälla, jag paratar här om profesionella sömmerskor som syr upp brudklänningar.
    Så man måste sy i sitt egna företag på heltid för att vara seriös menar du? Jag tycker att det räcker med att man inte dumpar priser och inte fuskar med skatter och avgifter. Om man arbetar deltid i kostymavdelningen på operan då? Du har en ganska snäv världsbild, så jag tänker inte bry mig så mycket om vad du säger för egen del, men det är ju synd om du sprider ut en massa falsk information så att folk tror att det inte är värt att gå till skräddare och sömmerskor.
  • baby freeze

Oavsett om det blir dyrare eller billigare att sy upp, så tycker iaf jag att det känns schysst att anlita en lokal företagare än beställa en piratkopia från Kina.

• baby freeze

Håller verkligen med. Självklart skall man ta hjälp av vänner och bekanta, och det är bra mycket bättre att sponsra dem än en helt anonym kinafabrik.

Marylojs skrev 2011-10-11 14:46:21 följande:
    Intressant det här... Ramaskri för att vissa väljer att sy upp hos bekantas bekanta till vettiga priser, och snack om dålig kvalitet, dumpning osv. Däremot ser jag sällan ilskna kommentarer i trådarna om Kinaklänningar.

Hellre en klänning sydd av en skicklig person i dennes syrum i hemmet till ett "kompispris" än en klänning sydd av barn som arbetar under slavlika former i Kinesiska fabriker, men det är ju bara jag...
Svar på tråden Sy upp hos sömmerska